نگاهی بر شکل‌گیری جنبش‌های مقاومت در منطقه با الگوگیری از ایران
کد خبر: 4180728
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷
تحلیلی بر شکل‌گیری اندیشه مقاومت در فلسطین/ 2

نگاهی بر شکل‌گیری جنبش‌های مقاومت در منطقه با الگوگیری از ایران

مدیرعامل بنیاد فرهنگی، هنری سرلشکر شهید حاج حسین همدانی با اشاره به شکل‌گیری جنبش‌های مقاومت در منطقه با الگوگیری از ایران گفت: 40 سال تجربه ایران در عرصه نظامی در جریان سوریه به‌کار آمد و با تدبیر شهدایی چون سردار سلیمانی و همدانی به ثمر نشست. هسته‌های مقاومت که در جبهه مقاومت شکل گرفته بود، در جریان حضور داعش در سوریه و عراق موجب رشد و ریشه‌دارتر شدن این هسته‌ها شد.

بهرام دوست‌پرست، دبیر جبهه مقاومت استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، نشست «تحلیلی بر مسئله مقاومت در فلسطین» با حضور بهرام دوست‌پرست، دبیر جبهه مقاومت استان همدان و مدافع حرم و امیر کرد کریمی، مدرس دانشگاه و دکترای علوم سیاسی با بررسی دستاوردهای طوفان الاقصی برای جبهه مقاومت و شکست‌های غیرقابل ترمیم رژیم صهیونیستی، عوامل تأثیرگذار بر پیروزی در فلسطین، همدست بودن آمریکا در جنایت‌های اسرائیل، تحلیلی بر فضای رسانه‌ای شکل گرفته در جهان علیه رژیم جعلی و پیش‌بینی جنگ آغاز شده در دفتر ایکنا همدان برگزار شد. بخش اول این نشست قبلا منتشر شد، بخش دوم آن تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

بهرام دوست‌پرست، مدیرعامل بنیاد فرهنگی، هنری سرلشکر شهید حاج حسین همدانی در این نشست با اشاره به آغاز مبارزات ایران علیه رژیم جعلی اسرائیل اظهار کرد: در عاشورای سال 1342 امام خمینی(ره) به شدت علیه اسرائیل تاختند و آن‌را به‌عنوان یک غده سرطانی معرفی کردند و رژیم پهلوی را برای ارتباط نزدیک با اسرائیل محکوم کردند، در آن زمان رژیم جعلی در اوج قدرت بود، بعد از پیروزی انقلاب، امام(ره) بلافاصله دستور اخراج سفرای این رژیم جعلی را از کشور دادند و مبارزه با این رژیم جعلی از همان روزهای انقلاب آغاز شد و به‌عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی انقلاب در کنار حمایت همه‌جانبه از فلسطین مطرح شد.

این رزمنده دفاع مقدس و مدافع حرم با اشاره به اینکه تبادل نظامی بین ایران و فلسطین در اوایل انقلاب وجود داشت، افزود: در سال 1361 همزمان با دفاع مقدس، گروهی از جنبش فتح برای آموزش پارتیزانی و چریکی به ایران آمدند، این گروه به همدان نیز آمد و در سپاه همدان به آموزش مشغول شدند. آنها جوانان آموزش‌دیده‌ای بودند که به پاسداران آموزش می‌دادند. یکی از دوستان از جمله مهدی شریفیان که هم‌اکنون از اساتید گروه ادبیات دانشگاه بوعلی است با این گروه همراه بود.


