درخواست بانوان یزدی راه‌یافته به مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4175576
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
ایکنا گزارش می‌دهد

درخواست بانوان یزدی راه‌یافته به مسابقات سراسری قرآن

بانوان همیشه سهم ویژه‌ای در مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه داشته‌اند و در این میان بانوان یزدی در طول سال‌های برگزاری مسابقات، خوش درخشیده و نام استان را پرآوازه کرده‌اند.

بانوان یزدی راه‌یافته به مسابقات سراسری قرآنهمزمان با سراسر کشور اجرای راه‌یافتگان به مرحله کشوری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور برگزیدگان مرحله استانی در سالن جلسات امامزاده سیدجعفر محمد(ع)‌ یزد ضبط شد و پنج نفر از بانوان استان یزد توانستند به این مرحله راه‌‌یابند. در همین راستا ایکنای یزد با تعدادی از راه‌یافتگان به مرحله مقدماتی کشوری به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:

فاطمه‌السادات میرکریمی، شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق در مرحله مقدماتی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف گفت: قبلاً در مسابقات اوقاف و امور خیریه در رده سنی شکوفه‌ها، زیر 16 سال شرکت می‌کردم و اکنون نیز رشته قرائت تحقیق در این مسابقات شرکت کرده‌ام و توانستم به مرحله کشوری راه یابم.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: قبل از شیوع کرونا مرحله مقدماتی کشوری به صورت حضوری برگزار می‌شد، اما با شیوع کرونا مسابقات به سمت مجازی حرکت کرد و همچنان به صورت مجازی برگزار می‌شود و محدودتر شده است، با توجه به اینکه شرایط بهتر شده و امکان برگزاری مسابقات به صورت حضوری وجود دارد، درخواست دارم مرحله مقدماتی در سال‌های آتی به صورت حضوری برگزار شود.

میرکریمی افزود: برگزاری حضوری مسابقات، حُسن‌هایی دارد که می‌توان به آشنایی با سایر متسابقان و داوران و اساتید برجسته قرآنی اشاره کرد و علاوه بر آن، از تجربیات سایر شرکت‌کنندگان نیز بهتر استفاده خواهد شد. همچنین تعداد بیشتری تمایل پیدا می‌کنند تا در مسابقات حضور یابند.

سطح مسابقات اوقاف خوب است

هانیه و مبینا برخورداری، حافظ کل قرآن و از خانواده‌ای قرآنی هستند که هانیه با 23 سال سن، توانسته در رشته حفظ به مرحله مقدماتی کشوری راه یابد. 

وی مشوق اصلی خود در این مسیر را مادرش معرفی می‌کند و افزود: وقتی پنج ساله بودم، در مهد قرآنی ثبت‌نام شدم و مادرم متوجه شدند استعداد حفظ قرآن را دارم، بنابراین در ابتدای مسیر از سوره‌های کوچک جزء سی‌ام قرآن آغاز کردم. بعد از وقفه‌ای در 9 سالگی با ثبت‌نام در مهد قرآن حضرت جوادالائمه حفظ را مجدد آغاز کردم و در 19 سالگی با شرکت در دوره‌های تثبیت، حفظ را به اتمام رساندم.

برخورداری ادامه داد: در بین حفظ هر سال در مسابقات دانش‌آموزی شرکت می‌کردم و نماینده استان در کشور بودم. همچنین سال 92 در رشته حفظ رتبه اول کشور و سال 95 در رشته ترتیل، رتبه سوم کشور را کسب کردم. بعد از آن در سال 1399 توانستم مدرک درجه دو معادل فوق لیسانس را دریافت کنم و سال 1400 رتبه سوم کشوری مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در رشته 20 جزء را کسب کردم و سال گذشته هم نماینده استان در رشته حفظ بودم.

این بانوی حافظ قرآن با اشاره به اینکه امسال نیز در رشته حفظ شرکت کرده‌ام بیان کرد: سطح مسابقات اوقاف خوب است و حافظان باید تلاش کنند تا بتوانند صاحب رتبه شوند.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر از اساتیدی زیادی بهره‌مند شدم گفت: اولین مربی حفظ من هاجر کارگر بودند که تشویق‌های ایشان باعث شد بتوانم این مسیر را ادامه دهم. بارها خسته می‌شدم اما خانواده به معنای واقعی کلمه همراه و مؤثر بودند، به‌ویژه مادرم که سعی می‌کردند من‌ را تشویق و برایم انگیزه ایجاد کنند.

جایگاه مطلوب بانوان استان یزد در رشته حفظ 

مبینا برخورداری نیز که حافظ کل قرآن کریم است، از 11 سالگی حفظ قرآن را آغاز و در تابستان 1400 حافظ قرآن می‌شود به خبرنگار ایکنا گفت: در هفت سالگی برای حفظ قرآن در کلاس‌های مؤسسه جوادالائمه شرکت می‌کردم و مسابقات دانش‌آموزی نیز در استان رتبه‌هایی کسب کرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه تاکنون توفیق حضور در مسابقات اوقاف را نداشتم بیان کرد: برای همراهی با خواهرم در ضبط تلاوت راه‌یافتگان به مرحله کشوری حضور یافتم اما قصد دارم در دوره‌های بعد در این مسابقات شرکت کنم.

برخورداری جایگاه بانوان استان یزد در رشته حفظ را نسبتاً مطلوب خواند و گفت: در این زمینه هنوز جای کار وجود دارد و البته باید شرایط برای اجرای بانوان فراهم باشد تا بتوانند بدون دغدغه اجرا و تلاوت داشته باشند و نظم، مکان برگزاری محافل و مسابقات بویژه زمانی که برای متسابقان بویژه بانوان تعیین می‌شود، حائز اهمیت است.

وی درخواست کرد: در این رشته زمینه حضور اساتید و داوران مجرب مسابقات کشوری بیش از پیش در استان فراهم شود و دوره‌های تخصصی ویژه بانوان حافظ در استان برگزار شود. همچنین معلمان و مربیان قرآن مورد حمایت قرار گیرند چرا که باید در این مسیر تلاش و سخت‌کوش باشند اما درآمدی که کسب می‌کنند در مقایسه با هزینه‌ها ناچیز است.

خاطره‌ای از دیدار با رهبر انقلاب

فاطمه صادق‌زاده، راه‌یافته رشته حفظ کل در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیز گفت: خدا راشاکرم در مدت سه سال و نیم توانستم زیر نظر مربیان مؤسسه جوادالائمه قرآن را حفظ کنم.

وی که برای دومین بار است در این مرحله شرکت می‌کند، توانسته در مسابقات مختلف اعم از دانش‌آموزی و ترنم وحی حائز رتبه‌های برتر شود، برگزاری مسابقات قرآن اوقاف در استان را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: خوشبختانه مسابقات اوقاف از مرحله شهرستانی تا کشوری از سطح بالایی برخوردار است بویژه در مرحله کشوری که به صورت حضوری برگزار و زمینه‌ای فراهم می‌شود از تجربیات سایر شرکت‌کنندگان استفاده کنیم.

صادق‌زاده به دیدار با رهبر انقلاب اشاره کرد و بهترین خاطره‌ای دانست که در این مدت برای وی رقم خورده است و گفت: با تعدادی از بانوان که توانسته بودیم در مسابقات ارشاد رتبه 100 را کسب کنیم، در دیدار قرآنیان با رهبر انقلاب شرکت کردیم، علاوه بر حس خوبی که این دیدار داشت، توانستم با حافظان سایر استان‌ها آشنا شوم.

انتهای پیام
captcha