وقتی دانش‌آموزان یزدی مروج فرهنگ نماز می‌شوند +‌ فیلم
کد خبر: 4190933
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳

وقتی دانش‌آموزان یزدی مروج فرهنگ نماز می‌شوند +‌ فیلم

آموزشگاه دخترانه حضرت ابوالفضل(ع)‌ یزد طرحی با رویکرد ساحت تربیتی، اعتقادی، عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین آغاز کرده که دانش آموزان در راستای توسعه فرهنگ نماز گام بر می‌دارند.  

وقتی دانش آموزان مروج فرهنگ نماز جماعت در مدرسه می شوندسند تحول بنیادین در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی – ایرانی و توجه به الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض تبیین شده تا چراغ راه برون‌رفت از چالش‌های نظام آموزشی کشور باشد. توجه به شیوه‌های تربیت مهمترین دغدغه سند تحول بنیادین بوده که رویکرد آن آموزه‌های دینی و اسلامی است. در این راستا توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپایی نمازجماعت در مدارس، به عنوان یکی از شیوه‌های تربیتی در نظر گرفته شده است.

ساحت عبادی، اعتقادی و اخلاقی یکی از ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت است که بر آن تأکید ویژه شده و به‌عنوان رکن اساسی تعلیم و تربیت در خود سند به آن اشاره می‌شود و زیرنظام‌های متعددی نیز برای آن تعریف و زمینه اجرای فعالیت‌ها با آن محور در سند پیش‌بینی شده است.

با توجه به سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت کشور، هدف آموزش و پرورش تربیت انسان کامل و توسعه‌یافته در تمامی ابعاد وجودی است و در راستای تحقق اهداف ساحت عبادی، اعتقادی و اخلاقی سند تحول بنیادین، باید نماز به‌عنوان رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت مورد توجه ویژه قرار گیرد زیرا که رسیدن به حیات طیبه و رسیدن به جامعه‌ای که مختصات قرآنی داشته باشد از راه اقامه نماز و نشر نماز به دست می‌آید.

در همین راستا دانش‌آموزان آموزشگاه دخترانه حضرت ابوالفضل(ع)‌ یزد به منظور توسعه فرهنگ نمازجماعت در مدارس، طرح «نمازجماعت مدرسه» را با رویکرد ساحت تربیتی، اعتقادی، عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین اجرا کردند. خبرنگار ایکنای یزد با دانش‌آموزان و مسئولان این آموزشگاه در زمینه جزئیات و نحوه اجرای طرح به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:

مریم‌السادات نجفی، معاون پرورشی آموزشگاه حضرت ابوالفضل(ع) یزد به ایکنا گفت: 230 دانش آموز در هفت کلاس در این آموزشگاه تحصیل می‌کنند و این آموزشگاه ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین را در اولویت قرار داده و هر کلاس بر روی یک ساحت شش‌گانه فعالیت دارد.

وی ادامه داد: عبادی، اعتقادی و اخلاقی ساحت اول سند تحول بنیادین است که دانش آموزان پایه هفتم طرحی در این زمینه اجرا کردند و در قالب موضوع نماز جماعت مدرسه و اجباری یا عدم اجباری بودن، آن را مورد بررسی قرار داده‌اند. همچنین سایر دانش آموزان پنج ساحت دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

نماز ابزاری برای تربیت

مریم دشتی، مدرس این طرح نیز گفت: در قالب این طرح دانش‌آموزان یاد گرفتند که نماز ابزار تشکر است و تشکر باید به موقع و مناسب انجام شود و مورد پسند و خواست تشکرشونده با توجه با شناختی که از او داریم، باشد. همچنین نماز ابزاری برای تربیت است زیرا خداوند، رب العالمین یعنی تربیت کننده است.

وی ادامه داد: همچنین اهمیت نماز اول وقت برای دانش‌آموزان تبیین شد، چون خداوند 6 بار ما را به شتاب به نماز دعوت ‌کرده و آن را عامل پیروزی و فلاح و بهترین عمل یاد کرده است، لذا هیچ کاری نباید بر نماز اول وقت ترجیح داده شود. با اینکه خداوند به ما زمان داده اما بی توجهی به نماز اول وقت به دور از ادب است و نماز نسخه همه کاره بوده که باعث نظم، اراده، تمرکز، بهداشت جسم و روح، پاکی از گناه، امنیت اجتماعی و... می‌شود. 