بیشتر بخوانید:


دوست‌پرست یادآور شد: در سال 1361 بعد از عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر سران قوا جلساتی داشتند که پس از این پیروزی و اینکه جبهه‌های دشمن ضعیف شده بود، به دنبال اعزام نیروهایی از ایران به سوریه و لبنان بودند، چراکه لبنان به‌دلیل حمله اسرائیل به آنجا اوضاع خیلی بدی داشت. تعدادی از تیپ 27 محمد رسول‌الله(ص) تهران و تیپ ذوالفقار ارتش، به سوریه رفتند، پس از آن امام دستور عقب‌نشینی دادند، استدلال‌های نظامی امام آن‌قدر دقیق بود که حتی به ذهن فرماندهان نظامی نرسیده بود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: با تحلیل امام خمینی(ره) ایران راه زمینی برای رفتن به سوریه نداشت و باید از ترکیه و عراق می‌گذشت، لذا امام با آینده‌نگری و درگیری شدیدی که از این جنگ پیش می‌آمد و چون ایران در خاک کشورهای دیگر مشغول جنگ می‌شد موافقت نکردند، چراکه پس از چندی از وقوع جنگ، ایران از سوی همان کشورها محکوم می‌شد، لذا دستور برگشت نیروها از سوریه و لبنان را دادند و فقط تعدادی اندک از رزمندگان برای آموزش باقی ماندند و نیروهای محلی را آموزش می‌دادند.

وی ادامه داد: خوشبختانه اسرائیل پس از انفجار بیروت در سال 1361 یا 1362 از لبنان عقب‌نشینی کرد. در آن زمان وضعیت آشفته‌ای بین نیروهای لبنانی، سوری و فلسطین حاکم بود که با هم در جنگ بودند و در اصل اسرائیل به حاشیه رفته بود که با ورود ایران این جریانات آرام شد.

دوست‌پرست با اشاره به نقش مهم امام خمینی(ره) در ایجاد جریان مقاومت گفت: با معرفی روز قدس و برگزاری همایش‌هایی که در سطح کشورهای جهانی در زمینه وحدت گروه‌های سیاسی و نظامی لبنان، سوریه و فلسطین اثرات مثبت زیادی گذاشت.

وی با اشاره به اوج‌گیری جریان مقاومت و ماجرای حادثه شامات، بهار عربی یا بیداری اسلامی افزود: این جریان در منطقه شکل گرفت و به سوریه که نقطه حساسی بود رسید، سوریه خط مقدم جبهه مقاومت بود؛ اسرائیل به کمک آمریکا به دنبال پیچیدن تومار سوریه و عراق بود، بیش از 70 گروه نظامی سیاسی در سوریه قد علم کردند و علیه بشار اسد مبارزه کردند، اگر هدف آنها به وقوع می‌پیوست تمام تلاش‌های جنبش‌های مقاومت در لبنان و فلسطین با خوابی که این استکبارهای جهانی دیده بودند به باد می‌رفت، چراکه موقعیت غرب آسیا بسیار سرنوشت‌ساز بود. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر در سوریه مبارزه نمی‌کردیم در همدان و کرمانشاه باید مقابل آنها می‌ایستادیم.

تشکل‌های مردمی؛ رمز پیروزی در عراق و سوریه

این مدافع حرم بیان کرد: 40 سال تجربه ایران در عرصه نظامی در جریان سوریه به‌کار آمد و با تدبیر شهدایی چون سردار سلیمانی و همدانی به ثمر نشست. هسته‌های مقاومت که در جبهه مقاومت شکل گرفته بود، در جریان حضور داعش در سوریه و عراق موجب رشد و ریشه‌دارتر شدن این هسته‌ها شد، این کشورها فقط به ارتش خود اطمینان داشتند و به مردم خود اعتماد نداشتند، اما در نهایت بسیج مردمی با عنوان «دفاع وطنی» در سوریه و «حشدالشعبی» در عراق شکل گرفت، لذا رمز پیروزی در جبهه مقاومت همین تشکل‌های مردمی شد نه نظامی.

