دغدغه‌های فعالان قرآنی از دیار روستا و عشایر
کد خبر: 4197543
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

دغدغه‌های فعالان قرآنی از دیار روستا و عشایر

بیست‌و‌نهمین دوره مسابقات قرآن کریم روستاییان و عشایر با هدف کشف استعدادها و ایجاد نشاط و شور قرآنی با معرفی برگزیدگان در استان یزد به‌کار خود پایان داد.

مسابقات قرآن روستایی و عشایرمرحله استانی بیست‌و‌نهمین دوره مسابقات قرآن کریم روستاییان و عشایر با هدف کشف استعدادها و ایجاد نشاط و شور قرآنی در بین روستاییان و عشایر، 12 بهمن ماه با حضور قریب 150 نفر از برگزیدگان مرحله شهرستانی، در محل سالن اجتماعات شهید بهشتی مرکز حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان یزد برگزار شد.

در همین راستا خبرنگار ایکنا با حجت‌الاسلام اکبرزاده، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهادکشاورزی استان و همچنین تعدادی از متسابقان این دوره به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:  

حجت‌الاسلام مهدی اکبرزاده شورکی، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌‌فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه یزد در بیست و نهمین دوره مسابقات قرآن روستایی و عشایری با تعداد ثبت‌نام 350 نفر، رتبه پنجم کشوری در تعداد ثبت‌نامی‌ها را کسب کرد گفت: مرحله استانی با رقابت قریب 150 نفر برگزار و نفرات برتر انتخاب و به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

وی ادامه داد: این مسابقات در چهار مرحله شهرستانی، استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌شود که در مرحله منطقه‌ای هفت استان خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب کرمان و یزد حضور دارند و متسابقان مرحله استانی، در این مرحله به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و برگزیدگان به مرحله کشوری راه می‌یابند. 

برگزاری جلسات قرآنی در سیاه‌چادرها

اکبرزاده در پاسخ به سوال ایکنا در زمینه حمایت از استعدادهای قرآنی روستاها و عشایر بیان کرد: در برخی روستاها به دلیل نزدیکی به شهر امکان برخورداری از فضاهای قرآنی وجود دارد اما در روستاهایی که دورتر هستند و همچنین عشایر باید زمینه برگزاری جلسات قرآنی فراهم شود. البته با بازدیدی که از عشایر صورت گرفت، حلقه و دورهمی قرآنی در سیاه چادرها برگزار می‌شود و آموزش قرآن توسط مربیان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن نیز همه ساله در ایام دهه فجر زیر نظر کمیته روستاییان و عشایر دهه فجر برگزار می‌شود گفت: در قالب این مسابقات استعدادهای قرآنی کشف و معرفی می‌شوند و لذا از مسئولان بویژه سازمان‌ها و نهادهای قرآنی درخواست داریم در این زمینه در کنار ما باشند و پس از معرفی این استعدادها نسبت به پرورش آنها اقدام شود.

سجاد صندوق‌ساز که از روستای میرهاشم شهرستان تفت در رشته قرائت تحقیق این مسابقات شرکت کرده، نیز به ایکنا گفت: 9 سال است به صورت حرفه‌ای در رشته قرائت تحقیق فعالیت دارم و این رشته را در کنار استاد صادق طالبی آغاز و ارتقای من توسط استاد محمد کریمی‌نیا صورت گرفت و توانستم در مرحله کشوری، رشته معارف رتبه چهارم را کسب کنم.

این قاری جوان که اکنون حفظ قرآن را نیز آغاز کرده است، سطح مسابقات را خوب ارزیابی کرد و بیان کرد: خوشبختانه افرادی که در این مرحله شرکت کرده‌اند، با استعداد و از سطح بالایی برخوردار بودند اما متأسفانه مورد حمایت قرار نگرفته‌اند چرا که در صورت حمایت، رشد بیشتر این قشر را شاهد خواهیم بود.

صندوق‌ساز با اشاره به اینکه متأسفانه جوایز این دوره از مسابقات در شأن قرآن نبود، بیان کرد: درخواست دارم زمینه‌ای برای حضور اساتید قرآنی در روستاها و عشایر فراهم شود تا علاقه‌مندان به قرآن از آموزش‌های تخصصی بهره‌مند شوند.

وی گفت: همچنین زمینه‌ای فراهم شود تا دانش‌آموزان روستا و عشایر از مربی قرآن بهره‌مند شوند و یا حداقل حضور هفتگی مربی قرآن کریم در مدارس روستا و عشایر فراهم شود و دانش‌آموزان بتوانند آموزش‌های تخصصی را فراگیرند.

تحصیل با حفظ قرآن منافات ندارد

علی‌اکبر اکبری‌تبار، از روستای رکن‌آباد میبد که در رشته قرائت تقلیدی این دوره از مسابقات شرکت کرده، نیز به ایکنا گفت: بنده برای دومین سال است که در این مسابقات شرکت می‌کنم. سال گذشته توانستم رتبه چهارم کشوری را کسب کنم. خوشبختانه مسابقات با نظم خوبی برگزار و مکان برگزاری مسابقات نیز به خوبی انتخاب شده بود.

