مرکز تجارت بین‌الملل در استان یزد ایجاد می‌شود
کد خبر: 4186138
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹

مرکز تجارت بین‌الملل در استان یزد ایجاد می‌شود

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با تشریح اقدامات انجام شده برای توسعه بازرگانی در قالب سند یزدنوین، از ایجاد برج تجارت بین‌الملل در این استان خبر داد.

نشست خبری اقدامات حوزه بازرگانی و انرژی خورشیدی یزدنوینبه گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا پاکدل، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد، 14 آذرماه در نشست خبری تشریح اقدامات انجام شده در حوزه بازرگانی سند یزدنوین در قالب سلسله نشست‌های «آقای مدیر حرف بزن» گفت: محور بازرگانی یکی از مهمترین محورهای سندیزدنوین است که براساس نظرات جامعه نخبگان استان شکل گرفت و یکی از پویاترین و برجسته‌ترین محورهای این سند است.

وی با اشاره به اینکه جدیرترین متدهای علمی دنیا در حوزه بازرگانی دنبال می‌شود، اظهار کرد: اقدامات حوزه بازرگانی در قالب 15 پروژه عملیاتی تعریف شده و به سه بخش زیرساختی، نرم‌افزاری و تکنولوژی‌های نوین تقسیم می‌شود.

پاکدل از ایجاد برج تجارت بین‌الملل در استان خبر داد و افزود: استان یزد از گذشته به عنوان مرکز تجارت شهره خاص و عام بوده و یزدی‌ها بازرگانان توانمندی بوده‌اند، لذا ایجاد برج تجارت بین‌الملل در دستور کار قرار گرفت و تمام مجموعه‌هایی که خدمات حوزه تجارت را انجام می‌دهند، در این برج مستقر می‌شوند و لجستیک بخش تجارت استان را برعهده خواهند گرفت.

وی، اخذ نمایندگی صندوق ضمانت صادرات، ایجاد شرکت‌های تخصصی، توسعه تحقیقات بازرگانی و حوزه‌های مرتبط با آن، تقویت و توسعه شرکت‌های صادراتی استان و همچنین تولد برند ویژه استان یزد را از دیگر محورهای سند یزدنوین در حوزه بازرگانی اعلام کرد و گفت: سعی می‌شود مدلی پیاده کنیم تا در کنار فعالیت‌های اقتصادی، برند یزدساخت را در بازار داخلی و بعضاً سطح بین‌الملل ایجاد و معرفی کنیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد از تربیت 50 بازرگان جوان و حرفه‌ای یزدی در قالب سند تحولی یزدنوین خبر داد و اظهار کرد: در سندتحولی یزدنوین به دنبال این هستیم تا در مدتی مشخص، بازرگانان جوان و متخصص در استان تربیت کنیم که می‌توانند آینده یزد در حوزه بازرگانی را تحت تأثیر قرار دهند.

وی، ارتقای سطوح خدمات گمرکات، اخذ مجوز راه‌اندازی گمرکات تخصصی ماشین‌آلات، تکمیل و تقویت بندر خشک، راه‌اندازی پایانه صادراتی حوزه کاشی و سرامیک، تأسیس و توسعه شرکت‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای، ایجاد شرکت حمل و نقل بین‌المللی را از دیگر اقدامات در قالب سند یزدنوین برشمردو با اشاره به طراحی پلتفرم نظارت هوشمند بر بازار بیان کرد: در قالب طراحی این پلتفرم که می‌تواند تحولی در حوزه نظارت بر بازار ایجاد کند، از مشارکت مردم در این حوزه برخوردار خواهیم شد.

پاکدل ادامه داد: بازطراحی ساختار تنظیم بازار شهرداری‌ها، توسعه دیپلماسی اقتصادی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های این حوزه و شناسایی یزدی‌های توانمند و سرمایه‌گذار در خارج از کشور، شناسایی کشورهای هدف بازار استان و همچنین تقویت و نقش استان در رویدادهای بین‌المللی از دیگر اقدامات در این حوزه است. 

وی گفت: در همین راستا و برای بهره‌مندی از ظرفیت‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی، 50 نمایشگاه بین‌المللی تا پایان سال شناسایی و حدود 16 مورد انتخاب شد و قرار است تعدادی هیأت‌های ویژه از استان اعزام و ظرفیت‌هایی قابل بهره‌برداری برای استان را شناسایی کنند.

محمود وجدانی، معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مسئول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزدنوین نیز در این نشست با اشاره به اینکه نیروگاه‌های خورشیدی نه تنها هیچ آلودگی به همراه ندارند، بلکه با اقلیم استان ساز و گار هستند گفت: استان یزد از ظرفیت استثنایی ۳۳۰ روز آفتابی با شدت تابش ۵.۵ کیلوات ساعت برخوردار است که با توجه به ظرفیت خوب و گسترده شبکه برق در استان، پتانسیل بالقوه‌ای را برای تبدیل یزد به قطب تولید انرژی خورشیدی در کشور و حتی جهان فراهم آورده است.

مسئول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزدنوین با اشاره به برنامه‌ریزی استان برای ایجاد دو هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی طی چهار سال بیان کرد: ایجاد نیروگاه‌ بزرگ و همچنین خانگی در این سند دیده شده که با همکاری بخش‌های مختلف دنبال می‌شود.

معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در پایان با اشاره به خورشیدی کردن چاه‌‎های کشاورزی برای معافیت از مدیریت بار در فصل تابستان گفت: تاکنون ۲۵۰ حلقه چاه واجد شرایط شناسایی شده‌اند که تلاش داریم تا پایان امسال ۱۱۰ حلقه از چاه‌‎ها را به نیروگاه‌های کوچک خورشیدی مجهز کنیم.

انتهای پیام
captcha