اینجا بهشت و جهنم تعیین می‌شود
کد خبر: 4188511
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
گزارش ایکنا از فضای قرآنی زندان‌های یزد؛

اینجا بهشت و جهنم تعیین می‌شود

فعاليت‌های مشاوره‌ای و روانشناختی آنگاه تأثيرگذار است كه از متن كلام وحی استخراج شود و هدف سازمان زندان‌ها اصلاح و تربيت مددجويان و تلاش در راه فراهم كردن زمينه بازگشت مددجويان به بستر اجتماع است و در اين مورد گنجينه‌ای عظيم‌تر از قرآن كريم نمی‌توان يافت.

عطر کلام وحی در فضای زندان‌هادل‌ها گاه و بی‌گاه دچار زنگار و پوسیدگی می‌شوند که جلای آن با قرآن کریم است زیرا قرآن سرچشمه پر خیر و برکتی است که هرگز کاهش نیافته و پایان نمی‌پذیرد.

فعاليت‌های مشاوره‌ای و روانشناختی آنگاه تأثيرگذار است كه از متن كلام وحی استخراج شود و هدف سازمان زندان‌ها اصلاح و تربيت مددجويان و تلاش در راه فراهم كردن زمينه بازگشت مددجويان به بستر اجتماع است و در اين مورد گنجينه‌ای عظيم‌تر از قرآن كريم نمی‌توان يافت. در این بین مددجویانی هستند که زمان حضور در زندان را به فرصت تبدیل کرده و آن را در خدمت تقويت ايمان و دانش خود قرار داده‌اند و زندگی در زندان را به خلوت با قرآن تبديل كرده‌اند، چرا که انوار قدسی تلاوت آیات مقدس قرآن در جمع مددجویان به روح آنان جلا و به قلوبشان پاکی می دهد.

خبرنگار ایکنای یزد با حضور در زندان مرکزی یزد با تعدادی از مددجویان قرآنی به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:

فرصتی که روشنی‌بخش شد

یکی از مددجویان گرفتار در بند که توانسته در رشته ترتیل مسابقات قرآن زندان‌ها، حائز رتبه دوم استانی شود، آغاز فعالیت در حوزه قرآن را از هفت سالگی بیان کرد و گفت: در هفت سالگی با حمایت مادرم در جلسات خانگی قرآن شرکت می‌کردم و به ترتیل قرآن علاقه زیادی داشتم و در بزرگسالی با توجه به مشغله کاری و زندگی کمتر توانستم در این زمینه قدم بردارم.

وی ادامه داد: به دلیل مشکلات مالی در بند گرفتار شدم اما با توجه به علاقه‌ای که داشتم مورد حمایت مسئول امور فرهنگی زندان قرار گرفتم و فعالیت در این رشته را به صورت جدی دنبال کردم.

این مددجوی زندان مرکزی یزد که سال گذشته توانسته رتبه دوم استانی مسابقات قرآن کریم را کسب کند اضافه کرد:‌ هنگامی که آیات قرآن کریم را تلاوت می‌کنم، حس خاصی به من دست می‌دهد و آرامشی به دنبال دارد که ناخودآگاه مجدد به این سمت سوق داده می‌شوم.

وی با کمک یکی دیگر از بانوان که در رشته تفسیر و مفاهیم قرآن مهارت دارد، حلقه‌های قرآنی تشکیل و آموزش قرآن را به سایر مددجویان ارائه می‌دهند. همچنین در مناسبت‌های مختلف مذهبی محافل قرآنی برگزار می‌کنند که مورد استقبال مددجویان بند نسوان قرار گرفته است.

دیگر بانوی مددجوی زندان مرکزی یزد که در رشته تفسیر فعالیت دارد نیز به ایکنا گفت: در کودکی در جلسات قرآن شرکت می‌کردم وقتی قرار بود در صبحگاه مدرسه تلاوت داشته باشم، هنگامی که جمعیت دانش‌آموزان را دیدم، خجالت کشیدم و این موضوع باعث شد، به رشته دیگری گرایش پیدا کنم.

