جهاددانشگاهی با تکیه برشعار «ما می‌توانیم» مرزهای علم و دانش را درنوردیده است
کد خبر: 3339746
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
قراچورلو:

جهاددانشگاهی با تکیه برشعار «ما می‌توانیم» مرزهای علم و دانش را درنوردیده است

گروه اجتماعی: رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با بیان اینکه رسالت امروز جهاد دانشگاهی حرکت به سوی جهادعلمی، خودکفایی و خوداتکایی است، افزود: جهاد دانشگاهی با تکیه برشعار «ما می‌توانیم» مرزهای علم و دانش را درنوردیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، نجف قراچورلو، رئیس جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی امروز، 16 مرداد در مصلی امام خمینی(ره) تبریز و پیش از خطبه‎های نماز جمعه، به مناسبت 16 مرداد و هفته جهاد دانشگاهی، سخنرانی کرد.

قراچورلو با اشاره به پیشینه این نهاد انقلابی و فلسفه تأسیس آن، اظهار کرد: امام خمینی(ره) با عنایت به اوضاع نابسامان دانشگاه‎ها در دوران قبل از انقلاب اسلامی و ضرورت ساماندهی به وضعیت فرهنگی و اعتقادی موجود در دانشگاه و جهت‎دهی مناسب به افکار و اندیشه‎های دانشگاهیان و به‌خصوص دانشجویان که قشر فرهیخته جامعه را تشکیل می‎دهند، فرمان تأسیس جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهادی که بتواند دقیق‎تر، علمی‎تر و مخلصانه‌تر وارد مباحث فرهنگی و پژوهشی شود را صادر کرد.

وی ادامه داد: این نهاد مقدس از بدو تأسیس با تلاش گسترده سعی در اسلامی شدن وجهه دانشگاه‎های کشور و خودکفایی ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف داشته و همواره کوشیده است تا درشرایط بحرانی کشور، یار و مددکار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد. چنانچه در دوران هشت سال دفاع مقدس، علاوه بر حضور داوطلبانه جهادگران دانشگاهی در جبههای حق علیه باطل، با راه‌اندازی کارگاهی در دانشگاه تبریز که اقدام به ساخت مهمات جنگی می‌کرد، درجهت ایفای نقش در آن دوران گام برداشت.

قراچورلو با اشاره به شهدای جهاد دانشگاهی در بمباران کارگاه دانشگاه تبریز در 27 دی ماه سال 1365، یاد و خاطره آن کبوتران سبکبال را گرامی داشت و یادآور شد: آن والامقامان نمونه اعلای «ما می‌توانیم»را با گرانبهاترین سرمایه خود، یعنی جان پاک خویش به منصه ظهور رسانده و راه درست را برای بازماندگان ترسیم کردند که این امر قوت قلبی شد تا جهادگران بتوانند درآینده نیز به کارهای بزرگی دست زده و نتایج خوبی به ثمر برسانند.

وی با بیان اینکه رسالت امروز جهاد دانشگاهی حرکت به سوی جهادعلمی، خودکفایی و خوداتکایی است، افزود: جهاد دانشگاهی با سرلوحه قرار دادن آیه شریفه «وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَةَ» و با پایبندی و اعتقاد قلبی به پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر «ما می‌توانیم» توانسته است مرزهای علم و دانش را درنوردیده و مؤفقیت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف کسب کند؛ به‌گونه‌ای که اخیرا دستاوردهای نوین پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی توانسته نام کشور جمهوری اسلامی ایران را جزء 5 کشور برتر دنیا در داشتن دانش سلول‌های بنیادی ثبت کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با نگاهی به بخش‌های مختلف این نهاد و فعالیتهای گسترده آن، گفت: از آنجا که بین آنچه که در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود و آنچه که در بطن جامعه موردنیاز است، فاصله وجود دارد، لذا در اجرای نقشه جامع علمی کشور که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده و به فرمان مستقیم رهبری در راستای خوداتکایی علمی کشور تدوین گشته است، مأموریتی را به جهاد دانشگاهی ابلاغ کرده‌اند که به واسطه آن و با توجه به سنوات گذشته و توفیقات این نهاد در حوزه آموزش‌های کاربردی، بتواند نیروهای متعهد و متخصص را برای ورود به حوزه‌های علم و فناوری آماده و تربیت کند.

