درخواست دانش‌آموزان سمپاد از مسئولان کنگره قرآنی
کد خبر: 4173699
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
ایکنا گزارش می‌دهد

درخواست دانش‌آموزان سمپاد از مسئولان کنگره قرآنی

بیست و هشتمین کنگره سراسری قرآن کریم مدارس استعدادهای درخشان در بخش دختران در حالی به‌کار خود پایان داد که دانش‌آموزان از مسئولان درخواست‌هایی داشتند که در صورت توجه، انگیزه‌ای برای ادامه مسیر برای آنها خواهد بود.

دانش‌آموزان سمپادی کنگره قرآنیبیست و هشتمین کنگره سراسری قرآن کریم مدارس استعدادهای درخشان با برگزاری مراحل سه‌گانه آموزشگاهی، استانی و کشوری در حالی به‌کار خود پایان داد که برای دومین سال با بخش جذاب مفاهیم در قالب ارائه ایده برای حل سه چالش‌ فرضی به کمک آیات قرآن کریم همراه بود. دانش‌آموزان در مرحله کشوری که به میزبانی استان یزد برگزار شد، در بخش مفاهیم در کنار دانش‌آموزان سایر استان‌ها طرح‌های استانی خود را مطرح و با همفکری یکدیگر به راه‌حل‌هایی دست یافتند. 

ایکنای یزد با دانش‌آموزان دختر شرکت‌کننده در مرحله کشوری کنگره قرآنی سمپاد به گفت‌وگو نشست و از نقطه نظرات و انتقادات آنان درباره کنگره قرآنی جویا شد که در ادامه می‌خوانید:  

بهاره زارع، شرکت‌کننده بخش مفاهیم از استان یزد در این زمینه به ایکنا گفت: برگزاری بخش مفاهیم بدین شکل برای دومین سال است که اجرایی می‌شود و دانش‌آموزان سراسر کشور در این مرحله، باید سه چالش اجتماعی را حل کنند.

جذابیت‌های کنگره قرآنی سمپاد

وی ادامه داد: سال گذشته با توجه به اینکه اولین سال این بخش بود اما ایده‌های خوبی از سوی دانش‌آموزان مطرح و ارائه شد ولی متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت، لذا درخواست دارم امسال با توجه به زمانی که دانش‌آموزان برای این ایده‌ها اختصاص می‌دهند، این ایده‌ها مورد توجه مسئولان و مدیران مدارس قرار گیرد و مورد بررسی و به مرحله اجرا برسد.

زارع با تقدیر از مسئولان برگزاری مرحله کشوری این کنگره در استان یزد بیان کرد: بخش یزدگردی مسابقات به خوبی اجرا شد و خوشبختانه فضایی فراهم شد تا دانش‌آموزان بخش مفاهیم با آرامش خاطر بتوانند چالش‌ها را حل کنند. همچنین توضیحاتی که در این بخش از سوی مسئولان برگزاری ارائه می‌شد، کامل و جامع بود.

وی با اشاره به اینکه مراجعه به قرآن کریم برای حل چالش اجتماعی از جذابیت‌های این مسابقات بود افزود: این اقدام در ارتباط با قرآن بسیار مؤثر بود، به عنوان مثال در گروهی که ما تشکیل دادیم، چالشی در زمینه خودباختگی از کجا ناشی می‌شود، را مورد بررسی قرار داده و آیه‌های قرآن که در این زمینه راه‌حل ارائه داده، را پیدا کردیم، این راهکارها باید مورد بررسی قرار گیرد و مدیران با همفکری دانش‌آموزان در زمینه نحوه اجرا، صحبت کنند و می‌توان در ابتدا به صورت آزمایشی اجرا و نتایج آن را بررسی شود.

 مهمان‌نوازی یزدی‌ها ستودنی است

نفیسه سلطانی، دیگر شرکت‌کننده بخش مفاهیم از استان همدان که برای اولین بار در این مسابقات شرکت می‌کند نیز گفت: در قالب این کنگره آسیب‌های اجتماعی که شاید قبلاً برای ما بدیهی بوده و می‌دانستیم باید از آنها دوری کنیم، از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار گرفت و این امر جذابیت مسابقات را دوچندان کرد و برای دانش‌آموزان تأثیرگذار بود.

