عملیات وعده صادق توان واکنشی صهیونیست‌ها را کاهش داد
کد خبر: 4211148
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳
غلامرضا کحلکی:

عملیات وعده صادق توان واکنشی صهیونیست‌ها را کاهش داد

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: عملیاتی که جمهوری اسلامی ایران انجام داد در راستای دفاع مشروع و ماده ۵۱ منشور ملل متحد بود و به همین دلیل رژیم صهیونیستی تا حدودی خلع سلاح شده و توان واکنشی او را کاهش داده است.

غلامرضا کحلکی

غلامرضا کحلکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تأثیر عملیات وعده صادق در برهم ریختن معادلات رژیم صهیونیستی و غرب گفت: عملیات وعده صادق چنان اثرگذاری داشت که معادلات رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان او را برهم ریخته؛ طوری که در شورای امنیت سازمان ملل آمریکا، فرانسه و انگلیس نتوانستند کاری از پیش ببرند و جریان شرقی در مقام قدرت بازدارنده ظاهر شدند.

وی افزود: پس از عملیات وعده صادق رژیم صهیونیستی به دنبال اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران است، ولی تاکنون این رژیم به همراه غرب در استفاده از ابزارهای بین‌المللی به منظور تحقق این خواسته ناموفق بوده‌ و یکی از دلایل مؤثر آن به کشتار دسته‌جمعی و اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در غزه و تخریب وجهه او در جهان بازمی‌گردد.

خلع سلاح صهیونیست‌ها با عملیات وعده صادق

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در انجام اقدام تلافی‌جویانه علیه جمهوری اسلامی ایران ناموفق خواهد بود، گفت: عملیاتی که جمهوری اسلامی ایران انجام داده در راستای دفاع مشروع و ماده 51 منشور ملل متحد بوده و به همین دلیل رژیم صهیونیستی تا حدودی خلع سلاح شده و بعید است واکنشی در جواب حمله ایران از خود نشان دهد. در چارچوب حقوق بین‌الملل بحث تناسب مطرح هست و جمهوری اسلامی ایران هم در این عملیات اهداف غیرنظامی را هدف قرار نداده و عاقلانه رفتار کرده و  رژیم صهیونیستی تا به امروز نتوانسته است که دفاع مشروع کشورمان را پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا به خوبی می‌داند که حمایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه هزینه‌های بسیار زیادی را به او تحمیل کرده است، گفت: اگر آمریکا از پاسخ نظامی صهیونیست‌ها به ایران حمایت نمی‌کنند چند دلیل دارد؛ اول اینکه دولت بایدن در بسیج افکار عمومی داخل کشور خود موفق نبوده، دوم حتی اگر دولت بایدن در آغاز جنگ موفق شود در تأمین بودجه آن باید رضایت سنا را کسب کند ولی بایدن قدرت چانه‌زنی خود را با سنا از دست داده. اینکه رژیم صهیونیستی به تصمیم قطعی برای پاسخ به ایران دست نیافته است، زیرا آمریکا را پشت سر خود نمی‌بیند و سوم اینکه محور مقاومت به میزانی از قدرت بازدارندگی دست یافته که آمریکا را به اتخاذ تصمیمات عاقلانه در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران واداشته است.

اشتباهات استراتژیک بی‌شمار آمریکا

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: ایالات متحده آمریکا اشتباهات استراتژیک بی‌شماری در منطقه غرب آسیا مرتکب شده که زیان آن را بارها و چند برابر متحمل شده و به همین دلیل این کشور نمی‌خواهد تحت فشار صهیونیست‌ها اشتباه دیگری را مرتکب شود و جنگی را آغاز کند که بازنده اصلی آن خود اوست.

کحلکی گفت: از سوی دیگر جهان کشش جنگ دیگری در مقیاس بین‌المللی را ندارد. مثلاً جنگ اوکراین منجر به ایجاد جنگ سرد جدیدی میان آمریکا و روسیه شده و می‌توان گفت این جنگ سرد جدید نوعی بازدارندگی را ایجاد کرده و به همین دلیل طرفین درگیر این جنگ مراقب هستند جنگ جدیدی در دنیا آغاز نشود که کل جهان را درگیر خود کند.

وی با بیان اینکه عرصه بین‌الملل ظرفیت تحمل جنگ جهانی سوم را ندارد و همچنین اقتصاد سیاسی جهانی کشش تحمل جنگ جدید را ندارد، افزود: رژیم صهیونیستی اگر وارد جنگ با جمهوری اسلامی ایران شود بازنده خواهد بود، چون موشک‌های هایپرسونیک ما می‌تواند اسرائیل را با خاک یکسان کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: به نظر من وقوع جنگ بعید است و غرب از اقدام نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی حمایتی نخواهد کرد ولی غربی‌ها برای واکنش به عملیات وعده صادق، تحریم‌های ایران را شدت می‌بخشند و حتی احتمال دارد رژیم صهیونیستی به ترورها و اقدامات خرابکارانه در داخل و کشورهایی که ما حضور مستشاری در آنها داریم دست بزند.

انتهای پیام
captcha