ضرورت نظام‌سازی در حوزه حجاب و عفاف
کد خبر: 4177594
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی مطرح کرد:

ضرورت نظام‌سازی در حوزه حجاب و عفاف

حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه مسئله حجاب و عفاف با تکیه بر تبلیغات به سرانجام نمی‌رسد، گفت: در این زمینه نیازمند نظام‌سازی در حوزه حجاب و عفاف هستیم.

ضرورت نظام‌سازی در حوزه حجاب و عفاف

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تخصصی نظام‌سازی برای عفاف و حجاب، امروز، دوم آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در محل ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام کشوری طی سخنانی بیان کرد: در عنوان جلسه از کلمه نظام‌سازی استفاده شده تا بتوانیم یک پیام روشن را به همه دلسوزان عفاف و حجاب برسانیم که حجاب و عفاف با تبلیغات و تکیه بر بیان و تصویب قوانین به سرانجام نخواهد رسید و مجموعه‌ای از اقدامات را باید در دستور کار قرار دهیم تا این مسئله در کشور ما رونق گیرد. اقدامات تک‌بعدی برای حل این مسئله کفایت نمی‌کند و باید در چندین محور برنامه‌ریزی کنیم تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی تک‌بعدی به ضرر راه و کلام حق تمام خواهد شد، گفت: برنامه‌ریزی بخشی برای عفاف و حجاب محکوم به شکست است و باید برنامه‌ریزی را به صورت همه جانبه در دستور کار قرار دهیم.

کشوری اظهار کرد: برای اینکه برنامه‌ریزی همه جانبه برای تحقق حجاب و عفاف در ذهن‌ها تثبیت شود، سه عنوان بحثی را مطرح می‌کنیم که این سه عنوان، تأملاتی در آیات و روایات مرتبط به حجاب و عفاف و حیا است. یکی از این سه مسئله، بررسی آثار حجاب در آیات و روایات است. برخی آقایان و بانوان، چون از اول سن تکلیف با حجاب مأنوس بوده‌اند ممکن است تلقی کنند دیگران نیز چنین درکی از حجاب و عفاف دارند، اما این اتفاق در ذهن همه افراد جامعه رخ نداده و جمعیت بسیاری به ویژه از بین دختران در مدارس فواید مسئله حجاب را درک نمی‌کنند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ادامه داد: محور دوم بحث شرح معنای نظام‌سازی برای حجاب و عفاف است. اگر فقط دلسوزان جامعه اسلامی درک خوبی از نظام‌سازی داشته باشند، بسیاری از مشکلات جامعه با سرعت بیشتری حل خواهد شد. مسئله نظام‌سازی در شئونات مختلف جامعه مانند اقتصاد، فرزندآوری و جمعیت و ... کاربرد دارد و می‌توان از آن بهره گرفت.

وی بیان کرد: متأسفانه برخی وقتی می‌خواهند ارزش‌های اسلامی را در جامعه محقق کنند، فقط به دنبال تجمع و مطالبه‌گری در کنار نهاد‌های مختلف هستند که این مسئله نتیجه‌ای ندارد. باید بدانیم به جز تجمع و مطالبه‌گری، کار‌های دیگری باید صورت گیرد تا یک موضوع محقق شود. برخی واقعاً دلسوز جامعه هستند، اما روش‌های ایشان برای انجام کار نادرست است.

کشوری اظهار کرد: محور سوم بحث امروز به صورت تطبیقی به بیان مسئله حجاب و عفاف پرداخته و راجع به عوامل زیرساختی حجاب بحث خواهیم کرد. باید بدانیم برای آغاز کار در این حوزه پنج دسته اقدام زیرساختی برای عفاف و حجاب متصور است که باید بدان بپردازیم.

وی گفت: بحث بررسی آثار حجاب باید با محوریت آیات و روایات این حوزه رخ دهد و نباید نگاه عرفی را در بررسی موضوعات غلبه داد. معروف این است که وقتی فردی می‌خواهد راجع به حجاب و عفاف بحث کند، به آیات ۳۱ سوره مبارکه نور و آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب می‌پردازد. در این زمینه ابتدا باید مجموعه آیات و روایت در این حوزه جمع‌آوری شود و نباید فقط به این دو آیه بسنده کنیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با اشاره به کلمه جلباب در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب ادامه داد: لفظ کلمه جلباب به معنای مطلق لباس است. یعنی جلباب به روسری و لباسی که برای حجاب بانوان استفاده می‌شود، محدود نشده و به صورت کلی برای حجاب افراد بیان شده است. بعد از اینکه کلمه جلباب در وضع اولیه خود برای لباس و پوشش به کار رفته است، در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت: امام رضا (ع) در حدیثی کلمه جلباب را به کلمه حیا اضافه کرده‌اند و می‌فرمایند کسی که حیا دارد، به این معنی است که او پوشش و لباسی دارد به این معنی که اگر کسی حیا داشته باشد، این‌حیا مانع دیده شدن بدی‌ها و عیوب او خواهد شد. امام (ع) فرمودند که اگر کسی حیا ندارد و عیوب او در جامعه آشکار است، غیبت پشت سر او اشکالی ندارد. در حدیث دیگری از شب نیز با عنوان نوعی لباس یاد شده و با بیان کلمه جلباب برای شب، اشاره شده که در شب بسیاری از مسائلی که در روز قابل مشاهده است، در شب دیده نمی‌شود. در مورد دیگر از فقر نیز با عنوان پوشش یاد شده است که موجب پنهان شدن خوبی افراد می‌شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بیان کرد: ارتکاب به عار یعنی کار زشتی که باعث شود تا فردی چهره خود را در جامعه مخدوش کند نیز نوعی پوشش ایجاد کرده و باعث می‌شود که دیگر کار‌های خوب فرد دیده نشود. در روایت دیگری آمده است که رسیدن به یقین نیز نوعی جلباب و پوشش و محافظ برای افراد بوده و باعث می‌شود تا مورد اعتماد دیگران قرار گیرند.

