شهدای دفاع مقدس، میهن‌پرستان واقعی تاریخ ایران هستند
کد خبر: 4171857
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
در آیین افتتاحیه کنگره سرداران و ۲۴ هزار شهید استان اصفهان مطرح شد

شهدای دفاع مقدس، میهن‌پرستان واقعی تاریخ ایران هستند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به تلاش رسانه‌های بیگانه در معرفی خائنان به‌عنوان قهرمانان ملی، گفت: شهدای دفاع مقدس، میهن‌پرستان واقعی تاریخ ما هستند.

سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفینبه گزارش ایکنا از اصفهان، سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آیین افتتاحیه کنگره سرداران و ۲۴ هزار شهید استان اصفهان که روز گذشته، ششم مهرماه در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: این کنگره بزرگترین رویداد فرهنگی پس از دفاع مقدس در استان اصفهان است و از چند جنبه حائز اهمیت به شمار می‌رود. اصفهان در انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، نگین انگشتری مقاومت ملت ایران شناخته می‌­شود و کارنامه نورانی این استان، مایه مباهات و افتخار است.

وی افزود: حدود سه دهه پیش، کنگره ملی شهدای استان اصفهان در یک مرحله برگزار شد؛ اما بیش از سه دهه از آن زمان فاصله گرفته‌­ایم. امروزه تجربه­‌های گران‌سنگ و ظرفیت­‌های فراوانی در اختیار قرار دارد که با مشارکت نسل جوان گام دومی، باید این رویداد بزرگ فرهنگی را با تکیه بر تجربیات پیشکسوتان و رزمندگان دوران دفاع مقدس آغاز کنیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: این اجلاس، دعوتی از همه­ هنرمندان، جوانان، دلسوزان، اندیشمندان و... است و همه کنشگران اجتماعی باید با رصد کردن شرایط در آن مشارکت کنند. سپاه حضرت صاحب‌الزمان(عج) با به‌کارگیری همه ظرفیت‌­ها و با کمک مسئولان دلسوز، نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام‌ جمعه اصفهان، علمای عزیز، استاندار بسیجی و پرتلاش اصفهان و فرمانده دلیر سپاه استان با همراهی مردم، راهبری و سکانداری این حرکت بزرگ را به‌ویژه با تکیه بر فعالان فرهنگی از جمله دانشگاهیان، حوزویان و فرهنگیان بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس بدون تردید، نورانی­‌ترین و پرافتخارترین دوره تاریخ معاصر کشور ما محسوب می­‌شود. انقلاب ایران به لحاظ گستره، عمق و تأثیر از انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه، بزرگتر است و با آنها قابل مقایسه نیست. ملت ایران با چنین انقلاب باشکوه و افتخارآفرینی توانست موجب تحول بزرگ تاریخی در دوران معاصر شود. در چنین سرزمینی که سابقه تمدنی دارد و پرچمدار تمدن اسلامی بوده است، ملت ایران باعث پیروزی این انقلاب شد و در دل این تحول بزرگ، نظام مقدس جمهوری اسلامی را مستقر کرد، به آن رأی داد و برایش جانفشانی کرد. نظام سلطه بر اساس محاسبات مادی و فارغ از آنکه بتواند تفضلات الهی را محاسبه کند، با این ملت بزرگ وارد جدال شد. ملت بزرگ ایران نه تنها برای ورود به جنگ آمادگی نداشت، بلکه در فکر جدال و تصور جنگ هم نبود. این ملت به دنبال پر کردن خلأهای باقی‌مانده از دوران نظام‌های پادشاهی بود؛ اما نظام سلطه همه­ هستی او از جمله سرزمین و نظام سیاسی تازه مستقر شده و برآمده از انقلاب اسلامی را هدف گرفت. از هر جنبه بررسی کنیم، ملت ایران و فرزندان آن به‌طور اعجاب‌برانگیزی فداکاری کردند.

داستان غم انگیز قراردادها

سلیمانی یادآور شد: امروزه در رسانه‌ها و فضای مجازی، به‌خصوص در رسانه­‌هایی که بیگانگان آنها را پشتیبانی می­‌کنند، صحبت از میهن‌پرستی و دوست داشتن ایران می­‌شود. آمریکایی­‌ها تلاش می­‌کنند کسانی را که مرتکب بزرگترین خیانت­‌ها به ملت ایران شدند، میهن‌پرست معرفی کنند. در ۲۰۰ سال گذشته، هرگاه جنگی به ملت ما تحمیل شد و تجاوزی به کشور ما شکل گرفت، بخش‌­های مهمی از ایران جدا شد. در دوره قاجار، چند قرارداد از جمله معاهده پاریس، آخال، گلستان و ترکمنچای شکل گرفت که داستان غم‌انگیز آنها برای ما روشن است. البته نسل جوان نیاز بیشتری دارد تا با خدعه­‌های قدرت‌­های اروپایی در آن دوره و به‌خصوص در دوران منحوس رضاخانی و پهلوی دوم با توطئه‌های انگلیس­ و آمریکا آشنا شود.

