پویش ملی «سلامت» در کرمان اجرا می‌شود
کد خبر: 4181866
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴

پویش ملی «سلامت» در کرمان اجرا می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از اجرای پویش ملی «سلامت» در کرمان خبر داد و گفت و گفت: در این طرح اندازه‌‌گیری فشارخون و قندخون برای افراد ۱۸ سال به بالا و همچنین بانوان باردار در پایگاه‌های بهداشتی سراسر استان کرمان به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، مهدی احمدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان عصر امروز، ۲۳ آبان‌ماه در نشست خبری با موضوع پویش ملی «سلامت» در خصوص غربالگری و اندازه‌گیری فشار خون و قند خون به‌صورت رایگان در پایگاه‌های بهداشتی، گفت: این طرح از ۲۰ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی‌ماه امسال ادامه دارد.

وی با بیان اینکه فشار خون یک بیماری خاموش است که عوارض متعدد قلبی عروقی و... دارد و دیابت نیز بر کلیه، چشم و... اثرگذار است، افزود: بهترین راه مقابله با این بیماری‌ها شناسایی زود هنگام و درمان به موقع است زیرا این دو بیماری را در مراحل اولیه می‌توان درمان کرد. در همین راستا پویش ملی «سلامت» از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده و امیدواریم با استقبال مردم از طرح از این بیماری‌ها جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان تصریح کرد: در این طرح اندازه‌‌گیری فشارخون و قند خون برای افراد ۱۸ سال به بالا و همچنین بانوان باردار در پایگاه‌های بهداشتی سراسر استان کرمان به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: افزایش نسبی شناسایی و شروع مراقبت و درمان بیماران، افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و شناخت به موقع بیماری، اندازه‌گیری فشار خون و قند خون افراد بالای ۱۸ سال، تعیین وضعیت بیماری، شناسایی افراد مبتلا و افزایش مراقبت از جمله اهداف این طرح است.

کاوه رفیعی‌پور، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه در کرمان تقریبا یک میلیون نفر جمعیت ایرانی بالای ۱۸ سال وجود دارد، گفت: در استان کرمان ۶۷ هزار و ۴۴۴ نفر پرفشار خون هستند و حدود ۳۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال از بیماری خود اطلاعی ندارند.

رفیعی‌پور با بیان اینکه ۴۰ هزار بیمار دیابتی در استان کرمان داریم  که ۴۰ درصد افراد از بیماری خود اطلاع ندارند، اظهار کرد: در اجرای طرح پویش ملی «سلامت» اگر فردی مشکوک تشخیص داده شود به نزدیکترین پایگاه سلامت ارجاع می‌شود تا مراحل درمانی زیر نظر پزشک پیگیری شود و کلیه مراحل در سطح یک رایگان است. در سطح ۲ نیز ۳۰ درصد ارجاعات پزشک از طریق این طرح انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha