حضور فعال رئیس‌جمهور در نیویورک؛ اعلام شکست سیاست منزوی‌سازی ایران + صوت
کد خبر: 4169959
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
هانی‌زاده بیان کرد:

حضور فعال رئیس‌جمهور در نیویورک؛ اعلام شکست سیاست منزوی‌سازی ایران + صوت

کارشناس مسائل منطقه حضور فعال رئیس‌جمهور در نیویورک را اعلام شکست سیاست آمریکایی منزوی‌سازی ایران خواند و گفت: ایران با توجه به قدرت و نفوذ منطقه‌ای، برخورداری از منابع نفتی و گازی و معدنی، پیوستن به دو سازمان مهم بریکس و شانگهای و حضور در مثلث راهبردی با چین و روسیه هرگز منزوی نخواهد شد و این غربی‌ها هستند که خود را از منافع رابطه با ایران محروم کرده‌اند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت  سفر امسال رئیس‌جمهور به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سفر امسال رئیس‌جمهور برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نسبت به دو سفر گذشته تفاوت‌های زیادی دارد. ایران از سال گذشته تاکنون مرحله بسیار دشواری را پشت سر گذاشت. التهابات و حوادث شهریورماه سال پیش و طولانی شدن آن اتفاقات با جریان‌سازی‌های سنگین رسانه‌ای، روانی و امنیتی آمریکا، اروپا و برخی کشورهای منطقه در نهایت با همراهی مردم و دولت و حاکمیت ناکام ماند و جمهوری اسلامی ایران توانست از این مرحله خطرناک به سلامت عبور کند و رئیس‌جمهور امسال با سرافرازی و پیروزی کامل در صحن سازمان ملل حضور پیدا کرد و صدا و پیام حقیقی ملت ایران را به گوش جهانیان رساند. 
 
وی افزود: رئیس‌جمهور در این سفر چند روزه به ویژه در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل تلاش کرد با پرداختن به حوادث سال گذشته، نقش کشورهای غربی را در این بحران‌ را برای جهانیان تشریح و بازگو کند تا جهانیان متوجه ابعاد پیچیده و غیر طبیعی این التهابات شوند و بدانند دولت‌های غربی با سوء استفاده از این اتفاقات به دنبال براندازی نظام سیاسی و یا تشدید فشارها و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بودند که این اهداف با آگاهی و هوشیاری مردم نسبت به پشت پرده واقعی این جریانات با شکست کامل مواجه شد.

بیشتر بخوانید:


هانی‌زاده اظهار کرد: دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا از دیگر برنامه‌های همیشگی رؤسای جمهور کشور در زمان حضور در نیویورک است که امسال نیز انجام می‌شود که امسال این دیدار می‌تواند با تمرکز بر مسئله افزایش اعتماد ایرانیان به سرمایه‌گذاری در کشور و ارائه برنامه دولت برای استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور، به نتایج عملی مطلوبی منتهی شود.

تشریح ابعاد قدرت فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران 

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: در واقع رئیس‌جمهور در طول این سفر می‌تواند براساس این دستاوردها به تبیین ابعاد فرامنطقه‌ای قدرت جمهوری اسلامی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی بپردازد که نشانه مهم آن پذیرش عضویت ایران در دو سازمان و بلوک مهم اقتصادی و سیاسی شانگهای و بریکس است که این اتفاق به بالا رفتن تراز و جایگاه جهانی ایران منجر شده است.
 
وی یادآور شد: از دیگر موفقیت‌های ایران در یکسال گذشته در عرصه بین‌المللی، احیای روابط با عربستان بود که روابط دو کشور در مسیر مطلوبی در حال ارتقا است و این زمینه را برای بهبود روابط با سایر کشورهای عربی و افزایش همگرایی منطقه‌ای فراهم کرده است. از این نظر این سفر می‌تواند به فرصتی برای پیگیری مسائل و پرونده‌های مختلف منطقه‌ای و بررسی راهکارهای ارتقای روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی در گفت‌وگو با سران کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی تبدیل شود.  مجموعه این مسائل موجب شده که امروز ایران به عنوان یک کشور قدرتمند و تعیین‌کننده در تعاملات بین‌المللی شناخته شده و کشورهای مختلف را به برقراری یا ارتقای روابط با ایران ترغیب کند.

چرا ایران منزوی نخواهد شد؟

هانی‌زاده درباره اعلام شکست سیاست‌ آمریکایی منزوی‌سازی ایران در جریان حضور رئیس‌جمهور در نیویورک گفت: ایران یک قدرت تأثیرگذار منطقه‌ای، دارای ظرفیت‌های بالا برای نفوذ در منطقه و مهمترین کشور عضو محور مقاومت است. از سوی دیگر ایران یک عضو مهم برای کریدور شمال ـ جنوب و برخوردار از منابع انرژی فراوان گازی و نفتی و معدنی است. همچنین ایران به خاطر داشتن قدرت دفاعی و بازدارندگی بالا نقش مهمی در برقراری ثبات و امنیت در منطقه ایفا می‌کند و چنین کشوری را نمی‌توان منزوی کرد؛‌ به ویژه که ایران الان در یک مثلث راهبردی با روسیه و چین قرار دارد و این مثلث اکنون در یک وضعیت تقابل امنیتی، نظامی و اقتصادی با هژمونی آمریکا قرار دارد و به همین دلیل آمریکایی‌ها و اروپایی هرگز نمی‌توانند ایران را در انزوا قرار دهند و حضور پرقدرت رئیس‌جمهور در این سفر و دیدارهای متعدد با مقامات سایر کشورها و بیان موفقیت‌های کشور در سیاست خارجی طی یکسال گذشته، مهر باطل روشنی بر سیاست انزوای جهانی ایران است.
 
هانی‌زاده درباره تمایل سران و مقامات سایر کشورها به دیدار با رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران شاید تنها کشوری است که رؤسای جمهور آمریکا از رؤسای جمهور آن درخواست ملاقات کرده و رؤسای جمهور کشورمان آن را رد می‌کنند و امسال هم قطعا جو بایدن تمایل دارد که با حجت‌الاسلام رئیسی ملاقات کند اما از پیش این درخواست رد شده است و این نشانه اقتدار و اهمیت جایگاه جهانی جمهوری اسلامی ایران است. 
 
کد
 
این کارشناس مسائل منطقه در پایان تصریح کرد: همین جایگاه و تأثیرگذاری ایران در عرصه بین‌المللی باعث شده که حتی در وضعیت تحریمی باز هم سایر مقامات کشورها از دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهور کشورمان استقبال کنند که نشان می‌دهد تحریم‌های غرب علیه ایران چندان تأثیرگذار نیست و ایران ساز و کارهای خاص خود را برای برون‌رفت از زیر بار فشارها و تحریم‌های اقتصادی پیدا خواهد کرد و با نگاه به شرق و توسعه روابط با همسایگان این پیام را به غربی‌ها می‌دهد که بدون رابطه با آنها هم می‌تواند مسائل و مشکلات خود را حل کرده و پیشرفت کند و غربی‌ها هستند که در این وضعیت ایران را از دست داده و خود را از منافع رابطه با ایران محروم کرده‌اند. 
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری 
انتهای پیام
captcha