وی از میزبانی یزد تشکر کرد و افزود: یزد شهر تاریخی و زیبایی است که بخش یزدگردی برای ما جذاب بود و هم اینکه مهمان‌نوازی یزدی‌ها ستودنی است.  

شهرزاد وفایی، دانش‌آموز سمپاد از همدان نیز گفت: اینکه از دانش‌آموزان برای حل مشکلاتی که گاهی در مدارس به‌وجود می‌آید، کمک گرفته شد، و از دل مدارس برای دانش‌آموزان اقدامی صورت می‌گرفت و باید راه‌حلی برای مشکلات بر اساس آیات قرآن ارائه می‌شد جالب توجه بود. امیدوارم از راهکارهایی که در قالب این کنگره ارائه می‌شود، استفاده شود.

مشابه کنگره سمپاد در سایر مدارس اجرایی شود

مائده پیری، شرکت‌کننده رشته قرائت از تبریز نیز سطح مسابقات را مطلوب دانست و گفت: خوشبختانه مسابقات به موقع و از نظم خوبی برخوردار بود. داوری مسابقات نیز عالی بود. 

ریحانه قوسی، دیگر شرکت‌کننده رشته قرائت از تبریز نیز بیان کرد: مسابقات همان‌گونه که انتظار می‌رفت، سطح دانش‌آموزان شرکت‌کننده قوی و داوران نیز کاملاً نظارت داشتند و محیط مسابقه نیز خوب بود.

وی ادامه داد: زمان مسابقه نیز به خوبی مدیریت شد و پس از دو روز حضور در یزد، زمان مسابقه تعیین و این موضوع برای اینکه بتوانیم مرور داشته باشیم، خوب بود.

قوسی گفت: به نظرم اگر این مسابقات در سایر مدارس هم برگزار شود، نتایج خوبی خواهد داشت زیرا در برخی مدارس، دانش‌آموزانی از توانایی بالایی در حوزه قرآن کریم بهره‌مند هستند بنابراین مشابه این مسابقات برای کل مدارس اجرا شود تا هم پیشرفت دانش‌آموزان رقم خورد هم رقابت سالم بین آنان ایجاد می‌شود.

در کنار مسائل آموزشی به آموزه‌های قرآنی نیز توجه کنیم

زینب زرین، شرکت‌کننده رشته حفظ عمومی از آذربایجان غربی نیز گفت: قرآن کریم کتاب دینی مسلمانان و از اهمیت زیادی برخوردار است به ویژه در جامعه کنونی، قرآن می‌تواند راه روشنی برای ما باشد و مسیر درست را به ما نشان دهد.

وی بیان کرد: کنگره قرآنی خوب بود و این فرصت را به ما می‌دهد تا در کنار مسائل آموزشی به آموزه‌های قرآنی نیز توجه کنیم، هرچند نتوانیم در مسابقات رتبه برتر کسب کنیم اما باعث ارتباط و انس هرچه بیشتر با کلام الهی می‌شود.

پرونده بیست و هشتمین کنگره سراسری قرآن کریم مدارس استعدادهای درخشان در بخش دختران و پسران با برگزاری مرحله کشوری به میزبانی استان یزد، بسته شد. امید است در سال‌های آتی این مسابقات با گستردگی هر چه بیشتر و رفع نواقص احتمالی برگزار شود، بویژه بخش مفاهیم که بر اساس گفته‌های دانش‌آموزان، با جذابیت زیادی همراه بود و می‌توانستند با مراجعه به قرآن کریم راه‌حلی برای مشکلاتشان پیدا کنند. آنچه باید مورد توجه مسئولان باشد اینکه ایده‌هایی که از سوی این دانش‌آموزان در قالب این کنگره مطرح شد، را مورد بررسی قرار داده و برای آن ارزش قائل باشند تا انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت دانش‌آموزان در این مسیر باشد. 

مسابقات از نگاه دانش‌آموزان پسر شرکت‌کننده در بیست و هشتمین کنگره قرآنی سمپاد را اینجا بخوانید.

انتهای پیام
captcha