چای اینجا عطر بهشت می‌‌دهد
کد خبر: 4171826
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹

چای اینجا عطر بهشت می‌‌دهد

خادمان هیئت ابوالفضل(ع) ملایر با برگزاری همایشی میزبان چای‌ریزان هیئت‌های مذهبی بودند که سالیان سال است در کنار سماور جوشان تکایا، چای عشق می‌ریزند و کام روضه‌داران و عزاداران را به استکان چایی و حبه قندی شیرین می‌کنند.

چای‌ روضهبه گزارش ایکنا از همدان، این خانه جاذبه‌اش عجیب است هر کس واردش می‌شود عاشق می‌شود بی‌آنکه خودش بخواهد دیگر رها نمی‌شود و معشوقش بدجور دل می‌برد؛ هر کس با این خانه و خانواده عجین شود حال و هوایش همیشه خوب است، بعد از مراسم انرژی‌اش را کاملا احساس می‌کنی و انگار سبک می‌شوی.

چای را پیوست مجالسش کرده‌اند تا هر کسی دلش خواست برای اربابش روضه‌ای برپا کند راحت باشد، این پذیرایی ساده کار همه را ساده کرده است، حالا می‌شود همه‌ جا برایش روضه گرفت؛ می‌شود به‌راحتی بانی روضه‌های باصفایش شد، حالا هم می‌توان سهمی از کربلا داشت.

نوکری حضرت عشق تنها به نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی و سینه زدن نیست؛ هر کسی که قلبش مالامال از عشق حسین(ع) باشد و هر آنچه از دستش برمی‌آید برای سالار شهیدان انجام دهد نوکر او به شمار می‌رود. نظیرش را هنوز در جایی ندیده‌ام همیشه مراسم‌ و همایش‌ها معمولا برای خادمان و پیرغلامان بوده؛ اما برای چای‌ریزان هیئت تاکنون برنامه‌ای به این صورت و ویژه برگزار نشده است.

امروز در ملایر یک اتفاق زیبا رقم خورد و با ابتکار و همکاری هیئت ابوالفضل(ع) و به همت اداره تبلیغات اسلامی و شورای هیئت‌های مذهبی ملایر همایشی برای تجلیل از چای‌ریزان هئیت‌های مذهبی برای نخستین بار در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) این شهر برگزار شد، برنامه‌ای که در آن بیش از 300 نفر از خادمان و چای‌ریزان هیئت‌های مذهبی ملایر و جمعی از مسئولان حضور داشتند.

حالا خادمان چای‌ریز هیئت ابوالفضل(ع) اینجا میزبان چای‌ریزانی هستند که سالیان سال است در کنار سماور جوشان هیئت چای عشق می‌ریزند و کام روضه‌داران و عزاداران را به استکان چایی و حبه قندی شیرین. اینجا در این خانه خادمی زیباست در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع)، همه خادمان دستگاه امام حسین(ع) و هیئت‌ها آمده‌اند تا یک بار دیگر مدال نوکری را با افتخار بر گردن خود بیاویزند و در این رقابت معنوی از هم پیشی گیرند؛ اینجا نخستین مراسم چای‌ریزان هیئت‌های مذهبی ملایر است.

دیوارهای این حسینیه هم مزین است به نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و علمی که نماد این هیئت است، سماوری که دکور برنامه است و پیرغلامانی که سالهاست در کنار این سماور چای ریخته‌اند و نفس‌هایشان با بخار این سماور و کتری عجین شده است. این چای روضه حکایت‌ها دارد و  به قول بزرگان هیئت‌ها چای روضه شفاست. با بقیه چیزها فرق دارد و نباید از آن گذشت. واقعا چای روضه آن‌قدر شفاست که وقتی از کودکی، وجودت را با یک فنجان چای روضه متبرک می‌کنی، تا آخر عمر نمک‌گیر خاندانی می‌شوی که همه عشق‌اند و معرفت. چای خوشرنگ و بویی که به قول قدیمی‌ها روضه بر آن خوانده شده را جرعه جرعه سر می‌کشی تا طعم بی‌نظیرش را کاملا حس کنی  و زیر لب نیت و زمزمه‌ات را بگویی. اینجا همه چیزش عجیب حال آدم را خوب می‌کند، همیشه همین طور بوده؛ وقتی پا به مجلس اهل بیت(ع) می‌گذاری، انگار همه مشکلات زندگی رنگ می‌بازند و امید عجیبی در دل رخنه می‌کند.