وی اضافه کرد: رضاخان فردی نظامی بود و از سوی انگلیس­ی‌ها انتخاب شد تا یک حکومت مقتدر مرکزی در ایران ایجاد و کشور را به جزیره ثباتی برای غارت معادن و منابع نفتی‌اش تبدیل کند. او ارتشی 125 هزار نفره نیز با پشتیبانی انگلیس­ سازماندهی کرد. قیام آزادی‌خواهانی نظیر میرزا کوچک خان جنگلی، شیخ محمد خیابانی، کلنل محمدتقی ­خان پسیان، شیخ خزعل و عشایر به دست رضاخان سرکوب شد. او در جنوب کشور قساوتی مثال‌زدنی به خرج داد، به رضاخان قلدر شهرت داشت و عده‌­ای جلاد را در قالب ارتشبد و سپهد به دور خود جمع کرده بود؛ در شهریور 1320، این ارتش 125 هزار نفری در مقابل قوای اشغالگر متفقین چه عکس‌العملی نشان داد؟ آیا مقاومت کرد و یا وارد جنگ با اشغالگران شد؟ آیا از ملت و سرزمین ایران دفاع کرد؟ خیر. طبق اسناد دربار پهلوی، رضاخان دستور تسلیم به ارتش 125 هزار نفری خود داد. او هنگامی که به دستور انگلیسی‌­ها به سمت بندر بوشهر حرکت کرد، یک شب در اصفهان و در خانه کازرونی‌­ها به استراحت پرداخت؛ اما انگلیسی‌­ها به او تلگراف زدند و اعلام کردند اجازه نداشته است در اصفهان بماند و باید بلادرنگ حرکت کند. انگلیسی‌­ها حتی برای هواخوری نیز به او اجازه ندادند در بندر هندوستان از کشتی پیاده شود. رضاخان فردی ضعیف و بزدل در برابر اشغالگر و بیگانه بود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد: به مدت چند سال، پایتخت ما زیر چکمه اشغالگران قرار گرفت؛ اما پهلوی اجازه نداد این تاریخ به نسل جوان و امروز منتقل شود، ذهن­‌های ما از این تاریخ خالی است. کشور در دوران محمدرضا پهلوی، چندین سال اشغال بود؛ اما یک سخنرانی و مصاحبه از او علیه اشغالگران پیدا نمی­‌کنید. سران متفقین بدون اطلاع پادشاه کشور ما به تهران آمدند. محمدرضا پهلوی با لباس نظامی و به‌عنوان بزرگ ارتش‌داران به سفارت شوروی سابق رفت و به سران اشغالگر احترام نظامی گذاشت؛ ولی آن­ها او را تحویل نگرفتند. اگر رقابت بین روس و انگلیس نبود، کشور ما شاید به این سادگی از چنگال اشغالگران آزاد نمی­‌شد. جمع‌آوری آذوقه از سوی اشغالگران باعث وبا و قحطی شد و نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در آن دوره تلف شدند؛ ولی یک تصویر از محمدرضا پهلوی در کنار مردم قحطی‌زده و گرفتار وبا پیدا نمی­‌کنید.

دستیابی به پیروزی با مکتب مقاومت و عاشورایی

 

وی با اشاره به شهیدان مدفون در گلستان شهدای اصفهان گفت: کسانی که در اینجا آرمیده‌اند، میهن‌پرستان واقعی تاریخ ما هستند. تاریخ باید پاسخ دهد که چرا این میهن‌پرستان را به دنیا و نسل­‌های گام دوم معرفی نکردیم. 24 هزار شهید استان اصفهان و ده‌­ها هزار شهید میهن اسلامی از هر سانتی‌متر این خاک عزیز دفاع و جان خود را فدا کردند. آن عده‌­ای که در رسانه‌­های بیگانه از میهن‌پرستی صحبت می‌کنند، در همان دوره حتی از خدمت سربازی فرار کردند و فرزندانشان را به دانشگاه­‌های خارج از کشور فرستادند.

سلیمانی تأکید کرد: میهن‌پرستی آن است که برخی خانواده‌­ها دو، سه و چهار فرزند شهید تقدیم کردند و مایه مباهات شدند. امروزه جهان اسلام با استفاده از همین مکتب مقاومت و عاشورایی توانسته است در برابر نظام سلطه پیروزی‌­های بزرگی به دست آورد. باور «ما می‌توانیم» در این دوره به دست آمد و موفقیت‌های ما در این دوره نورانی و افتخارآمیز ریشه دارد؛ به همین دلیل دشمن دوره دفاع مقدس را هدف گرفته است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ما نزدیک قله قرار داریم. دقیقاً همین‌گونه است و مشکلاتی که وجود دارد، به سبب فاصله گرفتن از فرهنگ دفاع مقدس است. دشمن تلاش کرد بین ما و این فرهنگ فاصله ایجاد کند و شاید خود ما نیز کم‌کاری و غفلت کردیم.

وی در پایان گفت: ما در سپاه و بسیج و در کنار مسئولان استان در خدمت جوانان گام دومی خواهیم بود تا این رویداد بزرگ را آغاز کنیم و در محضر خداوند و شهدای عزیز عهد ببندیم که در این کار مشارکت کنیم و مبلغ این حرکت بزرگ باشیم. همچنین هرکدام از ما می‌توانیم در صفحات مجازی خود، این ارزش‌ها و افتخارات را منعکس و محتوا‌های عمیقی در این‌باره تولید و منتشر کنیم.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha