لزوم به‌روزرسانی کارکرد مساجد در حوزه‌های مختلف آموزشی
کد خبر: 4209379
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۶
مهدی نجفی تأکید کرد؛

لزوم به‌روزرسانی کارکرد مساجد در حوزه‌های مختلف آموزشی

عضو هیئت مدیره شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران گفت: مساجد باید کارکرد آموزشی خود را در مقطع کنونی به‌روزرسانی کرده و ادامه دهند تا بتوانیم از طریق کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد، فرهنگ قرآنی و اسلامی را بیشتر ترویج دهیم.

مهدی نجفی

مساجد از دیرباز در فرهنگ و جامعه کشور نقشی اساسی در جنبه‌های مختلف زندگانی روزانه مردم و طبقات مختلف اجتماعی داشتند. گذر زمان و رشد فناوری و تحولات عظیم اقتصادی و فرهنگی سبب شد کارکرد مساجد به این سرعت به روز نشده و حتی شاهد درجا زدن و یا عقب ماندن این اماکن مهم دینی در نقش‌آفرینی فعالانه برای رفع نیازهای جدید و گوناگون جامعه باشیم. 

مهدی نجفی، عضو هیئت مدیره شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با موضوع فرهنگ و تأثیر آن در مسائل مختلف اجتماعی اظهار کرد: فرهنگ هر جامعه را تک‌تک افراد جامعه و با توجه به نیازهای آحاد مردم می‌سازند. فرهنگ معنوی که همان ارزش‌ها و نگرش‌های افراد است، در فرهنگ مادی شامل رسم و رسوم و آداب و کالاهای فر هنگی تجلی پیدا کرده و از این طریق به نسل جدید انتقال پیدا می‌کند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) باید وارد بطن جامعه شود. این بدان معناست که سبک زندگی جامعه باید براساس آموزه‌های قرآنی و فرهنگ اهل بیت(ع) باشد. باید بدانیم که سبک زندگی ما نمی‌تواند سبک زندگی مادی اما فرهنگ جامعه ما قرآنی باشد.  

نجفی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که امروز در جامعه وجود دارد، مسئله کارکرد مساجد در حوزه اجتماعی و فرهنگی است. کارکرد مساجد از صدر اسلام تاکنون با محوریت آموزش به ویژه آموزه‌های قرآنی در رشته‌های مختلف قرائت، تفسیر و مفاهیم بوده و مساجد باید این کارکرد را در مقطع کنونی به‌روزرسانی کرده و ادامه دهند تا بتوانیم از طریق کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد، فرهنگ قرآنی و اسلامی را ترویج دهیم.  

عضو هیئت مدیره شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران بیان کرد: یکی از مسائل مهم جامعه امروز ما بحث فناوری‌های نوین و فناوری اطلاعات است که با سرعت در حال توسعه است و ما باید بتوانیم در حوزه فرهنگ‌سازی در این زمینه سرعت خود را بالا برده تا از سرعت روزافزون فناوری‌های نوین عقب نمانیم.

نجفی بیان کرد: باید بتوانیم از فناوری‌های نوین و هنر در روزگار جدید در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و دینی استفاده کرده و با بهره‌گیری از قالب‌های مختلف مانند فیلم، عکس، فضای مجازی، حوزه انیمیشن و ... در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و اهل بیت(ع) گام برداریم. 

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه فرهنگی کشور وجود دارد، استفاده نادرست از حوزه فضای مجازی به ویژه در زمینه تولید محتواست. باید برای جوانان و فرزندان این جامعه به خوبی تولید محتوا داشته و خوراک کافی برای آن‌ها فراهم کنیم. امروز غربی‌ها با سرعت فزاینده در حال تولید محتوا هستند و جوانان جهان را در کشورهای مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای جلوگیری از تأثیرات منفی تولیدات غربی‌ها باید خوراک کافی را برای جوانان جامعه خود فراهم کنیم.

عضو هیئت مدیره شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران بیان کرد: یکی از مهمترین موضوعات امروز تولید محتوای مناسب برای اقشار مختلف جامعه با توجه به فرهنگ اصیل قرآنی و ایرانی در فضای مجازی است. 

نجفی با بیان اینکه آموزه‌های قرآنی باید به بطن جامعه وارد شود، اظهار کرد: باید به جایی برسیم که این آموزه‌ها در رفتار و کردار جامعه تجلی پیدا کند. زمانی که این آموزه‌ها به صورت عملی وارد زندگی مردم شده و الگوها و شخصیت‌های جامعه نیز به اصول قرآنی و اهل بیت(ع) پایبند باشند، می‌توانیم این برنامه را به عنوان الگوی عملی در اختیار جوانان قرار داده و زمینه را برای گرایش بیشتر فرزندان جامعه به این سمت فراهم کنیم. 

وی در پایان بیان کرد: جمعیت قرآنی استان تهران در حقیقت جمعیتی مردمی است که برنامه‌های مختلف قرآنی، فرهنگی و اجتماعی را برای اعضای جمعیت و جامعه قرآنی استان تهران اجرا می‌کند. این جمعیت به دنبال فرهنگ‌سازی قرآنی در جامعه و تأثیرپذیری بیشتر نوجوانان و جوانان از معارف و مبانی ناب قرآنی است.    

انتهای پیام
captcha