الزامات و حلقه مفقوده مدیریت سرمایه انسانی
کد خبر: 4210557
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
در آئین نکوداشت روز ملی منابع انسانی بررسی شد

الزامات و حلقه مفقوده مدیریت سرمایه انسانی

در دومین روز از سومین آئین نکوداشت روز ملی منابع انسانی موضوعاتی همچون؛ نظام رهبری و مدیریت منابع انسانی، نقش تحولات فناوری اطلاعات در مدیریت منابع انسانی و حلقه مفقوده مدیریت سرمایه انسانی مورد بررسی قرار گرفت.

الزامات و حلقه مفقوده مدیریت سرمایه انسانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، روز دوم از سومین آئین نکوداشت روز ملی منابع انسانی همراه با برنامه تکریم از پیشکسوتان جهاددانشگاهی امروز، ۲۷ فروردین‌ماه در محل دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، تیمور مرجانی، مدیرکل تعالی منابع انسانی و توسعه رفاه جهاددانشگاهی به ارائه برنامه‌های این مرکز در سال ۱۴۰۳ پرداخت و اظهار کرد: یکی از اهداف برگزاری این برنامه این است که به موضوع رهبری و مدیریت سرمایه انسانی بپردازیم. موضوع رهبری بیشتر به ایجاد حال خوب در میان منابع انسانی می‌پردازد.

نظام رهبری و مدیریت منابع انسانی

مرجانی با اشاره به نظام رهبری و مدیریت منابع انسانی گفت: هدف نظام رهبری و مدیریت منابع انسانی در جهاددانشگاهی برندسازی سرمایه انسانی، استانداردسازی سرمایه انسانی و نهادينه‌سازی سرمایه انسانی است. تفاوت سرمایه انسانی با منابع انسانی این است که وقتی فردی برای نهادی ارزش افزوده ایجاد می‌کند، سرمایه انسانی به وجود آمده است.

وی ادامه داد: باید سرمایه انسانی را نهادينه‌سازی کرده و بتوانیم با یک سری از شاخص‌ها به خوبی در این زمینه حرکت کنیم تا بتوانیم در آینده به برندسازی در حوزه سرمایه انسانی دست پیدا کنیم. برای رسیدن به این هدف به یک سری از کلیدواژه‌‌ها همچون پیاده‌سازی، بازنگری و اصلاح و طراحی نيازمند هستیم.

مرجانی گفت: تحلیل شغل و گریدینگ، برنامه‌ریزی منابع انسانی، جذب و گریدینگ شاغل، حقوق، مزایا و پاداش‌، روابط کار و سلامت جامع منابع انسانی، آموزش، یادگیری و تسهیم دانش، مدیریت عملکرد کارکنان، تحلیل و توسعه شایستگی‌ها، مربی‌گری و منتورینگ، طراحی ساختار سازمانی کلان و تفصیلی، فناوری سرمایه انسانی، پیشکسوتان سرمایه انسانی، رهبری و استراتژی منابع انسانی، مدیریت اخلاق، ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی و نظام پیشنهادات و نوآوری مستمر، مدیریت استعداد از جمله شاخص‌های ویژه در بحث توسعه منابع انسانی است.

وی ادامه داد: طرح معراج طرحی در جهاددانشگاهی است که با اجرای آن به دنبال توسعه منابع انسانی در تمامی واحدهای جهاددانشگاهی هستیم. برای اجرای این طرح نيازمند ایجاد ساختار ویژه هستیم‌ که باید به خوبی انجام شود. باید بدانیم دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های استخدامی جهاددانشگاهی تقریبا قدیمی شده و باید به‌روزرسانی شود.

مرجانی بیان کرد: برای نظام رهبری و مدیریت سرمایه انسانی نيازمند یک‌ نقشه راه هستیم که شامل فرآیندها و نگرش‌ها، خوداظهاری ازسوی واحدها و ممیزی از سوی ارزیابان، تهیه طرح‌های بهبود، طراحی و آماده‌سازی آموزش و فرهنگ‌سازی، طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، اجرا و پیاده‌سازی طرح‌ها و پایش نهایی از سوی ارزیابان حرفه‌ای استاندارد ۳۴۰۰۰ خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه با اجرای این‌ برنامه‌ها در نهایت به جایزه تعالی سرمایه انسانی رسیده و این جایزه از سال ۱۴۰۴ به صورت هر ساله در جهاددانشگاهی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: نقشه راه خوبی برای این منظور تعریف شده و در تمامی واحدها اجرا خواهد شد.

نقش تحولات فناوری اطلاعات در مدیریت منابع انسانی

در ادامه این مراسم، مجید منوچهری، استاد دانشگاه تهران طی سخنانی به موضوع نقش تحولات فناوری اطلاعات در مدیریت منابع انسانی پرداخت و گفت: زمانی که راجع به موضوع فناوری اطلاعات در منابع انسانی صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که مدل ذهنی کار کردن با داده‌ها بسیار مهم است.

منوچهری بیان کرد: در حوزه منابع انسانی خیلی استفهامی سخن می‌گوییم و به دنبال این‌ هستیم که با این روش به اهداف خود برسیم. باید بدانیم که موضوعات مرتبط با منابع انسانی موضوعاتی اثباتی و انکاری هستند و باید با استفاده از برخی اعداد و ارقام برنامه‌های ارائه شده در این زمینه را تضمین کرد.

