نقشه راه قرآن در برابر جنگ شناختی
کد خبر: 4173986
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
یادداشت

نقشه راه قرآن در برابر جنگ شناختی

یکی از اموری که امروز در کنار جنگ ترکیبی اولویت دشمن قرار دارد، جنگ ادراکی و شناختی است و ضرورت دارد در این عرصه درک و بینش خود را افزایش دهیم که در همین راستا اسلام به ویژه قرآن کریم برای آن راهکارهای مؤثری دارد.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدآیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد در یادداشتی که در اختیار ایکنای یزد قرار داده است، با اشاره به جنگ ادراکی و شناختی دشمن، نقشه راه قرآن کریم در برابر این جنگ را تبیین می‌کند که در ادامه می‌خوانید: 

یکی از اموری که امروز در کنار جنگ ترکیبی اولویت دشمن قرار دارد، جنگ ادراکی و شناختی است و ضرورت دارد در این عرصه درک و بینش خود را بالاتر ببریم، چراکه جنگ امروز جنگ فریب افکار عمومی و تضعیف باورهای ذهنی و اعتقادی است، بر این اساس اسلام به ویژه قرآن کریم برای آن راهکارهای مؤثری دارد.

  • نگاهمان به رهبری باشد. خداوند در آیه اول سوره حجرات می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ، ای کسانی که ایمان آورده‌اید (در هیچ کار) بر خدا و رسول تقدّم مجویید.» از این رو شکستن موقعیت رهبری ممنوع است. در ادامه می‌فرماید: «لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ؛ فوق صوت پیغمبر صدا بلند مکنید و بر او فریاد بر مکشید چنانکه با یکدیگر بلند سخن می‌گویید.»
  • در آیه 6 سوره حجرات آمده است: «إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ، هرگاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید، مبادا از روی نادانی به قومی رنجی رسانید.» پس نباید خبر هر کسی و در هر جایگاهی را قبول کنیم. پای وسوسه خناسان و شیطان صفتان ننشینیم و رابطه با آن‌ها را محدود کنیم و پایان بخشیم که خودسازی و تزکیه نفس در این زمینه دارای اهمیت فراوان است.
  • از باور نسبت به گمان‌های مخرب اجتناب کنیم همان گونه که در آیه 12 سوره حجرات آمده است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجتَنِبوا كَثيرًا مِنَ الظَّنِّ، ای کسانی که ایمان آوردید، از بسیاری گمان‌ها بپرهیزید.»
  • در مسیر حق که همان مسیر رهبری است تردید نکنیم که در قرآن کریم بیان می‌شود: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا، منحصراً مؤمنان واقعی آن کسانی هستند که به خدا و رسول او ایمان آوردند و بعداً هیچ‌گاه شک و ریبی به دل راه ندادند.»(آیه 15 سوره حجرات)
  • اجازه ندهیم جای حق و باطل عوض و یا با یکدیگر ترکیب شود و جهاد تبیین کنیم و در میدان مقابله با هجمه‌های دشمن باید به تبیین دقیق و تشریح مستند بسیاری از حقایق و واقعیت‌های فکری، اعتقادی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی پرداخت و با ابزارهای نشر کارآمد در اختیار عموم مخاطبان قرار داد. «وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ، و حق را به باطل مپوشانید و حقیقت را پنهان نسازید و حال آنکه (به حقّانیّت آن) واقفید.»(آیه 42 سوره بقره). همچنین نباید کتمان حق کنیم چرا که از بدترین ظلم‌ها کتمان حقیقت است.
انتهای پیام
captcha