هشدار سازمان ملل: یک سوم مردم سودان از کمبود شدید مواد غذایی رنج می‌برند
کد خبر: 4212385
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸

هشدار سازمان ملل: یک سوم مردم سودان از کمبود شدید مواد غذایی رنج می‌برند

سازمان ملل متحد هشدار داد که بیش از یک سوم جمعیت سودان در نتیجه جنگ فعلی در این کشور با «ناامنی شدید غذایی» روبرو هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) در گزارشی اعلام کرد که سودان از نظر حجم نیازها، تعداد آوارگان و رویارویی با قحطی احتمالی شاهد یک بحران انسانی با ابعاد بسیار گسترده است. 

این گزارش می‌افزاید: سودان دارای یکی از بدترین بحران‌های انسانی در تاریخ معاصر است، زیرا 13 درصد آوارگان جهان، از این کشور هستند.

گزارش مذکور ادامه داد: مسئله نگران کننده این است که 17.7 میلیون نفر که بیش از یک سوم جمعیت سودان (حدود 48 میلیون نفر) را تشکیل می‌دهند، با توجه به هشدار درباره قحطی احتمالی با ناامنی شدید غذایی روبرو هستند که از میان این افراد، 4.9 میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارند.

بر اساس اعلام آژانس‌های سازمان ملل، «ناامنی شدید غذایی» زمانی است که فرد به علت اتمام مواد غذایی یک روز یا بیشتر را بدون غذا می‌گذراند؛ این وضعیت یکی از سطوح شدید گرسنگی محسوب می‌شود.

OCHA همچنین در گزارش خود هشدار داد که وضعیت تغذیه در سودان با افزایش ناامنی غذایی همچنان رو به وخامت است.

این مرکز خاطرنشان کرد: برآوردها حاکی از آن است که 4.9 میلیون کودک زیر پنج سال و زنان باردار و شیرده در سودان در سال 2024 از سوء تغذیه حاد رنج خواهند برد.

این دفتر وابسته به سازمان ملل گزارش داد که بیش از 8.7 میلیون نفر در سودان از خانه و کاشانه خود گریخته‌اند که از این تعداد 6.7 میلیون نفر در داخل کشور آواره شده‌اند و بیش از 2 میلیون نفر از زمان شروع جنگ در سودان یعنی حدود یک سال پیش، از مرزهای این کشور به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

در ادامه گزارش آمده است: همچنین 15500 فوتی در سودان گزارش شده است و همزمان با آغاز جنگ، بیش از 1400 حادثه خشونت آمیز علیه غیرنظامیان در سراسر این کشور به ثبت رسیده است.

از اواسط آوریل 2023، ارتش سودان و نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع جنگی را آغاز کرده‌اند. این درحالی است که میانجی‌گری‌های اتحادیه آفریقا و بعضاً عربستان سعودی و ایالات متحده برای پایان دادن به این جنگ که وارد دومین سال خود شده و کشور را در وضعیت وخیم انسانی قرار داده است، موفق نبوده است.

انتهای پیام
captcha