قراچورلو برنامه‌های فرهنگی این نهاد انقلابی را در چهارچوب مهندسی فرهنگی که از دغدغه‌های اساسی مقام عظمای ولایت است، عنوان کرد و ادامه داد: برنامه‌های فوق برنامه جهاد دانشگاهی با رویکرد برپایی نشست‌های تخصصی، اجرای مناظره‌های دانشجویی، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و آماده کردن جوانان برای ورود به عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، مدنی جامعه است.

وی در این راستا به خبرگزاری کاملأ تخصصی قرآن(ایکنا) اشاره کرد و گفت: این خبرگزاری جهت پوشش فعالیت‌های قرآنی و جریان‌سازی امور قرآنی در کشور راه‌اندازی شده و در حوزه معارف قرآنی و ترویج اسلام ناب محمدی(ص) فعالیت‌های گسترده‌ای دارد؛ به‌گونه‌ای که طبق آمار ارائه شده از سوی مراکز رصدکننده دامنه بازدید خبرگزاری‌ها، می‌توان اذعان کرد که اخبار این خبرگزاری قرآنی از چین تا آفریقا و اغلب کشورهای اروپایی مورد بازدید قرار می‌گیرد.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی استان با اشاره به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) نیز اضافه کرد: خبرگزاری ایسنا فعالیت‌های متنوع دستگاه‌های مختلف حکومتی و بخش خصوصی را برای تنویر افکار عمومی به طور شفاف منعکس کرده و همواره پیگیر سوژه‌های مردمی و مطالبات آنان است.

وی همچنین به مؤفقیت‌های اخیر این واحد اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ما توانستیم مجتمع آموزشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی را تأسیس و با پتانسیل ویژه‌ای راه‌اندازی کنیم که این امر قدمی برای تبدیل جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی از واحد به سازمان است. که امید می‌رود رویکرد دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در سپردن طرح‌های تحقیقاتی و مأموریت‌های اجرایی به این نهاد، به واسطه وجود چنین مجتمع مجهز تقویت شود.

قراچورلو خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری نیز جهاد دانشگاهی واحد به عنوان اولین طراح نیروگاه هیبریدی مطرح بوده و مؤفقیت‌های ویژه‌ای در تأمین برق عشایر و روستائیان کسب کرده است. در حوزه پزشکی نیز مرکز درمان ناباروری این نهاد با رعایت اصول پزشکی، استفاده از تجهیزات پیشرفته و بهره‌گیری از اعضای هیأت علمی توانمند و متخصص در این حوزه، درصد درمان نازایی را همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته کاهش داده و خدماتی مشابه و هم‌طراز با آنان به مردم ارائه می‌دهد، با این تفاوت که هزینه‌های دریافتی ازسوی این نهاد انقلابی بسیار ناچیز است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان در خاتمه با تأکید بر همت همگانی برای توسعه شجره طیبه‌ای که توسط امام خمینی(ره) کاشته شده، اظهار کرد: برنامه‌های آتی جهاد دانشگاهی استان بیشتر در توسعه فعالیت‌های جاری و رسیدن به اهداف متعالی ترسیم شده در افق چشم‌انداز آن است. ازسویی در حوزه اشتغال نیز می‌کوشیم با توسعه مراکز رشد و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان که محصولات آن از دل تحقیقات انجام‌یافته بیرون می‌آید، موجبات ریشه‌کنی معضل بیکاری را در استان فراهم کنیم.

captcha