ضرورت توجه به نخبگان قرآنی در شهرستان‌ها
کد خبر: 3545825
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

ضرورت توجه به نخبگان قرآنی در شهرستان‌ها

قاری و حافظ جوان قرآن کریم با اشاره به بی‌مهری مسئولان قرآنی نسبت به نخبگان شهرستان‌ها گفت: قاریان و حافظان قرآن برای بدست آوردن کرسی تلاوت ناچار به حضور در مسابقات هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فارس نوشت: محمدجواد نصیری قاری و حافظ کل قرآن کریم است که هم در رشته حفظ و هم در رشته‌ قرائت قرآن کریم به سطوح بالایی رسیده و مقام‌هایی در هر دو رشته به دست آورده است.
خود را معرفی کنید؟
محمدجواد نصیری آرانی هستم اهل شهرستان آران و بیدگل متولد سال 1374 و در حال حاضر 21 سال سن دارم.
کار قرآنی را روخوانی و حفظ آغاز کردم
گرایش شما به سمت قرآن با تلاوت بود یا حفظ؟ درباره روند کارهای قرآنی خود از ابتدا بگویید.
کلاس‌های قرآن را از کودکی در امامزاده محمد هلال‌بن علی(ع) و در دارالقرآن حرم با حضور در کلاس‌های روخوانی و روانخوانی آغاز کردم و بعد از آن وارد کلاس‌های حفظ شدم. آن زمان استاد ما آقای بیابان‌پور بود و آنجا موفق شدم حدود 20 جزء قرآن را همراه با کلاس حفظ کنم، بعد از آن خودم در منزل ده جزء دیگر را حفظ کردم و به لطف خدا حافظ کل قرآن شدم.
پس آغاز کار شما با حفظ قرآن بوده؟
بله؛ من ابتدا حافظ قرآن شدم، البته در کنار حفظ در موضوع قرائت هم فعال بودم اما به صورت تخصصی پس از حفظ و از سال 87 کار قرائت را آغاز کردم.
استاد اصلی‌ام پدرم است
در زمینه قرائت از محضر چه اساتیدی بهره بردید؟
استاد اصلی من پدرم هستند و پس از پدر از محضر اساتیدی چون؛ بیابان‌پور، رحیمی و ستوده از اساتید شهرمان هم بهره بردم، در اصفهان از راهنمایی‌های استاد شاه میوه و در تهران افتخار شاگردی استاد ابوالقاسمی را هم دارم.
در دوره استعدادهای درخشان سازمان دارالقرآن چندین دوره حضور داشتم و آنجا از محضر اساتید طراز اول کشور بهره بردم.
اوضاع درسی‌تان چگونه است؟
به لطف خدا بد نیست و اکنون دانشجو هستم.
کسب مقام‌های متعدد در مسابقات
حضور در مسابقات قرآن را از کی آغاز کردید؟
مسابقات را در مقطع دانش‌آموزی آغاز کردم و در رشته حفظ در سال‌های 90 و 93 مقام اول کشور را کسب کردم، در رشته قرائت هم مقام اول استانی و کشوری دانش‌آموزی را در کارنامه دارم، در مسابقات اوقاف هم در رشته اذان شکوفه‌ها برگزیده شدم و سال گذشته هم در رشته اذان بزرگسالان پنجم شدم. در مسابقات تلاوت سازمان دارالقرآن، مسابقات مدهامتان، هلال احمر، مسابقات تلویزیونی اسراء و مسابقات متعدد دیگر به مقام اول رسیدم، امسال هم در رشته ترتیل مقام اول مسابقات کشوری قرآن کریم را به دست آوردم. در جشنواره تقلید تلاوت و مسابقات تلاوت احسن هم اول شدم.
تمرینات حفظ در موفقیتم در رشته ترتیل مؤثر بود
چرا امسال در رشته ترتیل شرکت کردید؟
