مؤلفه‌های دشمن‌شناسی در قرآن کریم
کد خبر: 4181056
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

مؤلفه‌های دشمن‌شناسی در قرآن کریم

یک مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یک‌سوم قرآن کریم بنا به حدیثی از امام محمدباقر(ع) در مورد دشمنان و مسئله دشمن‌شناسی است، گفت: حتی اگر مؤمنان دشمنی نکنند یهود دشمنی خود را می‌کند و اجازه آرامش به مؤمنان را نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام مصطفی سیاوشی، مدرس حوزه علمیه همدانحجت‌الاسلام مصطفی سیاوشی، مدرس حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به مؤلفه‌های دشمن‌شناسی در قرآن کریم، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم به مسئله دشمن‌شناسی به قدری اشاره کرده و به آن اهمیت داده است که امام محمد باقر(ع) می‌فرمایند: «قرآن بر سه قسم نازل شد یک‌سوم آن در مورد ما و دوستان ماست، یک‌سوم درباره دشمنان ما، و یک‌سوم هم درباره روش‌ها و احکام، اخلاق آداب  است.»

وی افزود: مهمترین عبادات ما در دین نماز، روزه، خمس، زکات و جهاد است که همه این مسائل در یک‌سوم قرآن آمده است؛ اینکه یک‌سوم قرآن تنها به دشمن‌شناسی اختصاص پیدا کرده ‌است یعنی دشمن‌شناسی در قرآن بسیار مهم است. برخی از مسلمانان می‌گویند ما زندگی خود را داریم و ما را به اسرائیل و یهود چه کار است؟ اشکال کار اینجاست که این افراد قرآن را خوب نفهمیده‌اند، با توجه به تأکیداتی که در آموزه‌های دینی ما وجود دارد عافیت با وجود دشمن امکان‌پذیر نیست.

سیاوشی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: «هزینه سازش با دشمن به مراتب بیشتر از هزینه‌هایی است که در چالش و مقاومت صرف می‌شود» تصریح کرد: اگر دشمن‌شناسی نداشته باشیم و با دشمن نتوانیم مقابله کنیم دینداری هم نمی‌توانیم داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: خداوند در قرآن کریم در مورد دشمنی اقوام گذشته مانند قوم لوط مباحثی را مطرح کرده ‌است، گرچه این اقوام از بین رفته‌اند اما راه و روش آنها همچنان باقی است؛ از بین 114 سوره قرآن، 9 سوره آن با موضوع دشمن‌شناسی آغاز می‌شود، این مسئله مهم است که در قرآن دشمن را شناسانده و راه‌های مقابله را نیز مطرح کرده ‌است. قرآن شش نوع دشمن برای ما مطرح کرده که شیطان، نفس اماره، همسران و فرزندان، کفار و مشرکین، منافقین و اهل کتاب که منظور از اهل کتاب همان یهودیان هستند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 82 سوره مائده می‌فرماید: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ؛ دشمن‌ترین مردم نسبت به مسلمانان، یهود و مشرکان هستند و مهربان‌ترين كسان نسبت به آنان كه ايمان آورده‌اند كسانى را مى‌يابى كه مى‌گويند: ما نصرانى هستيم. زيرا بعضى از ايشان كشيشان و راهبان هستند و آنها سرورى نمى‌جويند.» یعنی اینکه حتی اگر مؤمنان دشمنی نکنند، یهود دشمنی خواهد کرد و اجازه آرامش به مؤمنان را نمی‌دهد. بنابراین، مسلمانان باید در مقابل یهود عملیات پیش‌دستانه داشته باشند و در مقابل آنها بایستند که اگر چنین نباشد آنها حمله می‌کنند. به‌طور مثال در یک میدان مسابقه نمی‌شود گفت که رقیب به رقیب خود کاری ندارد، نمی‌توانیم بگوییم اسرائیل به مؤمنان کاری ندارد بلکه یهود همیشه درصدد ضربه به مسلمانان است.
 
سیاوشی گفت: در قرآن کریم آمده ‌است که یهودیان حریص‌ترین انسان‌ها بر حیات دنیا هستند که حتی از مشرکان و کفار بیشتر حرص می‌زنند و آرزو می‌کنند که هزار سال عمر کنند، گرچه این آرزوی بقا در وجود همه انسان‌هاست، اما یهود بیشترین حرص را دارد. بنابراین، حتی یهود برای بقای خود به مردم غزه فراخوان می‌دهد که بیمارستان المعمدانی امن است و هدف بمباران قرار نمی‌گیرد و زمانی که همه مجروحان و خانواده‌های غزه به آنجا پناه می‌برند با بی‌رحمی به آنجا حمله می‌کند. 

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یهودیان انسان‌ها را به سه دسته انسان درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم کرده‌اند، بیان کرد: به اعتقاد آنها یهودیان انسان واقعی و درجه یک بر روی کره زمین هستند، همچنین معتقدند که نباید برای دین خود تبلیغ کنند، چراکه هر کسی لیاقت یهودی شدن را ندارد و این یعنی نژادپرستی، همچنین معتقد هستند که ما یهودیان انسان‌های برگزیده هستیم، انسان‌های درجه دو یا به تعبیر خودشان حیوان‌ها کسانی هستند که در خدمت دین یهود باشند و یهود را به رسمیت می‌شناسند که حتی یهودیان برای آنها هزینه می‌کنند، انسان‌های درجه سه که از نظر آنها حیواناتی هستند که در راه یهود و در راستای اهداف آنها حرکت نمی‌کنند بلکه مقابل آنها و مخالف با آنها هستند.

وی تأکید کرد: یهودیان بر این باور هستند که انسان‌های درجه سه باید کشته شوند و ابایی هم ندارند، بنابراین کشتن آنها از نظرشان گناه نیست. کودک‌کشی در غزه و نسل‌کشی برای آنها کار عادی است، به‌گونه‌ای که معتقد هستند که «هر اندازه می‌توانی این انسان‌ها را ارزان‌تر بکشی انجام بده یعنی برای کشتن آنها هزینه نکن اگر می‌شود با سنگ بکش از تفنگ استفاده نکن» ایرانی‌ها نیز از نظر یهودیان حیوان موزی هستند و کشتن آنها عادی است، به‌طوری که قبل از انقلاب که با ایران رابطه داشتند معتقد بودند که ایرانی‌ها انسان‌های درجه دو هستند و بعد از انقلاب که ایران اعلام کرد ما با یهود سر سازش نداریم یک مرتبه ذات ایرانی‌ها به حیوانات موزی تبدیل شد.

سیاوشی با اشاره به اینکه ایران بعد از انقلاب خواست به دنیا و یهود بفهماند ما خودمان هستیم و آنچه که صهیونیست‌ها فکر می‌کند نیستیم که یهود بخواهد از ما بارکشی کند، افزود: جرم ایران که امروز یهود با آن مخالف است همین است که ایرانیان گفتند «ما نمی‌خواهیم بارکش اسرائیل باشیم»، بنابراین هر ترور و مشکلی در جامعه رخ می‌دهد یک سر قصه به موساد و اسرائیل برمی‌گردد و چون غزه، حزب‌الله لبنان و سوریه هم گفتند ما می‌خواهیم مانند ایران باشیم به حیوانات موزی تبدیل شدند و امروز مورد حمله بی‌رحمانه اسرائیل قرار می‌گیرند.

زهرا کرمی

انتهای پیام
captcha