وی ادامه داد: شارع محترم نه فقط در مسئله حجاب و عفاف بلکه در موارد متعددی از ما دعوت کرده تا برخی پوشش‌ها را داشته و برخی دیگر را نداشته باشیم که این‌مسئله فقط مربوط به بانوان نیست و همه افراد جامعه را شامل می‌شود.

کشوری بیان کرد: یکی از عواملی که باعث بی‌اعتمادی مردم می‌‌شود، این است که فردی همواره مسائل بی‌مورد و نادرست را بیان کند که هیچ حاصلی نداشته و باعث بی‌اعتمادی به او می‌شود؛ لذا جلباب یقین بی‌اعتمادی را برطرف می‌کند. اگر این‌گونه بیندیشیم که شارع از جلباب و پوشش فقط برای حجاب و عفاف استفاده نکرده، نوعی انس بین ما و شارع برقرار می‌شود که باعث ایجاد اعتماد بین طرفین خواهد شد؛ لذا این مسئله باعث ایجاد ارتباط بین بیان شارع و مردم شده و مردم فکر نمی‌کنند که مسئله امر و نهی نیست و در نهایت به نفع خود مردم خواهد شد.

وی ادامه داد: شارع مقدس در رابطه با کلمه جلباب و پوشش در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب، چهار خاصیت را برای افراد با حجاب مطرح کرده است به این معنا که اگر فردی حجاب و عفاف را رعایت کند، در اولین مرحله آزار کمتری از ناحیه دیگران خواهد دید. ویژگی بعدی رعایت حجاب این است که از ایجاد حسرت دائمی در مردان جلوگیری می‌کند و موجب کاهش گناه خواهد شد؛ لذا یکی از نتایج بی‌حجابی تنزل خواسته‌های مردان خواهد بود که این مسئله باعث ایجاد حسرت فراوان در مردان خواهد شد.

کشوری بیان کرد: اگر بی‌حجابی در جامعه روزانه شد، دیگر نمی‌توان با مردان بزرگ و تکیه‌گاه بانوان مواجه بود. همچنین، بی‌حجابی موجب کمک کردن به غلبه شهوت شده که این مسئله باعث می‌شود تا انسان‌ها حریص شوند. در روایت آمده است که ریشه هرگونه شر در جامعه، حرص است؛ لذا اگر کسی بخواهد در برابر گسترش جرم در جامعه ایستادگی کند، باید متوجه باشد که نباید حرص و شهوت در جامعه ازدیاد داشته باشد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: بی‌حجابی موجب افزایش شهوت و کاهش عقلانیت در انسان‌ها خواهد شد؛ لذا اگر می‌خواهیم به جامعه عاقل دست پیدا کنیم، باید جلوی افزایش شهوت در جامعه را گرفت که یکی از مصادیق آن رعایت حجاب و عفاف است. با توجه به مسائل بیان شده، رعایت حجاب اثر امنیتی داشته و باعث می‌شود تا اختلالات روان‌شناسانه در جامعه کاهش پیدا کند. ویژگی دیگر حجاب، پیشگیری از جرم است. همچنین، حجاب باعث می‌شود تا رشد علمی یک جامعه افزایش پیدا کند. اگر بتوانیم عفاف و حجاب را در جامعه گسترش دهیم، نسل‌های بعدی عاقل‌تر و حکیم‌تر خواهند بود.

کشوری گفت: تضعیف فرهنگ حجاب و عفاف نیز موجب آزار بیشتر بانوان در جامعه خواهد شد. کسانی که امروز حجاب خود را رعایت می‌کنند باید بدانند که در دو دهه آینده امنیت ایشان دچار اختلال و ضعف خواهد شد. اگر مسئله حجاب و عفاف در کشور تقویت نشود، خسارات زیادی در آینده خواهیم دید.