وی ادامه داد: زمانی که راجع به داده‌ها در حوزه منابع انسانی سخن می‌گوییم باید از این داده‌ها به عنوان دستاویزی برای اثبات و انکار فعالیت‌های انجام شده بهره‌گیری کنیم. این سوال مطرح می‌شود که ما در حوزه منابع انسانی تا چه میزان آزمایش‌گر هستیم که این مسئله نکته مهمی در این حوزه است. در برخی شرکت‌ها در پرسش‌نامه‌های‌ ویژه نظرسنجی رضایت شغلی برخی فاکتورها و سوالات هستند که تأثیر بیشتری در میزان نظرسنجی از ‌منابع انسانی دارند. می‌توان با تغییر مدل داده‌ها در نظرسنجی‌های مختلف به آمار دقیق‌تری از میزان رضایت شغلی و دیگر سوالات مربوط به این حوزه دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: امروز با داده‌ها می‌توان به خوبی به اطلاعات مورد نظر در مورد منابع انسانی دست پیدا کرد.‌ لذا باید در این حوزه به رویکرد تجربه‌گرا روی آورد و از قید و بند ابزار خارج شد که این رویکرد مسیرهای جدیدی را در بخش منابع انسانی ایجاد می‌کند.

حلقه مفقوده مدیریت سرمایه انسانی

 
در ادامه، الهه عزیزی، مدرس حوزه مدیریت پروژه به موضوع مدیریت پروژه، حلقه مفقوده مدیریت سرمایه انسانی پرداخت و در سخنانی اظهار کرد: برای مدیریت پروژه باید با منابع انسانی به خوبی آشنا بود؛ چراکه بدون علم منابع انسانی، نمی‌توان به مدیریت پروژه دست پیدا کرد. لذا حوزه منابع انسانی نیز خود در حال اجرای پروژه‌های مربوط به خود است و با مدیریت پروژه مرتبط است.
 
عزیزی بیان کرد: پروژه تلاشی موقت برای ارائه محصول، خدمت و نتیجه منحصر به فرد است و یک‌ بار انجام می‌شود. پروژه دارای تاریخ آغاز و پایان مشخص باشد. پروژه در نتیجه فناوری، نیاز بازار و یا نیاز سازمانی ارائه شود. طرح نیز مجموعه‌ای از پروژه‌ها ست که به هدف مشخصی منتج می‌شود. باید بدانیم که مدیریت پروژه به اندازه مناسب اجرا شود و از کارهای اضافی و یا ناکافی در این حوزه پرهیز شود.
 
وی تصریح کرد: زمانی که قصد داریم‌ به مدیریت پروژه بپردازیم باید به مدیریت محدوده، مدیریت یکپارچگی، مدیریت زمان، مدیریت کیفیت، مدیریت ارتباطات، مدیریت تدارکات، مدیریت ذینفعان، مدیریت ریسک، مدیریت منابع و مدیریت هزینه توجه ویژه داشته باشیم. اولین حوزه‌ای که در مدیریت پروژه مطرح می‌شود، حوزه یکپارچگی است. در این زمینه مدیریت یکپارچگی باید در تمامی سازمان و نه فقط در داخل یک پروژه انجام شود.
 
عزیزی گفت: بسیاری از پروژه‌ها به دلیل عدم وجود انتظارات و الزامات واضح و شفاف با شکست مواجه می‌شوند. در این زمینه‌ باید به اهمیت منشور سازمانی توجه داشت. ساخت منشور نیز با بررسی دقیق قرارداد، دستور کار، عوامل محیطی، اطلاعات دارایی‌ها و فرایند سازمانی ایجاد خواهد شد. مهمترین قسمت یک منشور، الزامات و نیازهای کلان پروژه است.
 
این مدرس حوزه مدیریت پروژه گفت: برای اجرای پروژه در ابتدا نيازمند ارائه بیانیه کار هستیم که شامل تعیین نقشه راه و میزان فعالیت‌های اجرایی در پروژه است. برنامه زمان‌بندی پروژه نیز شامل فعالیت‌های پروژه، مدت زمان فعالیت، تاریخ شروع و پایان، تقویم پروژه و نقاط عطف پروژه است. همچنین، بزرگترین اشتباهات در زمان‌بندی و مدیریت زمان شامل تعریف نکردن اهداف، مشخص نکردن خروجی‌ها، پیش‌بینی‌های بدون دلیل و تخمین‌های غیر دقیق است.
 
وی افزود: مدیریت هزینه پروژه نکته بسیار مهمی است که باید در مدیریت پروژه مدنظر باشد. این مدیریت هزینه شامل کنترل هزینه، بودجه‌بندی هزینه و برآورد هزینه پروژه است. البته هزینه مقدار پول معادل یک‌ منبع است که برای انجام پروژه مصرف می‌شود. این‌ هزینه مربوط به مکان، تجهیزات، نیروی انسانی، مواد خام و اطلاعات است.
 
عزیزی با بیان اینکه در اجرای پروژه نباید هزینه‌های سرباز فراموش شود، اظهار کرد: هر پروژه‌ای دارای مثلث طلایی است که شامل بودجه، محدوده کار و زمان است. معیارهای انتخاب اعضای تیم برای اجرای پروژه نیز شامل دسترسی، تجربه، دانش و مهارت، رفتار و فرهنگ، هزینه و عوامل قانونی است. آنچه در اجرای پروژه‌ها مهم است، ارزش پروژه است. اگر پروژه‌ای ارزش نداشته باشد، تأثیر چندانی نخواهد داشت و باید زود آن را به پایان رساند.
انتهای پیام
captcha