لایحه بودجه 1403 در راستای تقویت معیشت مردم تنظیم شده است
کد خبر: 4187943
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳

لایحه بودجه 1403 در راستای تقویت معیشت مردم تنظیم شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در تشریح مهم‌ترين ويژگی‌ها و رويكردهای لايحه بودجه سال 1402، با اشاره به نگاه واقع‌بينانه این لایحه و دوری از سياست‌های تورم‌زا گفت: لایحه بودجه 1403 در راستای تقویت معیشت مردم تنظیم شده است.

مجید دهقانی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی مدیریت و برنامه‌ریزی یزد، مجید دهقانی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، با بیان اینکه بودجه سال آينده، انقباضی‌تر از سال‌های گذشته است، از جهت‌گيری دولت برای رشد اقتصادی هشت درصدی در سال نخست اجرای برنامه هفتم سخن گفت و اظهار کرد: دولت در نظر دارد با پرهيز از استقراض از بانک‌ها و انتشار گسترده اوراق، رشد نقدينگی را در جامعه كاهش دهد تا منجر به مهار تورم شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به نگاه واقع‌بينانه لایحه بودجه 1403 و دوری از سياست‌های تورم‌زا، تنظیم آن را در راستای تقویت معیشت مردم دانست و افزود: دولت در این لایحه در راستای حمايت از معيشت و بهبود سطح رفاه مردم با انواع روش‌های غير تورمی، برنامه‌ها و اقدامات مؤثری را پیش‌بینی کرده است.

دهقانی‌زاده با تأکید بر اینکه دولت مردمی سیزدهم مخالف فشار مالياتی بر تمام مردم و توليدكنندگان و صاحبان كسب و كارهای شفاف است، افزايش حدود ۵۰ درصدی درآمدهای مالياتی در بودجه ۱۴۰۳ را از برنامه‌های دولت در راستای مبارزه با فرار مالياتی و شناسايی ماليات دهنده‌های جديد عنوان کرد.

 وی اظهار کرد: این مهم ضمن کنترل کسری تراز عملیاتی بودجه موجب می‌شود تا دولت بخش بيشتری از درآمد ناشی از صادرات نفت و فروش اوراق را به طرح‌های عمرانی اختصاص داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در تشریح مهم‌ترين ويژگی‌ها و رويكردهای لايحه بودجه سال 1402، با اشاره به توجه ویژه دولت به بازسازی، نوسازی و تجهيز مدارس و دانشگاه‌ها و توسعه زير‌ساخت‌های حمل‌ونقل و طرح‌های آب‌رسانی در لایحه بودجه 1403، گفت: در این لایحه از ساز و کار اوراق درون سالی جهت مدیریت جریان نقدی و تسریع در پیشبرد طرح‌های عمرانی در ماه‌های ابتدایی سال استفاده شده است.

دهقانی‌زاده از ارتقای عدالت در پرداخت حقوق و مزايای شاغلان و بازنشستگان با بيشتر ديدن ضريب افزايش حقوق بازنشستگان به ميزان دو درصد بيشتر از شاغلان در لایحه بودجه 1403 خبر داد و گفت: دولت در این لایحه تسهيلات تكليفی قرض الحسنه برای اجرای موضوع‌های اجتماعی از جمله قانون حمايت از خانواده و جوانی جمعيت، قانون جامع خدمات‌رسانی به ايثارگران، قانون حمايت از حقوق معلولان، قانون جهش توليد دانش‌بنيان، قانون ساماندهی و حمايت از مشاغل خانگی سوق داده شده است.

وی در ادامه تشریح نكات مثبت و اميدآفرين لايحه بودجه ۱۴۰۳، به پیش‌بینی منابع و سازوكار اجرايی لازم برای حمايت از توليد و اشتغال پايدار و رشد توليد ملی، حمايت از مشاغل خرد، خانگی و كارگاه‌های خرد و كوچک با اولويت استقرار در مناطق محروم و روستايی و مطابق ماده ۶ قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، اشاره کرد و افزود: دولت در این لایحه ۳۱ هزار میلیارد تومان منابع قابل‌برنامه‌ریزی در حوزه اشتغال و رشد اقتصادی اختصاص داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، تداوم پرداخت يارانه نقدی، معيشتی و كالابرگ الكترونيک به گروه‌های مشمول و مدد‌جويان تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستی، تداوم پرداخت يارانه دارو، شير خشک و ملزومات مصرفی پزشكی،  تداوم پرداخت يارانه نان و خريد تضمينی گندم در سال ۱۴۰۳، كاهش نرخ ماليات بر ارزش افزوده واردات كالاهای اساسی، دارو و ملزومات مصرفی پزشكی و شير خشک اطفال به يک درصد را از نكات مثبت و اميدآفرين لايحه بودجه ۱۴۰۳ نام برد.

دهقانی‌زاده از افزايش شفافيت بودجه از طريق ايجاد حساب واحد خزانه نزد بانك مركزی برای دستگاه‌های اجرايی و حذف حساب‌های فرعی نزد ساير بانک‌ها سخن گفت و اظهار کرد: قرار است منابع مولد‌سازی به‌سوی تكميل طرح‌های نيمه‌تمام و تقويت رشد اقتصادی و اصلاح و شفاف‌سازی رابطه مالی دولت و نفت مطابق مفاد قانون برنامه هفتم توسعه هدایت شود.

به گفته وی، پیشنهاد افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و اختصاص منابع آن به تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از دیگر ویژه‌های لایحه بودجه سال 1402 به شمار می‌آید.

یادآور می‌شود براساس قانون اصلاح مواد 180 و 182 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه قانون بودجه سال 1403 کل کشور به صورت دو بخش مجزا به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. در مرحله نخست يا بخش اول لايحه بودجه، احكام بودجه به‌علاوه جداول كلان پيش‌بينی منابع بر مبنای عملكرد واقعی و قابل ‌تحقق سال ۱۴۰۲، تهيه و تلاش شده است از بيش‌برآوردی يا كم‌برآوردی اعداد و ارقام پرهيز شود. 

در تهيه جداول كلان بودجه برای اجتناب از كسری متداول،  ابتدا منابع قابل حصول با واقع‌نگری، بررسی و سپس مصارف در چارچوب آن تنظيم شده است. اقلام مهمی مانند منابع مالياتی، مولدسازی دارايی‌ها، منابع نفتی و حقوق گمركی، به‌دقت و بر اساس عملكرد واقعی و تحقق‌پذير بررسی شده‌اند و از اين‌رو، لايحه بودجه ۱۴۰۳ واقع‌گرايانه‌ترين بودجه در سال‌های اخير است.

انتهای پیام
captcha