احمدوند: به خوانش آثار سعدی نیازمندیم
کد خبر: 4211320
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸
در مراسم یادروز سعدی مطرح شد

احمدوند: به خوانش آثار سعدی نیازمندیم

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به علاقه ایرانیان و پارسی‌زبانان به اشعار سعدی، خوانش اشعار این شاعر بزرگ را نیاز مردم دانست.

یاسر احمدوند، معاون وزیر ارشادبه گزارش ایکنا از فارس، در آستانه فرارسیدن اول اردیبهشت‌ماه، یادروز سعدی، مراسم بزرگداشت این شاعر بزرگ پارسی‌گو امشب، ۳۱ فروردین در جوار آرامگاه سعدی در شیراز برگزار شد.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه ما جدای از علاقه به سعدی و آثارش، به خواندن آثار او نیاز داریم، گفت: ماهیت اشعار سعدی باعث این نیاز می‌شود. آثار سعدی و حافظ مثل آب روان، حکمت را جاری و زنده می‌کند و اگر این ماهیت بخواهد زنده بماند، باید ریشه در آب داشته باشد که آب «بوستان و گلستان سعدی» است.

احمدوند با بیان اینکه ماهیت ما در برخی موارد ریشه در آب ندارد، گفت: راه ریشه‌دار شدن این ماهیت، اتصال به سنت و حکمت است. محور سنت و حکمت ما توحید است و این موضوع نقطه افتراق ما با تمدن غرب محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بیان کرد: برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمجید و تکریم مفاخر ادبی به‌ویژه مفاخر استان فارس، به‌صورت مفصل و کلان در دستور کار قرار دارد.

در ادامه این مراسم، محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران نیز با اشاره به جایگاه والای سعدی در نزد یکایک ایرانیان اظهار کرد: سعدی شجاع مردی است که هم در عرصه شعر و شاعری و هم به کمک مفاهیم مندرج در اندیشه‌های تابناک خویش و با بهره‌گیری از ذوق و نبوغ خود، آنچه را که می‌دید و می‌فهمید بدون هیچگونه پرده پوشی برملا می‌کرد.

وی تصریح کرد: سعدی هیچگاه خود را در سلسله عرفا نمی‌شمرد ولی همواره بسیار عالی در نکته‌های معرفتی وارد می‌شد.

شالویی در ادامه به خصلت صلح‌جویی این شاعر پرآوازه اشاره کرد و گفت: سعدی نه فقط نزد ایرانیان بلکه در جهان به‌عنوان پیام آور صلح و دوستی و کسی که می‌خواهد انسان‌ها را از هرگونه جنگ دور کند، شناخته می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری کرد که هفته فرهنگی هنری سعدی فرصتی برای آشنایی هرچه بیشتر با آرا و اندیشه‌های او باشد و ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به بازسازی اماکن تاریخی و فرهنگی شیراز، پیش‌قدم می‌شود.

دریا اورس، فارسی‌پژوه، رئیس مؤسسه عالی فرهنگ، زبان و تاریخ و سفیر سابق ترکیه در ایران نیز ضمن تبریک روز سعدی به علاقه‌مندان این شاعر بزرگ‌ گفت: در قرن ۷ و ۸ هجری، دو ستاره تابان یعنی حافظ و سعدی در آسمان شهر شیراز درخشیدند.

وی با بیان اینکه حافظ جایگاه بالایی در حوزه غزل دارد، اما شأن سعدی نیز کمتر از حافظ نیست و کتاب گلستان او به اکثر زبان‌های جهان ترجمه شده است، اظهار کرد: آثار سعدی به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات جهان شناخته می‌شود و در دورهمی‌های مردمی استفاده می‌شود.

سعدی همچنان زنده است

این پژوهشگر ادبیات فارسی، علاقه و توجه مردم ایران و جهان به این حکیم فرزانه پس از گذشت قرن‌ها از درگذشت سعدی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این نشان می‌دهد که سعدی همچنان در میان ما زنده است.

اورس در ادامه به تأثیر سعدی بر ادبیات ترکیه در دوران عثمانی و در دوران جمهوریت نیز اشاره کرد و گفت: در این دوران از جمله تأثیرگذارترین آثار بوستان و گلستان سعدی بوده که شرح‌های زیادی بر آن‌ها نوشته شده است.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز که یکی دیگر از مهمانان ویژه مراسم بود، با بیان اینکه کودکان امروزی هوش سرشاری دارند اما در شناخت ادیبان و شعرایی مثل حافظ و سعدی دچار مشکل هستند، گفت: چه خوب است تلاش کنیم جوان‌های عزیزمان را با این مفاهیم و مفاخر آشنا کنیم.

وی افزود: حیف است گنجینه‌های ارزشمند، بین کودکان و جوانان ما ناشناخته باشند و علتش این است که کمتر به این مسئله توجه کرده‌ایم.

اشعار سعدی ترویج و تدریس شوند

ایمانیه در پایان تأکید کرد: ترویج و تدریس اشعار حکمایی مثل سعدی جزو وظایف حاکمیت و تصمیم گیرندگان است و از وزارت ارشاد خواهش می‌کنم تا در کنار وزارت آموزش و پرورش و وزارت‌های مرتبط با آموزش عالی، همکاری و همفکری داشته باشند تا این مفاهیم و گنجینه‌های بزرگ ادبیات فارسی با ظرافت بیشتری به نسل جوان ما منتقل شود.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم گفت: در ستاد برگزاری بزرگداشت هفته فرهنگی هنری سعدی شیرازی تلاش کردیم هم‌افزایی میان نهادهای مختلف صورت گیرد و مجموعه برنامه‌هایی را تدارک ببینیم تا بتوانیم هفته‌ای متفاوت نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم.

وی اظهار کرد: اختتامیه هفته فرهنگی هنری سعدی نیز در تهران برگزار خواهد شد و در طول هفته نیز سفارت‌خانه‌های کشورهای رویدادهایی را در این راستا برگزار خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پایان ابراز امیدواری کرد که چنین برنامه‌هایی به ارتقای فرهنگی و رشد تمدنی سرزمین ایران کمک کند.

انتهای پیام
captcha