وی با بیان اینکه خالد مشعل از اعضا و رهبران حماس در روزهای اول حادثه سوریه، کار بشار و سوریه را تمام شده می‌دانست، گفت: او با گروه‌های تروریستی و جبهه النصره عکس یادگاری گرفت، در جریان سوریه حمایت‌های مالی زیادی از سوی اسرائیل و آمریکا می‌شد و این می‌توانست کمر مقاومت را بشکند. اسرائیل از مجروحان داعش و جبهه‌های النصره حمایت می‌کرد، آنها را در تل‌آویو درمان می‌کرد و حتی نتانیاهو به ملاقات مجروحان جنگی داعش می‌آمد؛ این حادثه‌ها در سوریه به همت اسرائیل شکل گرفته بود تا خود را از مخمصه براند، اما حضور نیروهای ایران در جبهه مقاومت سوریه مایه پیروزی و دلگرمی مقاومت سوریه بود. 

این فعال سیاسی به سخنرانی چند روز گذشته سیدحسن نصرالله اشاره کرد و افزود: این سید مقاومت بیان کرد که در مسیر مبارزاتی خود گاهی نا‌امید می‌شدیم، اما به گفته رهبر معظم انقلاب که پیروزی با ماست پیش می‌رفتیم. مردم فلسطین نیز داشتند به وضعیت موجود تن می‌دادند و اگر این هسته‌ها در منطقه شکل نمی‌گرفت امروز شاهد این مقاومت مردانه نبودیم.

وی اظهار کرد: مردم فلسطین پس از شکل‌گیری جبهه مقاومت دریافتند که با سنگ و انتفاضه دیگر نمی‌توانند مقابل این رژیم بایستند، چراکه صهیونیست‌ها به دنبال از بین بردن نسل آنها بودند، دانستند که سازماندهی شده و منظم باید با اسرائیل جنگید. از طرفی جنگ 33 روزه لبنان بر مبارزات فلسطین تأثیر گذاشت، مقاومت فلسطین برنامه درازمدتی را از دو یا سه سال گذشته آغاز کردند که نتیجه آن عملیات طوفان الاقصی بود و این نشان داد که باید حساب شده با اسرائیل جنگید نه احساسی.

دبیر جبهه مقاومت استان همدان با تشبیه عملیات طوفان الاقصی به عملیات والفجر 8 در دفاع مقدس تصریح کرد: اصل هر دو عملیات غافلگیری بود؛ در عملیات والفجر با تئوری نابغه‌های جنگی کشورمان پل‌هایی در عرض رود اروند که عبور از آن امکان نداشت در مدت زمان بسیار کوتاهی ساخته شد، استراتژی‌های این عملیات در ارتش‌های جهان در درس دافوس در کره شمالی، چین و روسیه مطرح می‌شود. از این‌رو، انجام عملیات طوفان الاقصی برای ما رزمندگان دفاع مقدس یادآور والفجر 8 بود، غافلگیری جالبی که موجب شد سیستم‌های امنیتی اسرائیل را از کار بیندازند و به گفته رهبر معظم انقلاب جبران‌ناپذیر بود.

ناوهای آمریکا سیبلی برای جبهه مقاومت است

دوست‌پرست اظهار کرد: با این عملیات گروه‌های فلسطینی بسیار امیدوار شدند و دریافتند اسرائیل واقعا شکننده شده است. ناو آیزنهاور آمریکا که وارد مدیترانه شد با سخنرانی سیدحسن نصرالله سریع عقب‌نشینی کرد، این نشان می‌دهد ناوهای آمریکا که روزی با حرکت دادن ناوهای جنگی خود سرنوشت کشورهای مختلف را رقم می‌زد؛ با ایجاد رعب و وحشت خواسته‌های خود را در آن کشور اعمال می‌کرد و حتی دولت‌ها را عوض می‌کرد؛ اما امروز به جایی رسیده که از به حرکت درآوردن آنها واهمه دارد و در اصل این ناوها سیبلی برای جبهه مقاومت است.

