مراسم شام غریبان حضرت زهرا(س) در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد
کد خبر: 1387487
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
با سخنرانی حجت‌الاسلام رفیعی؛

مراسم شام غریبان حضرت زهرا(س) در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: مراسم شام غریبان حضرت زهرا(س) با حضور حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، مدیر گروه شیعه‌شناسی جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیة و اجرای برنامه‌های مختلف در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم شام غریبان حضرت زهرا(س) با حضور حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، مدیر گروه شیعه‌شناسی جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیة و اجرای برنامه‌های مختلف شامگاه 24 اسفندماه در مسجد حضرت زهرا(س) دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، نماز مغرب و عشاء در مسجد امام رضا(ع) دانشگاه فردوسی به امامت آیت‌الله خلخالی اقامه شد و پس از قرائت حدیث کساء توسط حجت‌الاسلام مرادنژاد، ویژه نامه‌های پیام مشاور و یاس نامه نیز بین حاضران توزیع شد.

در ادامه این برنامه ساعت 19 دسته‌های عزاداری با شمع‌های روشن از مسجد امام رضا(ع) به سمت مسجد حضرت زهرا(س) دانشگاه حرکت کردند و در طول مسیر نیز الهی از مداحان اهل بیت(ع) برای عزاداران مداحی کرد و شرکت‌کنندگان سپس به زیارت قبور شهدای گمنام مسجد حضرت زهرا(س) رفتند.

قرائت قرآن کریم توسط امید حسینی‌نژاد، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد الهیات دانشگاه فردوسی و قاری برتر از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که در ادامه شام غریبان نمایش آئینی فاطمیه گروه هفت آسمان برای حاضران اجرا شد.

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، ‌مدیر گروه شیعه‌شناسی جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیة در ادامه برنامه های شام غریبان مسجد الزهرا(س) دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: قرآن کریم سه دسته الگو برای ما معرفی می‌کند، نخستین الگو، الگوی عام است؛ در این نوع الگو خداوند از کسی نام نمی برد. برای مثال زمانی که در آیه 119 سوره توبه گفته می‌شود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکُونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید از خدا پروا کنید و با صابران باشید» خداوند در این آیه به طور دقیق اشاره نمی‌کند که چه کسانی از صابران هستند.

وی در ادامه صحبت‌هایش الگوی دوم را الگوی خاص دانست و بیان کرد: در این نمونه در آیه 11 سوره تحریم «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ، و براى کسانى که ایمان آورده‌‏اند خدا همسر فرعون را مثل آورده آنگاه که گفت پروردگارا پیش خود در بهشت‏ خانه‌‏اى برایم بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان»، خداوند به ما الگوئی معرفی می‌کند که این الگو مختص به زنان نیست بلکه برای همه مومنان چه مرد و چه زن بیان شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه الگوی سوم را الگوی اخص دانست و خاطر نشان کرد: این الگو در قرآن در مورد دونفر آمده است که خداوند می فرماید آنها «اسوةٌ حسنه» هستند. یکی از آنها مربوط به حضرت ابراهیم(ع) است و دومین آن هم مربوط به رسول خدا(ص) است که در آیه 21 سوره احزاب «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست» ذکر شده است.

حجت الاسلام رفیعی در ادامه پنج جنبه کلیدی را برای الگوگیری از حضرت زهرا(س) مهم دانست و افزود: یکی از جنبه‌های کلیدی که همه، به ویژه جوانان باید از حضرت زهرا(س) الگو بگیرند، جنبه راضی بودن به رضایت خداوند است زیرا ایشان همواره در زندگی ملاکشان رضایت خداوند بود که بر این اساس یکی از القاب ایشان «راضیه» نامیده می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات 204 تا 207 سوره بقره مردم را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: عده‌ای خطاب به خدا می‌گویند که هرچه خوبی در این دنیا است بر ما ارزانی بدار و ما آخرت را نمی خواهیم. این یک تفکر دنیایی و لائیکی است. عده‌ای دیگر می‌گویند هم در دنیا و هم در آخرت به ما نیکی ارزانی بدار و عده سوم هم می‌گویند: هر آنچه را که تو می‌پسندی بر ما ارزانی بدار که این به معنی رضایت خداوند است.

مدیر گروه شیعه‌شناسی جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیة خاطر نشان کرد: وقتی که حضرت علی(ع) به خواستگاری حضرت زهرا(س) آمدند، وضع مالی خوبی نداشتند، هنگام خواستگاری وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) با حضرت زهرا(س) مشورت کرد و اولین سئوالی که حضرت زهرا(س) از پیامبر(ص) پرسیدند این بود که «آیا خدا و پیامبر(ص) از این وصلت راضی هستند؟»

وی افزود: ایشان همانند ما امروزی ها از مال و دارایی سئوالی نپرسیدند، بلکه رضایت خدا را در نظر گرفتند لذا اگر ما در زندگی رضایت خداوند را ملاک خود قرار دهیم، نه مهریه‌ها سنگین می‌شود، نه سن‌ ازدواج بالا می‌رود و نه ازدواج‌ها سخت می‌شود.

حجت‌الاسلام رفیعی دومین جنبۀ کلیدی الگوگیری حضرت زهرا(س) را دگرگرائی دانست و افزود: حضرت زهرا(س) همه همسایه‌ها را تا صبح دعا می‌کرد. ایشان شخصیتی است که 18 بار آیاتی با مضامین «هل أتی» در شان ایشان نازل شده است.

وی سومین جنبۀ کلیدی الگوگیری را دشمن شناسی عنوان کرد و با بیان اینکه حضرت زهرا(س) دشمن را خوب می‌شناخت، اظهار کرد: از آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی نقل کرده‌اند، سخنانی که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه فرموده‌اند، حضرت علی(ع) نمی‌توانست بگوید زیرا امیرالمومنین(ع) در تهدید بودند و کسی هم جرئت جسارت علنی به حضرت زهرا(س) را نداشت بنابراین خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) بر خطبه‌های نهج البلاغه مقدم است، زیرا اولین کسی که بعد از پیامبر(ص) و از خاندان ایشان سخنرانی کرده است حضرت زهرا(س) بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: ما دو نوع دشمن داریم: یکی دشمن درونی که شامل شهوت، غضب و هوی است، و دیگری بیرونی که شامل منافق، کفار و شیطان می‌شود که خداوند با اشاره به آیات سوره‌های «فلق» و «ناس» می‌گوید از شر دشمن درونی سه بار به من پناه ببرید و از شر دشمن بیرونی یک بار به من پناه ببرید و دلیلش این است که دشمن بیرونی همیشه در دسترس نیست اما دشمن درونی همیشه و همه جا با ما است.

حجت‌الاسلام رفیعی چهارمین جنبه کلیدی الگوگیری از حضرت زهرا(س) را شفقت و مهربانی نسبت به همسر و فرزندان دانست و گفت: یکی از القاب و اسم‌های حضرت زهرا(س) حانیه است که این لغت یعنی این که کسی که با همسر و فرزندانش مهربان است.

وی در ادامه پنجمین جنبۀ کلیدی را مسئله عبادت و بندگی حضرت زهرا(س) دانست و افزود: ایشان با وجود کارهای خانه و زندگی و با داشتن 4 فرزند از عبادت خداوند غافل نمی‌شدند که اثر تربیتی این موضوع بر حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا و در هنگام اسارت با قرائت نماز شب نمود پیدا می کند.

captcha