آیا 1403 سال رونق فعالیت‌های قرآنی خواهد بود
کد خبر: 4210529
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹
یادداشت

آیا 1403 سال رونق فعالیت‌های قرآنی خواهد بود

روزهای پایانی سال 1402 و آغازین سال جدید در عرصه فعالیت‌های قرآنی اقداماتی صورت گرفت که منجر به یک پوست‌اندازی از نوع اقبال مردم به فعالیت‌های قرآنی شد، همه این اقدامات کاشته‌هایی برای برداشت طی سال 1403 است.

آیا 1403 سال رونق فعالیت‌های قرآنی خواهد بود

حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور این ‌روزها رویایی‌ترین ایام خود را سپری می‌کند. در این روزها که سال جدید نخستین گام‌های خود را برای شروعی متفاوت برداشته، عرصه قرآن کریم نیز قبل از آغاز سال جدید این تفاوت را آغاز کرده تا شاهد یک پوست‌اندازی در این عرصه باشیم. یک پوست‌اندازی جدی از نوع اقبال گسترده مردم به محتواهای قرآنی. 

پربازدید شدن محتواهای قرآنی در فضای مجازی به صورت روزانه، تلاوت‌هایی که بازدید چند میلیونی می‌گیرند، طرح‌هایی (زندگی با آیه‌ها) که تبلیغ آنها در رسانه ملی، متن و حاشیه‌ تمامی برنامه‌ها را قُرق کرده، نمایشگاهی که بخش بخش آن سر از جعبه جادویی تلویزیون در آورده، اجتماع امام‌حسنی‌ها در ورزشگاهی که کمتر این تعداد علاقه‌مند و فعال قرآنی را به خود دیده بود، و قبل‌تر از آن مسابقات بین‌المللی قرآنی که صدای قاریان و حافظان را از طریق امواج رادیویی و آنتن تلویزیونی به گوش عموم مردم رسانده است، همه و همه نشانه‌هایی از این پوست‌اندازی است. 

حوزه فعالیت‌های قرآنیِ ‌کشور روزهای متفاوتی را دارد سپری می‌کند، روزهایی که شاید آرزوی دست‌نیافتنی برای بسیاری از فعالان این حوزه و ‌‌آنها که مویی در این عرصه سپید کرده‌اند، بوده باشد.

اگر تا پیش از این روزها، آرزوی قاریان و ‌حافظان کلام وحی این بود که صدای آیات الهیِ منتشر شده‌ در فضای مجازی بازدیدی چندهزارتایی داشته باشد و راضی به همین هم بودند، الان پویش «زندگی با آیه‌ها» از مرز 10 میلیون عبور کرده است.

اگر تا پیش از این فضای مجازی برهوتی تقریباً خالی از محتوای قرآنی بود، الان تلاوت‌ها و‌ کلیپ‌های کوتاه قاریان دهه نودی - که نمونه‌هایی از آن را قبل از سال در جشنواره تلاوت‌های تقلیدی دیده بودیم و در برنامه تلویزیونی محفل 2 به اوج رسید - بازدیدهای میلیونی می‌گیرند. گروه‌ها و کانال‌های فعال در فضای مجازی که روزگاری خالی از هر محتوای قرآنی بودند حالا برای گرفتن بازدید بیشتر دست به دامان انتشار این تلاوت‌ها شده‌اند.

آیا 1403 سال رونق فعالیت‌های قرآنی خواهد بود

اگر تا پیش از این روزها، باید ماه‌ها منتظر می‌ماندیم تا رئیس دولت، به همایش خادمان قرآن بیاید و یک ساعتی را پای درد دل خادمان قرآن بنشیند و برای گره‌های افتاده به کارِ این گروه چاره‌اندیشی‌ کند، الان نه تنها همایش خادمان قرآن با حضور رئیس دولت با کمترین تأخیر برگزار می‌شود که جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز با حضور بالاترین مقام اجرایی کشور و تعدادی از اعضای هیئت دولت برگزار می‌شود. 

در این دو ماه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مجموعاً چهار بار در جمع قرآنیان حضور یافته‌اند، رهبر انقلاب در بازه زمانی بیست روزه از سوم تا بیست‌ودوم اسفندماه 1402 دو دیدار با فعالان حوزه قرآن کریم داشته که یکی از این دیدارها مربوط به دیدار با شرکت‌کنندگان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و دیگری هم دیدار با جامعه قرآنی در طلیعه ماه مبارک رمضان بوده است.

رئیس‌جمهور نیز روز دهم اسفندماه در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور یافت و یک ماه بعد در روز یازدهم فروردین ماه ضمن بازدید از سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 14 خادم برگزیده قرآن کریم نیز تجلیل کرد.

همه اینهایی که نام برده شد و آنهایی که حافظه یارای انباشت‌شان را نداشت، کاشته‌هایی است که 1403 زمان برداشت آنهاست، فعالان قرآنی و در رأس آنها مدیران این حوزه بهترین زمان ممکن برای برداشت محصول از این کاشته‌ها را دارند. 

باید از فرصت به وجود آمده برای اعتلای بیش از پیش فعالیت‌های قرآنی و تحقق منویات مقام معظم رهبری در این عرصه نهایت بهره را برد، با استفاده از اقبالی که به فعالیت‌های قرآنی رو کرده است، می‌توان در مسیر تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی گام برداشت و وضعیت بودجه قرآنی کشور را نیز سروسامانی دوباره بخشید. بودجه‌ای که بر اساس شنیده‌ها و خبرهای غیر رسمی در سال 1402 تنها یک میلیارد تومان از آن محقق شده است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد فرصتی برای خوابیدن در باد این روزهای رویایی نیست، باید از همین روزهای ابتدایی سال همدلانه در راه ارتقای فعالیت‌های قرآنی گام برداشت. 

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha