مکه و مدینه مایملک سعودی نیست
کد خبر: 3522438
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
رئیس امور حج غنا:

مکه و مدینه مایملک سعودی نیست

گروه بین‌الملل: عبدالرئوف ابراهیم تانکو در دیدار با رایزن فرهنگی ایران در غنا تأكید كرد: مکه و مدینه، مایملک سعودی نیست و دولت سعودی باید توضیح دهد که چرا مانع اعزام حجاج ایرانی شده است.

مکه و مدینه مایملک سعودی نیست
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با نزدیک‌شدن به ایام حج و به منظور آگاه‌سازی بیشتر مسئولین حج کشور غنا از شرایط به وجود آمده ناشی از کارشکنی‌های عربستان سعودی كه منجر به حضور نداشتن حجاج ایرانی در آیین حج امسال شد، محمد حسن ایپکچی، رایزن فرهنگی كشورمان در غنا، همراه با سیبویه ذکریا، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کوماسی، با عبدالرئوف ابراهیم تانکو، ریئس امور حج غنا دیدار و گفت‌وگو كرد.
رایزن فرهنگی كشورمان در این دیدار ضمن بیان اهمیت فراوان فریضه حج ابراهیمی برای ایران اسلامی بر مبنای دستورات قرآنی و روایتی و نیز نقطه نظرات بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری (دام ظله العالی)، به منظور روشنگری مسئولین حج غنا، به تلاش زیاد عربستان در مسموم‌كردن فضای جهان اسلام در خصوص حضور حجاج ایرانی در حج و وانمود این موضوع که ایرانی‌ها خود مانع امر حج هستند، اشاره كرد و گفت: مسئولان ایران نیز حقایق را در خصوص حضور نداشتن در حج امسال و رفتارهای ناصحیح و غیرمنطقی دولت عربستان در این باره بیان كرده‌اند.
وی درباره تلاش‌ها برای حضور حجاج ایرانی در مراسم حج امسال گفت: در این باره شاهد عزیمت نمایندگان و مسئولین حج ایرانی به عربستان برای مذاکرات بودیم كه متأسفانه با کارشکنی طرف سعودی مواجه شد و پس از آن سوءتبلیغاتی از جمله عقب‌نشینی ایران از حل موضوع حج و کافر دانستن شیعه از سوی عربستانی‌ها نشر داده شده است.
ایپكچی در ادامه در خصوص برنامه‌ریزی قبلی دولت سعودی برای عدم حضور حجاج ایرانی، انتظارات از رؤسای امور حج و سایر مسئولین حوزه مربوطه در كشورها از جمله غنا برای روشنگری‌های لازم درباره علت عدم حضور حجاج ایرانی در مراسم امسال و اشاره به سابقه همکاری رایزنی فرهنگی در فعالیت‌های امور حج این كشور، سخنانی را بیان كرد.
در ادامه نیز عبدالرئوف ابراهیم تانکو، رئیس امور حج غنا، با اشاره به اینکه دو مکان مقدس مکه و مدینه فقط به یک کشور اختصاص نداشته و متعلق به همه مسلمانان است، ضمن ابراز تأسف از اتفاقات پیش آمده برای حجاج ایرانی در حج سال گذشته، امور سیاسی را یکی از دلایل عمده رفتار سعودی‌ها در اداره مراسم حج دانست.
وی گفت: به اعتقاد دولت غنا، این مکان مقدس هرگز نباید از امکان زیارت هیچ مسلمانی منع شود و دولت ما با اعتقاد راسخی که به آزادی و دموکراسی دارد، این موضوع را حق هر مسلمان می‌داند که در فضای آمیخته از صلح با دیگران همزیستی داشته باشد.
رییس امور حج غنا افزود: مکه و مدینه، مایملک سعودی نیست و متعلق به آحاد مسلمین است. سیاست در بسیاری موارد امری خطرناک است و دولت سعودی باید توضیح دهد که چرا مانع اعزام حجاج ایرانی شده است.
عبدالرئوف ابراهیم تانکو در پایان سخنانش تأكید كرد: اسلام دین همه ماست و عربستان نیز باید به خواسته‌های ایران در امور حج احترام لازم را بگذارد.
 

captcha