با توجه به اینکه من حافظ کل قرآن هستم و ارائه محفوظات به روش ترتیل است، به همین دلیل در این رشته آمادگی خوبی داشتم و همانگونه که پیش‌بینی می‌کردم موفق شدم در رشته ترتیل مقام اول کشور را از آن خود کنم. نوارهای ترتیل منشاوی هم در این زمینه به من کمک زیادی کرد.
اولویتم حضور در مسابقات رشته حفظ قرآن است
شما هم حافظ قرآن هستید هم قاری، گام بعدی شما برای حضور در صحنه مسابقات کدام رشته است؟
دوست دارم در هر دو رشته موفقیت‌هایی کسب کنم اما فعلاً اولویت من حضور در مسابقات حفظ و تقویت بیش از پیش محفوظات است.
تلاوت در حرم از بزرگترین افتخارات زندگی‌ام است
در آران و بیدگل چه فعالیت‌های قرآن دارید؟
در کرسی‌های تلاوت حرم به طور مرتب حضور دارم و تلاوت می‌کنم و قاری مؤذن حرم هستم، البته اینجا قاریان قرآن مانند حرم امام رضا(ع) در روزهای معینی از هفته نمی‌خوانند، اما در برنامه‌های مختلف از جمله برخی برنامه‌های پخش زنده‌ تلاوت‌هایی دارم. باید بگویم افتخار تلاوت در حرم یکی از بزرگترین افتخارات زندگی من است.
خود شما هم جلسه قرآن برگزار می‌کنید؟
بله، یک جلسه در موضوعات روخوانی و تجوید دارم و به تازگی یک جلسه حفظ قرآن هم در دارالقرآن حرم را‌ه‌اندازی کرده‌ام. این کلاس‌‌ها ویژه نوجوانان است.
به ورزش علاقه‌مندم
به جز فعالیت‌های قرآنی و درس برنامه دیگری هم دارید؟
به صورت تفریحی ورزش می‌کنم و به رشته‌های فوتبال و والیبال علاقه دارم.
 مسئولان در شهرستان‌ها به فعالیت‌های قرآنی اهمیت نمی‌دهند
اوضاع فعالیت‌های قرآنی در منطقه شما چگونه است؟
به لطف خدا استعدادهای خوبی در این منطقه حضور دارند که هر کدام می‌توانند به قاریان و حافظان نخبه تبدیل شوند اما متأسفانه مسئولان چندان رسیدگی نمی‌کنند و برنامه آموزشی و یا رسیدگی به اوضاع قاریان و حافظان وجود ندارد و اینکه افراد رشد می‌کنند با تلاش خودشان و خانواده‌های آنها است.
بزرگترین هدف فعال قرآنی باید رشد فرهنگ قرآن در جامعه باشد
هدف‌نهایی شما از فعالیت در حوزه قرآن چیست و نهایتاً می‌خواهید به کجا برسید؟
همین که فضای کشور قرآنی شود و فرهنگ قرآن کریم در جامعه حاکم باشد بالاترین قله برای یک فعال قرآنی است زیرا در این صورت همه کارهای جامعه روی روال می‌افتد و بهتر پیش می‌رود. من همین که بتوانم تعدادی از جوانان و نوجوانان شهر و کشورم را به سمت قرآن هدایت کنم بزرگترین موفقیت را به دست آورده‌ام.
نخبگان قرآن ناچار به حضور در مسابقات هستند
پس چرا در مسابقات شرکت می‌کنید؟
مسابقات تنها فضایی است که قاری یا حافظ می‌تواند بوسیله آن میدانی برای تلاوت پیدا کند و خود را به جامعه معرفی کند از این رو ما هم ناچار هستم در مسابقات شرکت کنیم.
در پایان حرفی دارید؟
به همه خانواده‌ها توصیه می‌کنم فرزندانشان را به سمت قرآن هدایت کنند و از حلاوت آن در زندگی بهره‌مند شوند راه سعادت و موفقیت در دنیا و آخرت در تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است از همه اساتید و خانواده عزیزم که من را در این راه کمک و یاری کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.

captcha