دشتی گفت: طرح اقامه نماز بویژه نماز اول وقت به صورت جماعت در مدرسه برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با معارف دین خصوصاً اهمیت نماز جماعت در دستور کار قرار گرفت و با استقبال خوب دانش آموزان همراه شد و در قالب این طرح، دانش‌آموزان اهمیت نماز جماعت در مدرسه را مورد بررسی قرار دادند و از برکات آن برای سایر دانش آموزان گفتند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در برپایی نمازجماعت مدرسه شاهد استقبال خوب دانش‌آموزان هستیم که قبل از نماز با آرامش در نمازخانه حضور می‌یابند و پس از اقامه نماز توسط امام جماعت، احکام و اهمیت نماز نیز بیان می‌شود و می‌توان تأثیرات آن را در مدرسه حس کرد.

آرامشی لذت‌بخش در نماز 

هستی‌السادات سجادی نیز درباره این طرح گفت: در این طرح دانش آموزان در مورد نمازمطالبی تهیه و جمع آوری کردند و به اهمیت نماز بویژه جماعت و اول وقت پی بردیم.

وی با اشاره به اینکه آرامشی که در نماز وجود دارد، لذت بخش است اضافه کرد: نماز جماعت در مدرسه حُسن‌هایی دارد که به موقع نماز اقامه می‌شود، همچنین جماعت برگزار کردن نماز که ثواب‌های زیادی برای آن ذکر شده و لذا نمازجماعت مدرسه از اهمیت بالایی برخوردار است.

یاس حامدی‌نژاد، دیگر دانش آموز این آموزشگاه به ایکنا گفت: در قالب این طرح تحقیق‌هایی درباره اهمیت نماز بویژه نماز جماعت و اول وقت توسط دانش آموزان انجام شد که اهمیت و توجه به نماز می‌تواند در زندگی روزمره و پیشرفت در تحصیل و فعالیت‌های روزانه تأثیرگذار باشد و باعث می‌شود همواره به یاد خدا باشیم.

محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این زمینه به ایکنا گفت: سند تحول بنیادین بر محور 6 ساحت متمرکز شده که ساحت اول تربیتی، اعتقادی و اخلاقی و محور گسترش فرهنگ نماز است.

وی ادامه داد: اگر در گسترش فرهنگ نماز تلاش کنیم خیلی از مسائل تربیتی، پرورشی، اخلاقی و رفتاری در مدارس خود به خود تحقق پیدا می‌کند اما مانعی وجود داشته  و آن اینکه معمولاً به عنوان یک تکلیف و کار اداری نگاه و در جهت اجرا و تحقق آن در مدرسه تلاش می‌شده است و لذا به این نتیجه رسیدیم که اگر این کار را به دانش آموزان واگذار کنیم و دانش آموزان کلاس درس هر کدام روی ساحتی از ساحت‌های سند تحول بنیادین فعالیت داشته و در این زمینه فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی، دعوت و تشویق کنند، یک حس تعلق بین دانش‌آموزان ایجاد می‌شود و خودبه‌خود می‌توان موانع شرکت دانش‌آموزان در نماز را کاهش داد و با گستره وسیع‌تری از حضور دانش آموزان در نمازجماعت مواجه باشیم.

رحیمی‌نژاد افزود: آموزشگاه حضرت ابوالفضل(ع) بر این اساس فعالیت را شروع کرد و یک کلاس متولی مروج ساحت اعتقادی، تربیتی و اخلاقی شد و در این زمینه تلاش کرده و اثر آن را در زمینه حضور در نماز جماعت دانش آموزان مدرسه می‌بینیم و امیدواریم سایر ساحت‌ها را با همین اساس و با مشارکت دانش آموزان گسترش دهیم و با اهرم و محوریت دانش آموز این کار محقق شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: رمز نجات و موفقیت و اعتلا این است که دانش آموزان، خود ورود کرده و مسئولیت را برعهده گیرند تا  امروز در کلاس درس و جامعه و فردا در اداره جامعه موفق باشند.

گزارش: اعظم السادات میرجلیلی، سردبیر ایکنا یزد
انتهای پیام
captcha