درخت کهنسال توت روستای ازناو ملایر ثبت ملی شد
کد خبر: 4195167
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱

درخت کهنسال توت روستای ازناو ملایر ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر از ثبت  ملی درخت کهنسال توت روستای ازناو واقع در منطقه حفاظت شده لشگردر (سلطان‌آباد) باغات روستا (معروف به تلخه‌زار) به‌عنوان یک اثر طبیعی در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی کشور خبر داد.

درخت کهنسال توت روستای ازناو ملایرابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: شهرستان ملایر دارای بیش از 400 اثر تاریخی، تفریحی و گردشگری است که بیش از 220 اثر به ثبت ملی و دو اثر نیز ثبت جهانی شده است.

وی از ثبت ملی درخت کهنسال توت روستای ازناو واقع در منطقه حفاظت شده لشگردر (سلطان‌آباد) باغات روستا (معروف به تلخه‌زار) به‌عنوان یک اثر طبیعی در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی کشور خبر داد و گفت: این درختان که دو عدد درخت توت در کنار هم هستند و در زبان محلی روستا به آن توت علی حیدر گفته می‌شود براساس اعلام نظر کارشناسان منابع طبیعی شهرستان قدمت درخت با قطر 1.33 حدود 175 سال برآورد می‌شود.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ملایر در ادامه از افتتاح 36 پروژه در حوزه صنایع‌ دستی و گردشگی با اعتبار  182 میلیارد تومان در ملایر در ایام دهه فجر خبر داد و افزود: در راستای جهاد تبیین در دهه فجر امسال 24 کارگاه تولیدی صنایع‌ دستی در رشته منبت و ساخت‌وسازهای سنتی در مناطق مختلف شهرستان از جمله شهر ملایر، روستای دهنو آورزمان و ازناو با اشتغال مستقیم 67 نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از افتتاح 9 فروشگاه مبلمان منبت با زیربنای پنج هزار متر مربع در زمینی به متراژ حدود 1700 متر مربع با اشتغال مستقیم 27 نفر و غیرمستقیم 36 نفر در حوزه فروشگاه صنایع‌ دستی خبر داد و تصریح کرد: فاز یک بازارچه مشاغل خانگی بانوان در زمینی به مساحت 270 متر مربع با اشتغال مستقیم 12 نفر و غیرمستقیم 20 نفر از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری و استانی ساخته شده است.

جلیلی گفت: در حوزه گردشگری کلنگ‌زنی هتل سه ستاره به متراژ 1000 متر مربع و در 5 طبقه با اشتغال مستقیم 20 نفر در ورودی روستای ازناو و افتتاح فاز یک اقامتی بوم‌گردی سالیز در زمینی به مساحت 1500 متر مربع با اشتغال 2 نفر مستقیم با ظرفیت 20 نفر و دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی آسایش گستر نیز در این ایام به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام
captcha