وی اظهار کرد: مسئله حجاب و عفاف به جز بیان حکیمانه نیازمند زیرساخت‌های غیر بیانی برای گسترش عفاف و حجاب است. زمانی که یک مصلح اجتماعی همزمان به زیرساخت‌های بیانی و غیر بیانی توجه می‌کند، می‌توان گفت که در این حوزه نظام‌سازی کرده است. در حوزه حجاب و عفاف فقط بیان و تولید محتوای رسانه‌ای کافی نیست و باید تمامی زیرساخت‌ها فراهم باشد.

کشوری گفت: با توجه به مسئله نظام‌سازی در تحقق یک مسئله یک سهم مربوط به اقدامات بیانی و یک سهم مربوط به اقدامات غیر بیانی و زیرساختی است؛ بنابراین، کسانی که در حوزه حجاب و عفاف تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌کنند، درک دقیق و صحیحی از اقدامات غیر بیانی ندارند. در یک تعبیر فنی نظام‌سازی دارای ۹ زیرساخت است که یکی از آن‌ها مسئله بیان است. این ۹ زیرساخت نیز شامل سیاست‌گذاری، نظم اجتماعی، اقتصاد و مکاسب جامعه، تزکیه درونی انسان‌ها و ... می‌شود.

وی ادامه داد: برای رعایت حجاب در جامعه باید به چند زیرساخت توجه شود. یکی از این زیرساخت‌ها توجه به غذای جامعه است. یکی از آثار غذا گسترش فهم در جامعه است. زمانی که جامعه به غذایی که فهم را کاهش می‌دهد، دچار شود، گزاره‌هایی همچون عفاف و حجاب نیز آسیب خواهند دید. در روایت فراوانی اشاره شده است که بین نوع غذا خوردن و سطح فهم جامعه ارتباط منطقی برقرار است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بیان کرد: زمانی که غذای جامعه به سمت ازدیاد غذا‌هایی که رذالت را افزایش می‌دهد، سوق داده شد، رعایت گزاره‌های دینی نیز کاهش پیدا می‌کند؛ لذا غذا زیرساخت قوت، فهم و رذائل و فضائل انسان است. رعایت الگوی تغذیه با مدل انبیا و معصومین (ع) بسیار مهم است که رعایت آن باعث کاهش رذائل در جامعه خواهد بود. مادامی که سازمان استاندارد غذا و دارو الگوی تغذیه را در جامعه ارائه می‌دهد، نظام در خطر است. الگوی تغذیه باید به حوزه علمیه سپرده شود.

وی افزود: مسئله بعدی مسکن است. بانوان و فرزندان جامعه نیاز به تفریح دارند که در جامعه امروزی با وجود آپارتمان‌های فراوان و زندگی آپارتمانی هیج‌گونه تفریحی وجود ندارد؛ لذا به صورت طبیعی این نوع زندگی باعث می‌شود تا بانوان میل به خیابان‌گردی و جست‌وجوی تفریح در بیرون از خانه پیدا می‌کنند که این‌مسئله آرام آرام زمینه بی‌حجابی در جامعه را فراهم می‌کند. امروز نیازمند آن هستیم که مجتمع‌های تفریحی ویژه بانوان را حداقل در شهر‌های بزرگ ایجاد کنیم.

کشوری تصریح کرد: همچنین، باید به پدیده تفریح خانگی نیز فکر کنیم که موضوع مهمی است و باید بدان پرداخته شود. زیرساخت بعدی که باید بدان بپردازیم، مسئله آموزش است. در دوران آموزش متأسفانه پسران و دختران جامعه به خوبی آموزش‌های ویژه زندگی و حضور در جامعه را دریافت نمی‌کنند؛ لذا پیشنهاد می‌کنیم که کتب مربوط با دختران و پسر دو نوع شده و هر کدام، کتب مربوط به خود را داشته باشند. اگر بتوانیم در مدارس دخترانه گفت‌وگوی آزاد راه‌اندازی کرده و به آموزش حجاب و عفاف بپردازیم، با آسیب‌های کمتری مواجه خواهیم شد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه باید هشتک تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تغییر کتب درسی ایجاد شود، اظهار کرد: چهارمین زیرساخت غیر بیانی برای مسئله عفاف و حجاب، بحث محله‌محوری است. در تقسیمات شهری کوچک، افراد محله یکدیگر را بهتر می‌شناسند. یکی از ویژگی‌های شناخت افراد در محلات مختلف، خودکنترلی افراد است که رعایت حجاب و عفاف یکی از آثار آن است.

کشوری بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر نیز تأثیر بیشتری در محلات کوچک‌تر خواهد داشت؛ لذا باید هشتک محله‌محوری و محلات اسلامی را احیا کنیم. زیرساخت بعدی حوزه حجاب و عفاف تحول در بیان و تبلیغات شهری مرتبط با حجاب و عفاف است. در این زمینه باید فوائد حجاب و عفاف را با بیان‌های مختلف به جامعه عرضه کنیم. باید بین عفاف و حجاب و آینده مطلوب کشور، ارتباط خوبی برقرار شود تا بتوانیم به نتایج بهتری نیز دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha