اثبات عصمت، عقل و ایمان حضرت زهرا(س) براساس آیات قرآن
کد خبر: 4186567
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد؛

اثبات عصمت، عقل و ایمان حضرت زهرا(س) براساس آیات قرآن

مدرس حوزه علمیه همدان عقل و ایمان را از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت فاطمه(س) براساس آیات قرآن دانست و گفت: ایشان مظهر تبلور عقل و ایمان در حماسه فاطمی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی سلیمانیان، مدرس حوزه علمیه در همدانحجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی سلیمانیان، مدرس حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اثبات عقل و ایمان حضرت زهرا(س) براساس قرآن کریم، اظهار کرد: در آیه ۳۳ سوره احزاب که همان آیه تطهیر است آمده «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ اى اهل بيت، خدا مى‌خواهد پليدى را از شما دور كند و شما را پاک دارد»؛ بنابراین براساس این آیه از قرآن، ناپاکی و رجس در حضرت زهرا(س) وجود ندارد.

وی افزود: براساس آیه ۱۰۰ در سوره یونس «وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ» خداوند می‌فرماید: «رجس را برای کسانی قرار دادیم که تعقل نمی‌کنند»؛ بر این اساس حضرت زهرا(س) که در ایشان رجس و ناپاکی وجود ندارد نمونه کامل تبلور عقل بوده و تعقل در ایشان کامل است.

سلیمانیان ادامه داد: در آیه ۱۲۵ سوره انعام می‌خوانیم: «كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ؛ خداوند رجس را برای کسانی قرار داده که ایمان نمی‌آورند»؛ براساس آیه تطهیر که بیان شد در حضرت زهرا(س) ناپاکی و رجس وجود ندارد، بنابراین ایمان در ایشان کامل بوده و ایشان تبلور عقل و ایمان کامل است.

این مدرس حوزه علمیه گفت: امام محمدباقر(ع) در روایتی می‌فرماید: «رجس همان شک است و ما اهل بیت در دین خود شک نمی‌کنیم»؛ بر همین اساس حضرت زهرا(س) که در ایشان رجس وجود ندارد و ایمان و یقین در وجودشان تبلور یافته، شک در ایشان راه نمی‌یابد. این روایت در تفسیر اهل بیت(ع)، جلد ۶ صفحه ۵۷۴ آمده است.

وی یادآور شد: در جامعه پس از پیامبر(ص) اتفاقاتی رخ داد که خلیفه حقی که توسط خداوند و پیامبر(ص) معرفی شده بود را پایمال کرد، چراکه جامعه در این زمینه به وظایف خود عمل نکرد، این افراد چند گروه بودند، عده‌ای تعقل نکردند که برای چند روز دنیای کوتاه، حکومت بر حق را نقض می‌کنند و نفهمیدند که چقدر ضرر مادی و معنوی برای این اقدام بزرگ است، که اگر تعقل می‌کردند این‌گونه نمی‌شد.

سلیمانیان ادامه داد: گروه دیگر افرادی بودند که ایمان نداشتند و یا ایمان آنها ضعیف بود، چراکه پیامبر(ص) فقط چند سالی بود که رسالت یافته بود و هنوز این دین در بین مردم کاملاً ترویج پیدا نکرده بود و عده‌ای سست ایمان و یا حتی عده‌ای منافق بودند. در این بین گروهی بودند که در جریان پذیرش خلیفه‌ای که توسط پیامبر(ص) و خداوند تعیین شده بود به شک افتادند.

وی با بیان اینکه در جایی که مشکل عقل، ایمان و شک وجود داشته باشد کودتا اتفاق می‌افتد و خلیفه برحق کنار زده می‌شود، افزود: کنار زدن خلیفه بر حق الهی، کودتای سیاسی بود که بسیاری از مسائل قانونی و حق کنار گذاشته شد. در اینجا کسی که مصداق و تبلور عقل و ایمان است و در او شک و رجس وجود ندارد وظیفه خود می‌داند که از ولایت دفاع کند.

