۴۵ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی در پویش غربالگری سلامت شرکت کرده‌اند
کد خبر: 4190699
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

۴۵ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی در پویش غربالگری سلامت شرکت کرده‌اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان اینکه حدود ۴۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان، در پویش غربالگری دیابت و فشار خون شرکت کرده‌اند، گفت: آمار شرکت‌کنندگان در مقایسه با میانگین کشوری بالاتر است.

بهمن نقی پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بهمن نقی‌پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، امروز، نهم دی‌ماه، در جلسه هماهنگی روسای شبکه بهداشت و درمان با موضوع طرح ملی پایش سلامت غربالگری فشار خون و دیابت، با بیان اینکه حدود ۴۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان، در پویش غربالگری دیابت و فشار خون شرکت کرده‌اند، گفت: آمار شرکت کنندگان در مقایسه با میانگین کشوری بالاتر است. 

وی اظهار کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا در راستای اجرای این طرح بتوانیم تمامی جمعیت را تحت غربالگری قرار داده و تلاش کنیم که 100 درصد جمعیت استان از نظر فشارخون و دیابت غربالگری شوند.

نقی‌پور، با بیان اینکه اجرای این طرح باعث شناسایی فشارخون و دیابت پنهان جمعیت استان می‌شود، افزود: تک به تک افراد در این طرح مورد بررسی قرار می‌گیرند و بیماری‌های آن‌ها شناسایی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: غربالگری افراد و شناسایی بیماری فشارخون و دیابت آن‌ها باعث کاهش مشکلات قلبی و عروقی، کاهش مشکلات درمانی و تخت‌های بیمارستان و هزینه‌های موجود خواهد شد.

وی تأکید کرد: شناسایی و غربالگری تک به تک جمعیت استان را باید بر خود وظیفه بدانیم و تمام معاونت‌ها و کادر دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در خدمت جامعه بهداشت بوده و در کنار همکاران مراقب سلامت هستند.

نقی‌پور، در خصوص روند اجرای این طرح در آذربایجان‌شرقی، گفت: این طرح در استان به خوبی پیش می‌رود اما باز هم ظرفیت استان ایجاب می‌کند که عملکرد بهتری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: شناسایی یک هزار و ۳۰۰ مادر باردار در این طرح که پیش از این، تحت مراقبت شبکه بهداشت استان نبودند، برای دانشگاه گام بسیار بزرگی است و اهمیت بالایی دارد چرا که وقتی مشکلات مادر بارداری به موقع تشخیص داده شود و تحت مراقبت بهداشت باشد، عوارض ناشی از این بیماری ها کاهش می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم در نظر گرفتن کارهای ترغیبی و تشویقی برای شهرستان‌های موفق در اجرای این طرح و کمک برای شهرستان‌هایی که در این طرح روند کندتری دارند، تصریح کرد: نحوه عملکرد نیروهای شرکتی دانشگاه در این پویش نیز مدنظر دانشگاه است.

نقی‌پور گفت: باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم و آماده دریافت پیشنهادات و ایده‌های کادر بهداشت و درمان استان در تمامی زمینه‌ها باشیم تا بتوانیم به سطوح بالا جهت بررسی و اجرا انتقال دهیم.

انتهای پیام
captcha