حالا هر کس با چای روضه یک چیزی را از صاحب این روضه می‌خواهد، مهم این است چه بخواهی، خیلی‌ها همین که در سایه این خاندان باشند برایشان کافی است که گوش چشمی از این خاندان همیشه بدرقه راهشان باشد تا در مسیر درست قدم گذاشته و به بیراهه نروند و خیلی‌ها هم شفاعت آخرت را طلب می‌کنند و خلاصه هر کسی به نیتی این چای دلچسب بهشتی را می‌نوشد و نیتش را در دل می‌گوید.

حجت‌الاسلام روح‌الله نجفی، مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر، شب گذشته، هفتم مهرماه ضمن تبریک فرارسیدن ایام هفته وحدت و میلاد پیامبر خوبی‌ها حضرت محمد(ص) اظهار کرد: با توجه به اتمام ماه محرم و صفر و فعالیت‌های گسترده هیئت‌های مذهبی شهرستان ملایر در راستای برگزاری برنامه‌های عزاداری سید‌وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) تصمیم گرفته شد تا بتوانیم تجلیلی از خدمات ارکان هئیت داشته باشیم.

تجلیل از 80 چای‌ریز هیئت‌های مذهبی ملایر

وی با اشاره به فعالیت 220 هئیت مذهبی در شهرستان ملایر افزود: این هیئت‌ها دارای ارکان مختلفی هستند که همه این ارکان در کنار یکدیگر فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای خدمت‌رسانی به عزاداران در مناسبت‌های مختلف به‌ویژه ایام محرم و صفر دارند. یکی از ارکان این هیئت‌ها چای‌ریزان هیئت هستند، این رکن هیئت در واقع جذابیت خاصی داشته و زحمات زیادی را در هیئت می‌کشند و باعث رونق مجالس و هیئت است.

حجت‌الاسلام روح الله نجفی مدیر تبلیغات اسلامی ملایر

مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر اضافه کرد: در این راستا تصمیم گرفتیم برای اولین بار در کشور مراسم تجلیل از چای‌ریزان هیئت را داشته باشیم که این مراسم با حضور 200 نفر از مسئولان و چای‌ریزان هیئت‌ها و جمعی از مسئولان و روحانیون برگزار شد.

نجفی با بیان اینکه در این مراسم از بیش از 80 نفر از مسئولان و چایی‌ریزان هیئت‌ها تجلیل شد، افزود: امیدواریم برگزاری این مراسم منشأ خیری برای دیده شدن سایر ارکان هیئت بوده باشد.

در ادامه هادی بیگی‌نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به دوران اهل بیت(ع) گفت: جمعیت زیادی در اطراف امام علی(ع) بود، اما کسانی که مانند مالک اشتر و عمار بودند کم بود و در زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز وضعیت به این منوال بود.

وی با بیان اینکه امروز امام زمان(عج) ما تنهاست و نیاز به یار دارد، افزود: باید طوری زندگی و حرکت کنیم که زمینه‌ساز  ظهور امام زمان(عج) باشیم. زمینه‌سازی برای ظهور وظیفه هیئت‌های حسینی است، امروز نیاز است تا هیئت‌های مذهبی ما بیشتر تلاش کرده تا ضمن آشنا کردن نسل‌های جوان با زندگی ائمه(ع) و در بالا بردن اعتقادات جوانان به دین برای امام زمان(عج) سرباز تربیت کنند.

در حاشیه این مراسم با چند تن از چای‌ریزان هیئت‌های حسینی ملایر هم صحبت می‌شویم خادمانی که کمتر درباره آنها صحبت شده و امروز میهمان گفت‌وگوی ایکنا می‌شوند.

همه طعم چای روضه را دوست دارند

سمیه روزبهانی بانویی 40 ساله است و در هیئت محبین حضرت زینب(س) دو سال است به‌عنوان خادم چای‌ریز فعالیت دارد، با بیان اینکه افتخارش ریختن چای برای عزادران حسینی و حضرت زهرا(س) است، گفت: وقتی چایی می‌ریزم احساس می‌کنم حضرت زهرا(س) کنار من است و من با این کار حس نزدیکی بیشتری به ائمه(ع) داشته و مطمئن هستم هرگز مرا تنها نخواهند گذاشت.

این چای‌ریز هئیت بانوان محبین حضرت زینب(س) ملایر با بیان اینکه اگر روزی به من بگویند دیگر چای نریز بسیار ناراحت می‌شوم، افزود: وقتی خدمت می‌کنم، حس می‌کنم این کار مختص من است دوست ندارم این نوکری را کسی از من بگیرد. همه طعم چای روضه را دوست دارند و آن را یک چای بی‌نظیر می‌دانند، هئیت محبین حضرت زینب(س) دو سال است که فعالیت خود را شروع کرده و در ایام مختلف و مناسبتی به‌ویژه ماه محرم و صفر فعال است.

