بازار آب یزد آغاز به‌کار کرد
کد خبر: 4204720
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵

بازار آب یزد آغاز به‌کار کرد

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد با اشاره به انتخاب استان یزد از سال ۱۳۹۸ به عنوان پایلوت اجرای بازار آب از سوی وزارت نیرو، از آغاز بهره‌برداری رسمی بازار آب استان و فعالیت آن در دشت یزد – اردکان خبر داد.

آغاز به کار بازار آب یزدبه گزارش ایکنا از یزد، جواد محجوبی، مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد، روز گذشته، 20 اسفندماه در مراسم آغاز بهره‌برداری رسمی بازار آب استان، با اشاره به افزایش روز افزون تقاضای آب در تمام بخش‌ها، گفت: این در حالی است که موجودی آب با محدودیت شدیدی مواجه است.

وی با بیان اینکه تاکنون عمدتاً پاسخ به این ناترازی از جنس مدیریت عرضه بوده است، افزود: این رویکرد همواره با مشکلات متعددی مواجه بوده که یکی از آنها هزینه‌بر بودن آن است.

محجوبی به اهتمام کشور به موضوع مدیریت تقاضا از طریق سازگاری با کم آبی از چند سال پیش، اظهار کرد: این رویکرد نیز نیاز به اجماع و اقناع‌سازی تمام ذی‌نفعان و گروداران دارد  که فراهم آوردن شرایط تحقق آن در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی و صنعت دارای ابعاد گوناگون و بعضاً دشوار است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد به موضوعات زیست محیطی مربوط به آب نیز اشاره و تصریح کرد: همواره در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، بخشی از دغدغه‌ها مرتبط با نسل‌های آینده است.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه شورای عالی آب در مورد تشکیل بازارهای محلی آب، گفت: در قالب این بازار، آب مازاد ناشی از افزایش بهره‌وری و کاهش تلفات به متقاضیان آب در قالب ساز و کارهای بازار واگذار می‌شود.

محجوبی به انتخاب استان یزد از سال ۱۳۹۸ به عنوان پایلوت اجرای بازار آب از سوی وزارت نیرو اشاره و عنوان کرد:  پس از چهار سال مطالعه و رفت و آمدهای حقوقی و تعاملات و برگزاری جلسات متعدد در سطح شرکت مدیریت منابع آب ایران و داخل استان و موافقت ذی نفعان، امروز با مجوز وزارت نیرو در بزرگترین دشت استان یعنی دشت یزد – اردکان اجرایی خواهد شد.

وی به پیگیری‌های صورت گرفته در راستای رفع محدودیت‌های قانونی اجرای این مصوبه اشاره و تصریح کرد: این بازار توسط  «کارگزار بازار آب» اجرایی خواهد شد، هم اکنون هشت شرکت از جمله سه شرکت بومی یزد موفق به اخذ صلاحیت کارگزاری آب شده‌اند و قرار است یکی از آنها برای بازار آب در دشت یزد – اردکان انتخاب و فعالیت خود را آغاز کند.

محجوبی با بیان اینکه این کارگزاری که کاملاً از بدنه دولت جداست و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، در کارخانه نوآوری درخشان مستقر خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی این بازار، شاهد تعادل بخشی سفره‌های آب استان، تأمین آب و افزایش بهره‌وری حوزه های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت و کمک به توسعه پایدار استان باشیم.

محمد راسترو، معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای یزد نیز در خصوص فرایند فعالیت‌های این بازار توضیحاتی ارائه کرد و در پایان نیز از پوستر سامانه بازار آب استان یزد رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha