30 خدمت فرهنگی در کتابخانه مرکزی یزد ارائه می‌شود
کد خبر: 4194734
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴

30 خدمت فرهنگی در کتابخانه مرکزی یزد ارائه می‌شود

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به اینکه بیش از 30 خدمت فرهنگی در کتابخانه مرکزی ارائه می‌شود گفت: تنوع اقدامات و خدمات در این کتابخانه، استقبال پرشور اقشار مختلف از فضای این کتابخانه را فراهم کرده است.

30 خدمت فرهنگی در کتابخانه مرکزی یزد ارائه می‌شودبه گزارش ایکنا از یزد، محمدمحسن رفیعی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در حاشیه بازدید خبرنگاران از کتابخانه مرکزی یزد، با اشاره به فعالیت 113 باب کتابخانه و وجود بیش از دو میلیون کتاب در کتابخانه‌های استان بیان کرد: هم اکنون هشت و نیم درصد مردم استان عضو کتابخانه‌ها هستند و به ازای هر یکصد نفر پنج متر مربع فضای کتابخانه‌ای در استان وجود دارد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به اینکه بیش از 30 خدمت فرهنگی در کتابخانه مرکزی ارائه می‌شود اضافه کرد: همین امر باعث حضور و استقبال پرشور اقشار مختلف از فضای این کتابخانه را فراهم کرده است.

رفیعی با اشاره به عضویت بیش از 13 هزار نفر در کتابخانه مرکزی گفت: این کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی از جمله کودکان، دیداری و شنیداری، نابینایان، ناشنوایان، نسخ خطی، سالن‌های مطالعه عمومی و گروهی و اختصاصی و ... است.

وی با اشاره به بخش کودک و نوجوان این کتابخانه بیان کرد: بخش کودک کتابخانه مرکزی یزد دارای بخش‌های متعددی از جمله انتظار والدین، خردسالان، مادر و کودک، مخزن، امانت، کتاب، کلاس‌های آموزشی، بازی و سرگرمی، نشریات کودک و... است. این بخش دارای نزدیک به 12 هزار نسخه کتاب است که قابلیت گسترش مخزن به ۵۰ هزار نسخه نیز دارد.

رفیعی با اشاره به بخش نابینایان این کتابخانه بیان کرد: این بخش دارای نزدیک به دو هزار نسخه کتاب بریل و 13 هزار عنوان کتاب صوتی است. همچنین از تجهیزات ویژه نابینایان شامل دستگاه بهدید، برجسته نگار، لوح و قلم، چاپگر بریل، دستگاه صحافی و سایر تجهیزات مورد نیاز کاربران روشندل و کم بینا برخوردار است. این بخش 675 نفر عضو فعال دارد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی یزد نیز گفت: در این بخش 60 عنوان کتاب ویژه ناشنوایان وجود دارد و با تجهیزاتی که در این بخش ارائه شده، امکان استفاده بهتر اعضای ناشنوا فراهم شده است.

وی با اشاره به بخش نسخه‌های خطی بیان کرد: این بخش مجهز به دستگاه‌های رطوبت‌سنج، دماسنج و درب ضد سرقت است و توسط نیروهای متخصص در رشته‌ نسخه‌شناسی اداره می‌شود. در این بخش امکان تصویربرداری و استفاده از نسخ در محل ممکن است و کارشناسان آن در حال برنامه‌ریزی برای دیجیتال‌سازی تمامی نسخ موجود هستند.

انتهای پیام
captcha