سلیمانیان با بیان اینکه حضرت زهرا(س) مظهر حقیقی عقل و ایمان است، افزود: آیه تطهیر در منزل حضرت زهرا(س) نازل شده و علاوه بر این محوریت حدیث کساء نیز حضرت زهرا(س) است؛ به‌گونه‌ای که در این حدیث پیامبر(ص)، حضرت علی(ع)، امام حسن(ع) و حسین(ع) به‌واسطه حضرت زهرا(ص) معرفی می‌شوند.

خطبه فدکیه؛ اولین حماسه حضرت زهرا(س)

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه حماسه‌های فاطمی جهت مبارزه با بی‌عقلی، بی‌ایمانی و شک شکل می‌گیرد، افزود: اولین اقدام حضرت زهرا(س) برای مبارزه با اینها، قرائت خطبه فدکیه است. در این خطبه که اشاراتی به واجبات همچون نماز، حج و... دارد، به توحید و خداشناسی توصیه می‌شود، به عبارتی تقویت ایمان در این خطبه مورد هدف قرار می‌گیرد. با چنین استدلال‌هایی که حضرت زهرا(س) در این خطبه می‌آورد، جایگاه عقل انسان مشخص می‌شود. حماسه حضرت زهرا(س) روی‌گردانی از کسانی است که خلافت حق را کنار زدند تا با زبان عمل به برخی بفهمانند این عمل ظلم و اشتباه بوده و کودتای سیاسی رخ داده است.

این مدرس حوزه علمیه همدان، وصیت به دفن مخفیانه و شبانه را سومین حماسه حضرت زهرا(س) دانست و تصریح کرد: دستور به دفن شبانه علامت سؤالی بود که برای همیشه تاریخ در ذهن‌ها باقی ماند. در زمانی که دفن یهودیان، مسیحیان، مسلمانان و... اعلام عمومی می‌شد و با حضور مردم انجام می‌شد یک خانم دستور به دفن شبانه می‌دهد که این خود نوعی مبارزه است تا به‌عنوان سر نخی برای پژوهشگران در تاریخ باشد که چرا این اتفاق رخ داده است.

سلیمانیان یکی دیگر از حماسه‌های فاطمی را تبیین چهره به چهره، فرد به فرد و خانه به خانه عنوان کرد و گفت: ایشان در این صحبت‌ها به روشنگری پرداختند که شک را در دل مردم از بین ببرند و واقعه غدیر را برای مردم روشن کنند. ایشان به مردم می‌فرمودند مگر فراموش کردید که پیامبر(ص) دست حضرت علی(ع) را بالا گرفت و گفت هر کس من مولای اویم از این پس علی مولای اوست.

وی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) حماسه پنجم را با شهادت و نثار جان خود در راه ولایت نشان دادند. ایشان به جهانیان نشان دادند دفاع از ولایت یک اقدام دنیایی نیست بلکه برخاسته از عقل و ایمان است. به عبارتی به مردم نشان دادند این اقدام کار بسیار مهمی بوده و ارزش آن به حدی بالاست که دختر پیامبر(ص) جانشان را در این راه فنا کردند و به این طریق حق را از باطل آشکار کردند.

حماسه‌های فاطمی در طول تاریخ جریان دارد

این استاد حوزه تصریح کرد: در آن زمان برخی با این حماسه‌های فاطمی بیدار شدند و برخی نیز متوجه نشدند. در حالی که این حماسه‌ها مقطعی نبوده و در طول تاریخ همواره جریان داشته است. به عبارتی می‌توان گفت حماسه‌های فاطمی که تبلور عقل بوده و از رجس به دور است، اثری ماندگار در طول تاریخ به‌جا گذاشته است و برای هزاران سال آینده این اقدامات اثرگذار بوده و موجب پژوهش و تحقیق محققان را فراهم کرده است.

سلیمانیان با تأکید بر اینکه رمز و راز ماندگاری شیعه حماسه‌های فاطمی است، افزود: با حماسه‌هایی که ایشان اجرا کردند برخی متوجه شدند که تشیع حق است و امامت و خلافت امیرالمؤمنین(ع) به حق بوده، به عبارتی می‌توان گفت اگر حماسه‌های حضرت فاطمه(س) نبود چیزی به اسم شیعه باقی نمی‌ماند.

عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha