دسترسی دانشجویان دانشگاه یزد به اسناد تاریخی تسهیل می‌شود
کد خبر: 4193033
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸

دسترسی دانشجویان دانشگاه یزد به اسناد تاریخی تسهیل می‌شود

رئیس دانشگاه یزد گفت: بسیاری از دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته‌های تاریخ و ادبیات برای انجام کارهای تحقیقاتی نیاز دارند که از اسناد استفاده کنند و ایجاد تعامل با مرکز اسناد و کتابخانه ملی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

دیدار مدیر مرکز اسناد  کتابخانه ملی یزد با رئیس دانشگاه یزدبه گزارش ایکنا از یزد، عباس کلانتری، رئیس دانشگاه یزد، امروز، 19 دی‌ماه در نشست با سعید زارع، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: کتاب به عنوان اصلی‌ترین وسیله تحقیق و مطالعه است و در دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد. با توجه به اینکه هم دانشگاه یزد و هم مرکز اسناد دارای منابع خوب و قوی هستند نیاز است تعامل خوبی بین این دو مجموعه ایجاد شود.

وی یکی از مشکلات دانشگاه یزد را نداشتن مرکز اسناد به طور خاص عنوان کرد و افزود: بسیاری از دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته‌های تاریخ و ادبیات برای انجام کارهای تحقیقاتی نیاز دارند که از اسناد استفاده کنند و ایجاد تعامل با این مرکز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

کلانتری با اشاره به اهمیت جمع‌آوری اسناد قدیمی گفت: اگر بتوانیم اسناد قدیمی را جمع‌آوری کنیم این امکان وجود دارد که بتوانیم تحولی در علم ایجاد کنیم. با ایجاد تعامل و همکاری دانشگاه یزد و مرکز اسناد، محققان، استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند برای انجام کارهای تحقیقاتی به اسناد دسترسی داشته باشند.

رئیس دانشگاه یزد تأکید کرد: تعاملات بین دو مجموعه می‌تواند در زمینه‌های گوناگون مؤثر واقع شود و دانشگاه یزد این آمادگی را دارد که در موارد مختلف با مرکز اسناد استان تفاهم‌نامه امضا کند.

سعید زارع، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد نیز در این نشست گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک سازمان هویتی، تاریخی و تمدن‌ساز است و فعالیت آن در حوزه توسعه فرهنگی و هویت ملی، میهنی است و متأسفانه جایگاه این سازمان در استان یزد به خوبی تبیین نشده و ارزش آن ناشناخته مانده است.

وی با اشاره به اهمیت تعامل مؤثر با هیأت رئیسه دانشگاه‌ها در سطح استان اظهار کرد: سازمان مرکز اسناد یک مؤسسه آموزشی _ پژوهشی است و دو رسالت مهم کتاب و کتاب‌خوانی، سند و سندبانی است. یکی از مراجع سیاستگذار در حوزه کتاب، کتابخانه عمومی است و وظیفه مرکز اسناد بسترسازی، پیگیری و اجرای قانون واسپاری کتاب، مجلات و... و ترویج فضای کتاب و کتابخوانی است.

زارع، خروجی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را پژوهش‌محور عنوان کرد و گفت:‌ تمامی پایان‌نامه‌ها در دانشگاه‌های سراسر کشور در مرکز اسناد تجمیع می‌شود تا در دسترس تمام پژوهشگران و محققان قرار گیرد. ما باید در حوزه مستندسازی قوی‌تر عمل کنیم، اگر نتوانیم گذشته خود را مستند کنیم آینده خوبی نخواهیم داشت. یزد یک شهر جهانی است و باتوجه به قدمت و آثار ماندگاری که دارد نیاز است در ثبت و ضبط آن بیشتر کوشا باشیم.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد اظهار کرد: متأسفانه عدم آگاهی برخی از مردم باعث شده بسیاری از میراث ما از کشور خارج شود و باید آگاهی‌سازی و اقناع‌سازی انجام شود تا بتوانیم از میراث مکتوب و ارزشمند قدیمی نگهداری کنیم.

زارع افزود: در حوزه اسناد سه نوع ورودی داریم. اسنادی که در دست مردم و اسناد اهدایی است، اسناد ادارات، سازمان‌ها و بانک‌ها و آرشیو یا تاریخ شفاهی است و کار مرکز اسناد نجات اسنادی است که هر کدام آینه تمام نمای هویت و فرهنگ، شناسنامه و حافظه تاریخی ما است.

وی بزرگترین دارایی یک ملت را اسناد آن عنوان کرد و گفت: بی‌توجهی به اسناد بزرگترین ضربه را به فرهنگ ما خواهد زد. با انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه، فرصتی ایجاد خواهد شد تا استادان برای فرصت‌های مطالعاتی و دانشجویان برای انجام تحقیقاتشان از گنجینه اسناد مرکز استفاده کنند.

زارع با بیان اینکه حضور قریب به ۴۰۰ مفاخر در استان، یک دیتای بزرگ محسوب می‌شود بیان کرد: یکی از اقدامات ارزشمند مرکز اسناد استان، مصاحبه با مشاهیر و مفاخر استان است که تجربیات آنها در قالب یک مصاحبه پیاده‌سازی و ثبت خواهد شد.

وی تصریح کرد: اهل بیت ما با آثار و اسنادشان شناخته می‌شوند. در واقع اسناد ملی حافظه ملتها است. میزان حفظ و نگهداری و توجه به اسناد، شاخص فرهیختگی و بصیرت کشور است. پژوهش‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی بدون اسناد کامل نیست و گاهی یک برگ سند می‌تواند به یک بحران پایان دهد و در نتیجه ضرورت دارد دوره‌های آموزشی آشنایی با اسناد برگزار شود.

انتهای پیام
captcha