جواد لعبتی پیرغلام چای‌ریز هئیت حضرت ابوالفضل(ع) ملایر است، 80 بهار را از خدا عمر گرفته و شغلش رانندگی بوده است، سرزنده است و چهره معنوی‌اش نشان از سادگی و عشقش به اهل بیت(ع) را دارد، این خادم‌الحسین که بیش از چهار دهه از عمر خود را در کسوت چای‌ریز در مجالس روضه سیدالشهدا(ع) گذرانده است، تصریح کرد: در هئیت حضرت ابوالفضل سال‌هاست چای می‌‌ریزم، کفش جفت می‌کنم و هر کاری به من بگویند با عشق به حسین(ع) انجام می‌دهم هر چه دارم از عنایت امام حسین(ع) است.

وی با بیان اینکه داشتن فرزندان خوب و خانوده خوب برایم بهترین عنایت بوده است، اظهار کرد: خیلی‌ها از این چای خورده و شفا گرفته‌اند این چای نظر کرده اهل بیت(ع) است.

مصطفی حیدری، جوان دهه شصتی و چای‌ریز چایخانه و ایستگاه صلواتی حضرت علی اکبر(ع) روستای توجغاز است که 10 سال است فعالیت دارد، با بیان اینکه در این چایخانه انواع دم‌نوش‌های سرد و گرم به عزاداران ارائه می‌شد و 20 نفر در این ایستگاه صلواتی و چایخانه فعالیت دارند، گفت: خدمت به خاندان اهل بیت(ع) بزرگترین افتخار است، شاید کنار سماور بودن گرم باشد اما من حالم اینجا بهتر است، دوست دارم چای بریزم.

وی با بیان اصلاً با کلمات نمی‌شود احوالاتش را توصیف کرد، افزود: در چایخانه انگار پاهایت روی زمین نیست؛ هر استکانی که پر می‌کنی و دست عزادار می‌دهی، حس می‌کنی یک پله به آسمان نزدیک‌تر شده‌ای. این همان عنایت و برکت است.

محمد جعفری چای‌ریز هیئت حضرت ابوالفضل(ع) روستای نمازگاه و 48 سال سن دارد و از کودکی در این هیئت فعالیت داشته است، با این شعر صحبتش را آغاز می‌کند: سماوری که به بزم حسین(ع) می‌جوشد بخار رحمت آن، عیب خلق می‌پوشد، بنده این افتخار را دارم که در کنار سایر خادمان چای‌ریز باشم. برکات زیادی در زندگی برایم از نوکری در خاندان اهل بیت(ع) حاصل شده است؛ همین که در سال دو تا سه بار به پابوسی اربابم امام حسین(ع) و آقا ابوالفضل(ع) می‌روم بهترین برکت و مزد من است.

نوکری ائمه اطهار(ع) بزرگترین افتخارم است

وی با اشاره به اینکه اگر یک قدم برای اهل بیت(ع) برداری آنها صد قدم نصیبت می‌کنند، افزود: اگر یک روز به من بگویند هیئت نیا، آن روز، روز مرگ من است و اصلا نمی‌توانم چنین چیزی را حتی تصورش را بکنم.

حسینیه حضرت ابوالفضل ملایر

جعفری با بیان خاطرات خوبش از چای ریختن‌ و میزبانی از عزاداران اهل بیت(ع) تصریح کرد: من خودم یک پسر 17 ساله دارم که اصلا چای نمی‌خورد، اما وقتی به هیئت می‌آید چند تا چای می‌خورد و می‌گوید فقط من چای هیئت را می‌خورم، اصلا چایی هیئت چیز دیگری است.

محمد قربان زنگنه، 65 سال سن دارد و در هیئت نوجوانان حضرت علی‌اصغر(ع) فعالیت می‌کند، با بیان اینکه 30 سال است که در هئیت‌ها فعالیت دارد و این نوکری بزرگترین افتخارش است، گفت: بنده سال گذشته 22 روز در کما بودم و شفایافته امام سجاد(ع) هستم.

وی شفایش را از خاندان اهل بیت(ع) بزرگترین عنایت دانست و افزود: همه زندگی‌ام فدای اهل بیت(ع)؛ من هر چه دارم در خدمت به این خاندان هزینه می‌کنم، خدا کند با عنایت اهل بیت(ع) شفاعتم را در قیامت بگیرم.

سعید صفدری 52 ساله است در هیئت نوجوانان حضرت علی‌اصغر(ع) نیروی هوایی فعال است، با بیان اینکه من 27 سال است که چایی می‌ریزد، گفت: تصادف بسیار خطرناکی داشتم و ماشین میان هوا و زمین می‌چرخید، اما آن چیزی که نگذاشت کوچکترین آسیبی خودم ببینم همین عنایت‌های امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) بود. جنس چای روضه مانند چای منزل یا جاهای دیگر است، اما عطر و بوی آن با نام حضرت اباعبدالله(ع) عجین شده و از این‌روست که طعم و عطر آن با دیگر چای‌ها متفاوت است و در حقیقت این چایی نظر کرده خود آقاست.

