سه ویژگی قرآن‌های خطی در موزه استانبول
کد خبر: 4206646
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶
هنرمند ترکیه‌ای بیان کرد:

سه ویژگی قرآن‌های خطی در موزه استانبول

سلیمان برک، عضو هیئت علمی دانشکده دانشگاه استانبول و هنرمند خوشنویس ترکیه با اشاره به اینکه ۱۶۰۰ قرآن در موزه استانبول وجود دارد، افزود: از قرآن دوره عباسیان تا تیمور لنگ و ممالیک در این موزه، قرآن‌ها و مصحف‌هایی وجود دارد. در این مجموعه بسیاری از قرآن‌های عثمانی به چشم می‌خورد که سه ویژگی در آن وجود دارد؛ یکی خط زیبا و تذهیب و سوم جلدهای آن‌ها.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، پرفسور سلیمان برک، عضو هیئت علمی دانشکده دانشگاه استانبول و هنرمند خوشنویس ترکیه در دومین نشست قرآنی تهران که در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه قرآن با عنوان نقش قرآن و مقاومت در تثبیت هویت اسلامی که امروز پنجشنبه دوم فروردین ماه در هتل برگزار شد، گفت: من در این جلسه درباره مصحف خطی و قرآن‌های قدیمی موجود در موزه استانبول ترکیه صحبت می‌کنم.

وی ادامه داد: در اهمیت قرآن‌های موجود همین کافی است که بدانید در یکصد سال پیش از دانشگاه علویه دمشق موجود بوده و در ابتدای قرن بیستم به استانبول منتقل شد. این مجموعه‌قرآن‌ها دو قرآنی دارد که یکی از آنها به حرم حضرت علی(ع) هدیه داده شد و دیگری منسوب به قرآن عثمانی است.

این هنرمند خوشنویس ترکیه‌ای با اشاره به اینکه ۱۶۰۰ قرآن در این موزه وجود دارد، افزود: از قرآن دوره عباسیان تا تیمور لنگ و ممالیک در این موزه، قرآن‌ها و مصحف‌هایی وجود دارد. در این مجموعه بسیاری از قرآن‌های عثمانی وجود دارد که سه ویژگی در آن وجود دارد؛ یکی خط زیبا و تذهیب و سوم جلدهای آن‌ها.

برک ادامه داد: نخستین مصحف‌ها به خط مکی و مدنی بودند و هنرمندان خوشنویس تلاش کردند زیبایی را به آن اضافه کنند که در این صورت خط ثلث و نسخ به آن اضافه شده است. در تصاویر می‌بینیم که خط عربی هم متحول شده است. تحول اول این بود که مصحف قرآن ابتدا نقطه نداشته است. بعد از هزار سال این نقطه‌گذاری و اعراب‌گذاری خط عربی در این زمینه توسط شخصی فرانسوی تقسیم‌بندی و طبقه‌بندی شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده دانشگاه استانبول افزود: این فرد توسط رئیس بخش امور ادیان، تقسیم‌بندی قرآن‌ها را بر عهده داشت و مصحف حضرت علی(ع) را منتشر کرد و قرآنی که به عثمان منسوب می‌شود به زمان تصدی ایشان بر‌می‌گردد.

انتهای پیام
captcha