وی ادامه داد: در یکی از آزمون‌های قرآنی که به صورت کتبی برگزار می‌شد، توانستم رتبه کسب کنم و همین امر باعث شد، از ترتیل به تفسیر و مفاهیم تغییر رشته دهم و خوشبختانه در این زمینه به موفقیت‌هایی دست یافتم.

این مددجوی زندان مرکزی یزد که سه سال است در زندان به سر می‌برد، توانسته در رشته تفسیر مسابقات قرآن حائز رتبه برتر شود اظهار کرد: تلاش می‌کنم آنچه می‌دانم آموزش دهم و با برگزاری جلساتی که مورد استقبال بانوان قرار می‌گیرد، تفسیر قرآن را بیان می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه قرآن زیباست و هر آیه آن درباره مواردی صحبت می‌کند که برای زندگی مفید است تأکید کرد: در کنار تلاوت قرآن، معنا و مفهوم را دریابیم و به جزییات قرآن توجه و سعی کنیم به سایر افراد جامعه انتقال دهیم.

این مددجو در پایان گفت: دخترم دانش آموز است و سعی می‌کنم به صورت تلفنی به او قرآن و مفاهیم قرآن کریم را آموزش دهم و خوشبختانه با علاقه گوش فرا می‌دهد.

راهی که با چراغ قرآن روشن شد

در ادامه با تعدادی از مددجویان آقا که در زندان مرکزی یزد، فعالیت‌های قرآنی را به صورت جدی دنبال می‌کنند، به گفت‌وگو نشستم. این مددجویان نیز توانسته‌اند با فعالیت‌هایی که در حوزه قرآن کریم ارائه می‌شود، از فرصت عمر خود به خوبی استفاده کنند و با انتخاب مسیر قرآنی، این فرصت را به بهترین نحو به منصه ظهور برسانند.    

یکی از این مددجویان که به مدت چهار سال در زندان مرکزی به سر می‌برد به ایکنا گفت: فعالیت‌های من از 16 سالگی و با شعرسرایی و مداحی رقم خورد. در اتفاقی خواسته یا ناخواسته به زندان افتادم اما همان روز اول فعالیت قرآنی خود را شروع کردم و پس از یک ماه و نیم، اولین لوح تقدیر را به دلیل فعالیت در ماه رمضان بویژه جزءخوانی قرآن دریافت کردم و به عنوان فعال برتر قرآنی معرفی شدم.

وی با اشاره به اینکه به خودم و خدای خود قول داده‌ام که ثابت می‌کنم، تمام حرف‌های گزافی که برایم زده‌اند، درست نبوده و نیست و ثابت می‌کنم که می‌توان راه دیگری رفت، به دلیل انتخاب مسیرش و تلنگری که برای وی رقم خورد اشاره کرد و گفت: با حدود سن 50 سالگی به زندان آمدم این در حالی بود که تا آن زمان حتی برای لحظه‌ای به کلانتری یا دادگاه هم وارد نشده بودم، فردی عنوان کرد برو که انداختمَت وسط جهنم. وقتی به زندان وارد شدم، متوجه شدم در اینجا می‌توان بهشت و جهنم خود را تعیین کنی و لذا چهار سال که در زندان به سر می‌برم، بیش از 40 فعالیت فرهنگی و قرآنی داشته‌ام و به عنوان برتر فرهنگی زندان‌های کشور معرفی شدم.

این مددجوی قرآنی زندان مرکزی که سه سال متوالی در مسابقات قرآن شرکت کرده است، بیان کرد: سال اول در رشته ترتیل،  سال دوم در رشته دعاخوانی و امسال نیز در رشته نهج البلاغه شرکت کردم.

وی با اشاره به تربیت بیش از 200 مددجوی قرآنی و 50 حافظ قرآن کریم ادامه داد: اینجا جایی است که راه برگشت دارد و هیچ‌ فردی نمی‌تواند ادعا کند که در زندگی خطا نداشته است، من در این چهار سال اگر هر خطایی در زندگی کردم، اما خدا را شاکرم سدی جلوی من گذاشت که بیشتر منحرف نشوم و می‌دانم باقیات الصالحاتی برای خود به جا گذاشته‌ام.