وی ادامه داد: قدرت حزب‌الله و جریان مقاومت در یمن لطف خداوند بود که امروز به این جایگاه رسیده و قدرتمند شده است، همان‌طور که در کوران حوادث تلخ جنگ امام خمینی(ره) گفتند جنگ از الطاف الهی است، شاید آن موقع معنای این جمله را نمی‌فهمیدیم بعد آن فهمیدیم چه اتفاقاتی رخ داد که یکی از آنها اقتدار بود. 

دوست‌پرست گفت: در ماجرای یمن به گفته عربستان یک هفته قرار بود جمع شود، اما یمن به قدرتی در منطقه تبدیل شد، به‌طوری که حتی ریاض را مورد حمله قرار داد، مقاومت ایران و صدور این اندیشه در تمام این جبهه‌ها اثر داشت. در کشورهای اروپایی نیز این هسته‌های مقاومت ایجاد شده افراد با وجدان و آزاده در حمایت از مردم فلسطین قد علم کرده‌اند.

این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: وقتی عصای حضرت موسی(ع) به رود نیل خورد مردم نمی‌دانستند چه اتفاقی می‌افتد، اما امداد و معجزه الهی مقدر کرده بود که فرعون نابود شود و به گفته رهبری مقدر شده است که اسرائیل نابود شود، ایشان در سخنرانی اخیر خود با دانش‌آموزان گفتند شما جوانان آزادی مسجد‌‌ الاقصی و نابودی اسرائیل را می‌بینید.

پیدا شدن عکس قدس از جیب لباس شهید تازه تفحص شده

وی به ماجرای جالبی از تفحص شهدا اشاره کرد و گفت: چند وقت گذشته پیکر یک شهید گمنام در همین جریانات فلسطین تفحص شد، شهید گمنامی که در سال 1362 یا 1363 به شهادت رسیده بود، وقتی لباس‌ها و جیب‌هایش را گشتیم پارچه‌ای منقش به قدس شریف را پیدا کردیم، سندی محکم از اینکه دغدغه رزمندگان ما در دفاع مقدس «فلسطین» بود و این نشان می‌دهد رزمندگان به اهداف بلندمدت خود یعنی مسئله فلسطین در همان حوادث فکر می‌کردند، در خاکریزهای شلمچه بودیم، اما فکر ما در قدس بود همان جمله امام(ره) که فرمود راه قدس از کربلا می‌گذرد.

این مدافع حرم یادآور شد: اربعین و پیاده‌روی اربعین نیز در شکل‌گیری اندیشه مقاومت در فلسطین تأثیرگذار بود، در این مسیر سفیران زیادی از سایر کشوها حضور دارند که می‌توانند انتقال‌دهنده فرهنگ شهادت و مقاومت باشند، لذا اربعین نقطه عطفی است که از آن معجزه بیرون می‌آید جریانی که بسیاری از سلفی‌ها یهودی‌ها و... از آن نگران هستند.

دوست‌پرست با بیان اینکه در کوران حادثه قدس پیدا شدن پارچه منقش به قدس شریف از جیب یک شهید تازه تفحص‌شده حرف‌هایی دارد، تصریح کرد: امروز جنگ بین حق و باطل است، ما نیز وظیفه داریم مرزبندی خود را مشخص کنیم و محکم در این صف بایستیم. امروز فضا به‌گونه‌ای است که در صورت نیاز همچون دفاع از حرم حضرت زینب(س) جوانان زیادی پا در رکاب خواهند گذاشت.

وی در پایان گفت: یکی از اتفاقات خوب منطقه حمایت پوتین از فلسطین بود، از طرفی چین هم دارد در کنار فلسطین قرار می‌گیرد، ان‌شاءالله خبرهای خوبی در راه است و به‌زودی نماز را در مسجد الاقصی می‌خوانیم.

پارچه‌ای منقش به قدس شریف که از جیب شهید گمنام تازه تفحص شده یافت شده است
از سمت راست نفر اول و سوم از اعضای جنبش فتح فلسطین هستند
انتهای پیام
captcha