حمزه ربیعی، خودش و همسرش در مسجد امام محمد باقر(ع) که بانی آن نیز پدرشان بوده خدمت می‌کنند، با بیان اینکه 70 سال سن دارد و هر صبح جمعه دعای ندبه را به مدت 20 سال است در این مسجد برپا می‌کند، اظهار کرد: این چایی ریختن ها لیاقت می‌خواهد خدا را شکر این لیاقت نصیب ما شده است.

رحمت نادری، نیز 30 سال است که خادم و چای‌ریز هیئت حضرت ابوالفضل(ع) است و تمام وجودش را وقف خاندان اهل بیت(ع) کرده است، ‌گفت: فقط یک چیز می‌خواهم که در این دنیا و در آخرت اهل بیت(ع) دستم را بگیرند.

فاضل شیرازی‌فر 70 ساله است و سه دهه چای‌ریز مسجد امام حسن مجتبی(ع) سر جوی ملایر است، وی که خادمی را برای خود بزرگترین افتخار زندگی می‌داند، تصریح کرد: تا آخر عمر خودم و خانواده‌ام خدمتگذار خاندان اهل بیت(ع) هستیم. چای روضه شفاست، فرق داد چون روضه ائمه بر آن خوانده می‌شود و به نیت آن معصوم آن چایی ریخته می‌شود.

عباس نظری نیز 75 ساله و چای‌ریز مسجد قمر بنی‌هاشم است که از بچگی در این هیئت فعال بوده است، گفت: من نوکری امام حسین(ع) را با هیچ چیزی در دنیا عوض نخواهم کرد. خدا را شاکرم که به من توفیق نوکری حضرت امام حسین(ع) و اهل‌ بیت(ع) را عطا کرد و به این نوکری افتخار می‌کنم نمی‌توانم حسم را توصیف کنم تمام سعی‌ام این است که هر کجا روضه باشد خدمت کنم و امیدوارم تا آخرین لحظه زندگی در این خانه نوکر بمانم و در این راه افتخار خادمی را داشته باشم.

خوشا جانی که جانانش حسین است

محمدحسین عظیمی، متولد سال 1322 است صحبتش را با این شعر آغاز کرد و گفت: خوشا جانی که جانانش حسین است، خوشا دردی که درمانش حسین است، بنده از کودکی در هئیت به همراه پدرم فعالیت داشتم من به چای‌ریزی، به کفش جفت کردن و به خدمت کردن به عزاداران افتخار می‌کنم.

وی که نوحه‌خوانی را نیز در کارنامه خادمی خود دارد با بیان اینکه همین که در زندگی به کسی بدهکار نیستم روی پای خودم ایستاده‌ام خانواده خوب دارم همه از لطف و عنایت امام حسین(ع) و همین نوکری‌هاست، اظهار کرد: بیش از 50 بار برای برنامه‌های مختلف و مداحی زائر درگاه ارباب شده‌ام، با توجه به سنم شاید من در طول روز دو تا چای نخورم، اما در روضه و هیئت، چای زیاد می‌خورم، چراکه مزه و طعمش خاص است.

زهرا توسکی 38 ساله هیئت محبین حضرت زهرا(س) است که یک سال است در این هیئت چایی می‌‌ریزد، با بیان اینکه نمی‌دانسته که برنامه امشب قرار است برگزار شود، گفت: انگار از صبح که بیدار شدم یک ندایی به من می‌گفت امروز یک هدیه از امام رضا(ع) برات می‌آید و این تبرکی امشب همان بود.

این بانوی جوان خادم الزهرا(س) با بیان اینکه از زمانی که وارد هیئت شده و در این هیئت چایی می ریزد از نظر اخلاقی بسیار تغییر کرده و حتی دو فرزندش نیز هیئتی و مسجدی شده‌اند، اظهار کرد: عطر و طعم این چایی رنگ و بوی زندگیم را معنوی کرده است و خدا را شکر می‌کنم در این راه قدم گذاشته‌ام.

اعظم روزبهانی که چهل‌وپنجمین بهار زندگی خود را می‌گذراند، 10 سال است که چای‌ریز هیئت است، هم شفای خود و همسرش را از عنایت و خدمت این درگه دانست و گفت: همه چیز خوب است، خدا کند بتوانم تا آخر عمر این نوکری را داشته باشم.

فاطمه رحمتی

انتهای پیام
captcha