این مددجوی زندان مرکزی یزد با اشاره به آیه دوم سوره فاطر گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «چون خدا رحمتی را برای مردم بگشاید، بازدارنده‌ای برای آن نیست، و چون باز دارد، بعد از او فرستنده‌ای برایش وجود ندارد.» پروردگار متعال فرموده اگر خدا دری بر روی بنده‌اش ببندد هیچ کسی نمی‌تواند آن را باز کند و اگر دری باز کند اگر  همه خلق جمع شوند، نمی‌توانند آن را ببندند.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن کریم ویژه زندانیان گفت: برگزاری مسابقات می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم زند چون افرادی هستند که فعالیت قرآنی را در زندان دنبال می‌کنند و این امر می‌تواند روند زندگی یک فرد را تغییر دهد. قرآن کریم روشنی بخش و  چراغ راه است و اگر به قرآن، ائمه اطهار و ذات اقدس پروردگار پناه بردیم، گمراه نخواهیم شد.

عطر کلام وحی در فضای زندان‌ها

دیگر مددجوی زندان مرکزی یزد که در رشته اذان فعالیت دارد، به ایکنا گفت: قبل از اینکه به زندان وارد شوم در این رشته فعالیت داشته‌ام اما در پی یک خطا به زندان افتادم و با توجه به فعالیت‌هایی که در مدرسه قرآنی زندان انجام می‌شود، در جلسات شرکت کردم.  

وی ادامه داد: البته در زندان حفظ قرآن را به صورت جدی دنبال کردم و توانستم یک جزء قرآن را حفظ کنم. همچنین توانستم مدرک سطح یک و دو قرائت قرآن را کسب کنم. در مسابقات قرآن نیز برای اولین بار شرکت کردم.

دیگر مددجوی قرآنی زندان یزد که حافظ 5 جزء قرآن کریم است گفت: پس از فوت پدر و مادرم در سن 6 سالگی با حمایت پدربزرگم، در کلاس‌های حفظ شرکت کردم. وقتی به زندان افتادم 20 سال از قرآن دور شده بودم ولی با توجه به فعالیت‌هایی که انجام می‌شد، مجدد علاقه‌مند شدم در این مسیر گام بردارم و خوشبختانه موفق بودم و با حمایت اساتید توانستم پنج جز قرآن را حفظ کنم.

حجت‌الاسلام مهدی زکی‌زاده، مدیر مدرسه قرآنی زندان مرکزی یزد نیز به ایکنا گفت: فعالیت مدرسه قرآنی زندان مرکزی یزد از آذرماه سال 1390 آغاز و در همه زمینه‌ها از جمله قرآن، احکام، اندیشه‌های اخلاقی، کتابخانه دیجیتال، کتابت قرآن و ... فعالیت‌های چشمگیری داشته است.

وی بیان کرد: مددجویان آموزش قرآن کریم را در رشته‌های نهج البلاغه، تفسیر موضوعی، حفظ موضوعی، حفظ 1، 5، 10، 15، 20 جز و کل قرآن، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، اذان و دعاخوانی زیر نظر مربیان مجرب فرا می‌گیرند.

رضا مقبلی، مدیرکل زندان‌های استان یزد نیز به ایکنا گفت: اگر بخواهیم اصلاح و تربیت محقق شود، در اوج قله آن مباحث قرآنی مطرح است. اصلاح و تربیت بدون تمسک و توسل به قرآن امری محال و عبث است و در نظر داشتن معارف قرآن و ترویج سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این زمینه تأثیرگذار و اصلاح‌گرایانه است.

مدیرکل زندان‌های استان یزد اضافه کرد: ما وظیفه داریم زمینه‌ای فراهم کنیم تا مددجویان به این ریسمان الهی و حبل‌المتین نزدیک شوند و از فرصت‌هایی که دارند، به خوبی بهره‌مند شوند. در استان یزد اقدامات خوبی انجام شده، به نحوی که ۶۲۰ نفر حافظ نیم جزء تا کل قرآن کریم هستند.

گزارش از اعظم السادات میرجلیلی، سردبیر ایکنای یزد

انتهای پیام
captcha