وی که اکنون 14 سال و در پایه هشتم تحصیل می‌کند، بیان کرد: در کنار فعالیت‌های درسی، حفظ قرآن را نیز آغاز کردم و توانستم 15 جزء قرآن کریم را حفظ کنم. خوشبختانه در کنار تحصیل در فعالیت‌های قرآنی نیز موفق بوده‌ام چون تحصیل با این گونه فعالیت‌ها منافاتی ندارد، البته انس با قرآن موفقیت بیشتر در درس‌هایم را رقم زد.

اکبری‌تبار با اشاره به نحوه ورود به فعالیت‌های قرآنی گفت: در دوران کودکی در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم شرکت می‌کردم، سپس در کلاس‌های تجوید شرکت و در ادامه به کلاس صوت و لحن رفتم. با حمایت و همراهی پدر و مادرم در کلاس‌ حفظ نیز شرکت کردم.

این نوجوان حافظ قرآن با اشاره به اینکه حفظ را از کلاس چهارم آغاز کردم بیان کرد: حفظ قرآن را در دارالقرآن ثقلین میبد دنبال می‌کنم  تاکنون 15 جزء قرآن را حفظ کرده‌ام و امیدوارم بتوانم حافظ کل قرآن شوم.

علیرضا فلاح‌مدواری، که از روستای مدوار شهرستان مهریز در رشته حفظ یک جز قرآن کریم شرکت کرده، نیز به ایکنا گفت: امسال برای اولین بار در مسابقات قرآن شرکت می‌کنم و خوشبختانه مسابقات از سطح بالایی برخوردار بود و به خوبی برگزار شد. 

فلاح‌مدواری که حفظ را زیر نظر استاد حامد پارسا آغاز کرده است، قصد دارد در سال‌های آتی نیز با جدیت هرچه بیشتر در این مسابقات شرکت کند و حمایت بیشتر مسئولان در زمینه فعالیت‌های قرآنی روستاها و عشایر را خواستار شد.

نوجوانان قرآنی از تبار روستا

ریحانه اکبری‌تبار، 9 ساله از روستای رکن‌آباد شهرستان میبد که در رشته حفظ این مسابقات شرکت کرده، به ایکنا گفت: با توجه به اینکه برادر و مادرم حافظ قرآن هستند، من هم به این رشته علاقه پیدا کردم و به کمک مادرم و اساتید بزرگورارم معصومه دهقانی و فاطمه کارگر توانستم در این مسیر قدم بردارم.

هانیه هدایتی، دیگر نوجوان 10 ساله که در رشته حفظ جزء 30 در این مسابقات شرکت کرده است، به ایکنا گفت: من از روستای اسلامیه شهرستان تفت در رشته حفظ جز 30 در این مسابقات شرکت کردم و توانستم به مرحله استانی راه یابم.

وی با اشاره به اینکه تابستان سال گذشته در کلاس‌های قرآن شرکت کردم و توانستم نزدیک به دو جزء قرآن را حفظ کنم بیان کرد: در کنار تحصیل حفظ را آغاز کردم و توانستم در مدرسه نیز از این محفوظات به خوبی استفاده کنم و حتی مورد تشویق کادر مدرسه قرار گرفتم. البته با توجه به تحصیل سعی می‌کنم در تابستان با جدیت بیشتری حفظ قرآن را دنبال کنم.

فاطمه کافی، 10 ساله که از اسلامیه شهرستان تفت در این مسابقات شرکت کرده، نیز به ایکنا گفت: چون برادر و مادرم حافظ قرآن هستند، من هم در این مسیر گام برداشتم و توانستم زیر نظر خانم بیگی‌پور سه جز قرآن را حفظ کنم. به نظرم اگر در کنار درس با قرآن کریم انس داشته باشیم، قطعاً موفقیت‌های بیشتری را کسب می‌کنیم بنابراین حفظ قرآن را با جدیت بیشتری دنبال خواهم کرد تا بتوانم حافظ کل قرآن شوم.

ایکنا: مسابقات قرآن روستاییان و عشایر زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا استعدادهای نهفته در بین این قشر شناسایی شوند اما اینکه پس از شناسایی به حال خود رها شوند، نه تنها جذب هرچه بیشتر به فعالیت‌های قرآنی رقم نخواهد خورد بلکه این استعدادها نیز انگیزه لازم را نداشته و یا انگیزه خود را از دست خواهند داد. امید است حمایت جدی مسئولان امر بویژه نهادهای قرآنی در این زمینه رقم خورد تا شاهد درخشش روستاییان و عشایر استان در سطح استان، ملی و حتی بین‌الملل باشیم. 

اعظم‌السادات میرجلیلی، خبرنگار ایکنا

انتهای پیام
captcha