دهه طلایی فعالیت‌های قرآنی در همدان و مجاهدت‌های مرحوم مسگریان
کد خبر: 4190416
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

دهه طلایی فعالیت‌های قرآنی در همدان و مجاهدت‌های مرحوم مسگریان

یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه کردار مرحوم مسگریان مصداق بارز بسیاری از آیات قرآن است، گفت: مرحوم مسگریان همواره مردم را به فراگیری قرآن به سبک نوین تشویق می‌کرد. دهه ۶۰، دهه طلایی قرآنی استان همدان است که قاریان بسیاری در این دهه به همت مرحوم مسگریان و اساتید قرآنی دیگر تحویل جامعه شدند.

محمدعلی مسگریان پیشکسوت قرآنیمسعود رستنده، مدرس دانشگاه و از شاگردان مرحوم محمدعلی مسگریان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت این شخصیت قرآنی و اخلاقی شهر همدان اظهار کرد: امام علی(ع) در حدیثی می‌فرمایند که وقتی یک عالم از دنیا می‌رود رخنه و شکافی جبران‌ناپذیر در اسلام ایجاد می‌شود. مرحوم محمدعلی مسگریان نیز در زمره این علما قرار دارد که بیش از ۶۰ سال از عمر خود را در راه تعلیم قرآن صرف کرد.

وی گفت: در دوران نوجوانی با این معلم قرآن آشنا شدم؛ آن زمان روزهای شنبه در منزلشان جلسات قرآن کریم برگزار می‌شد و بنده در این محافل قرآنی شرکت می‌کردم و از این طریق نیز با مسابقات قرآن اوقاف آشنا شدم. مرحوم مسگریان برنامه ویژه‌ای را پایه‌ریزی کرده بود، این برنامه در روزهای جمعه، بعدازظهر در منازل مختلفی برگزار می‌شد، در این جلسات پس از تلاوت قرآن کریم به بیان احکام می‌پرداخت، سپس تفسیر قرآن و پس از آن نیز زیارت عاشورا قرائت می‌شد، قدمت این جلسات در همدان به بیش از ۶۰ سال می‌رسد.

رستنده به بیان برخی از ویژگی‌های اخلاقی این پیشکسوت قرآن پرداخت و گفت: با جرئت می‌توانم بگویم که ۹ آیه از قرآن در وجود مرحوم مسگریان به‌صورت مصداقی نمایان بود، به عبارتی وی شخصیتی بسیار مهربان و صمیمی داشت، و الگوی اخلاقی و قرآنی برای شهروندان محسوب می‌شد. این مرحوم مصداق بارز آیات ۴۱ و ۴۲ سوره احزاب بود، در این آیات شریفه آمده است خدا را بسیار یاد کنید و صبح و شام خداوند را بخوانید. این آیات به‌خوبی در رفتار و منش پدر شهید احمد مسگریان نمایان بود، چراکه همواره به یاد خداوند بود.

این مدرس قرآن کریم تصریح کرد: در آیات ۱۷ و ۱۸ سوره ذاریات نیز آمده است افرادی هستند که کمتر در بستر خواب به سر می‌برند و سحرها به استغفار و انابه می‌پردازند. مرحوم مسگریان اهل نماز شب بود و این آیات نیز در وجود وی تجلی یافته بود. در آیات ۱ و ۲ سوره مؤمنون نیز آمده است مؤمنان رستگار شدند کسانی که در نمازشان فروتن هستند. این معلم اخلاق و قرآن در نماز بسیار فروتن بود؛ در اوقات نماز بسیار دقت می‌کرد و محافظ وقت نماز بود.

رستنده بیان کرد: مرحوم مسگریان را نیز می‌توان مصداق آیات ۱۰۲ و ۱۰۳ سوره آل عمران دانست. این فرد معتمد و برجسته در شهر همدان، محور وحدت بود و همه را به وحدت و یکرنگی دعوت می‌کرد.

مرحوم مسگریان؛ پدر علم قرائت در همدان

وی مرحوم مسگریان را پدر علم قرائت در همدان نامید و گفت: وی همواره مردم را به فراگیری قرآن به سبک نوین تشویق می‌کرد. دهه ۶۰، دهه طلایی قرآنی استان همدان است که قاریان بسیاری در این دهه تحویل جامعه شده است.

رستنده یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی مرحوم مسگریان را دعوت عملی جوانان به قرآن و خداوند عنوان کرد و ادامه داد: خلق و خوی این عالم همدانی به‌گونه‌ای بود که پیر یا جوان جذب رفتارش می‌شدند، پیش از اینکه با گفتار جوانان را جذب قرآن کند، با رفتار جذب وی می‌شدند. در روایات داریم حواریون از حضرت عیسی(ع) سؤال کردند ما با چه کسانی نشست و برخواست کنیم، حضرت فرمودند کسانی که با دیدن آنها به یاد خداوند بیفتید و رفتارشان شما را به یاد آخرت بیندازد. مرحوم مسگریان به‌گونه‌ای بود که هر کس ایشان را می‌دید به یاد خداوند می‌افتاد.

وی اضافه کرد: مرحوم مسگریان مصداق بارز این حدیث پیامبر(ص) است که می‌فرمایند «بهترین شما کسانی هستند که قرآن را فرا بگیرند و به دیگران یاد بدهند.» ایشان بیش از ۷۰ سال به تعلیم و آموزش قرآن پرداخت و به دیگران آموزش داد. اما با تمام این تفاسیر ویژگی منحصر به‌فرد وی نماز شب خواندن و اهل تهجد بودن است. حلم و صبوری بسیاری داشت و همواره درصدد آشتی دادن بین مردم بود‌.

اساتید قرآن منش مرحوم مسگریان را الگوی خود قرار دهند

وی با تأکید بر اینکه اساتید قرآن باید الگوی رفتاری خود را رفتار و منش مرحوم مسگریان قرار دهند، افزود: اساتید همچون مرحوم مسگریان تلاش کنند جاذبه خود را در بین مردم افزایش دهند، چراکه راه‌های رسیدن به خداوند به تعداد آدم‌هاست، اما برترین آنها محبت کردن است. مرحوم همواره محور وحدت بود. بنابراین برای آنکه همچنان این محور وحدت بودن حفظ شود لازم است مسئولان مکان و خیابانی را به نام حاج محمد مسگریان قرار دهند تا جلسات قرآن او بتواند احیاکننده دوباره وحدت باشد. تأکید داریم مرکز آموزشی قرآن که محور وحدت باشد باید با نام این عالم قرآنی ایجاد شود، چراکه پدر قرآنی و اخلاقی شهر ما بود.

شاگرد مرحوم مسگریان در پایان گفت: حاج آقا مسگریان از جمله کسبه بازار بود، رفتار اقتصادی‌اش به‌گونه‌ای بود که هیچ‌گاه وسایلش مانع عبور و مرور مردم نمی‌شد و به این صورت به رعایت آداب شرعی کسبه می‌پرداخت. وی شاگردان بسیار برجسته‌ای در استان تربیت کرده است که لازم است کتابی نگاشته شود و از او به یادگار بماند.

یادآور می‌شود، «محمدعلی مسگریان» پدر شهید احمد مسگریان، چهارشنبه، ششم دی‌ماه به علت کهولت سن و تحمل یک دوره بیماری به دیار حق شتافت.

عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha