به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، عفاف
در مفهوم مقاومت در برابر خواستههای نفسانی، علاوه بر آنکه در قرآن به صراحت مورد
توجه قرار گرفته است در روایات وارده از معصومین نیز دارای جایگاه ویژهای است. عفاف
امری عام است. نه تنها زنان بلکه مردان را نیز در زیر چتر خود میآورد. از دیدگاه حضرت
امام رضا(ع) گستره عفاف از رعایت عفاف ظاهری با پوشش مناسب و عدم تبرج، فروگرفتن چشم
از نگاه به بیگانگان تا حفظ باطن در برابر ارتکاب به حرام، همه جوانب را در بر میگیرد.
انسانهای عفیف پایهگذار جامعههای عفیف هستند که در برابر زشتیها مقاومت نموده و
دامن عفتشان را به پلیدیها نمیآلایند.
قرآن در بیان صفات برجسته مؤمنان، عفت را بعد از نماز و زكات مطرح کرده است
حجتالاسلام جلیل جلیلی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور آذربایجانشرقی در گفتوگو با ایکنا، اظهار کرد: قرآن در بيان صفات برجسته مؤمنان، عفت را بعد از نماز و زکات و پرهیز از لغو مطرح كرده و حتی آن را بر مسئله امانت و پايبندی به عهد و پيمان نيز مقدم داشته است.
وی افزود: قرآن در امر ازدواج، كسانی را كه توانايی مالی و امكانات لازم را ندارند، به استعفاف یا طلب عفت و پرهيز از گناه دستور میدهد؛ اين نوع خويشتنداری در برابر شهوتها است و در روايتها تأكيد فراواني بدان شده است.
وی با استناد به آیه 33 سوره نور خاطرنشان کرد: در این آیه میخوانیم: و آنها كه وسيله ازدواج ندارند، بايد عفت پيشه كنند تا خداوند آنانرا به فضلش بینياز سازد.
حجتالاسلام جلیلی ادامه داد: آنچه از كلام خداوند و ائمه اطهار بر میآيد اين است كه مهمترين عامل عفاف دينداری و پايبندی به اعتقادات مذهبی است.
وی از فرموده خدا در آیه 30 سوره نور گفت و بیان کرد: در این آیه میخوانیم: به مومنان بگو چشمهای خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند و دامان خود را حفظ كنند.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور آذربایجانشرقی یادآور شد: عفاف تنها به زنان اختصاص ندارد بلكه از آيات و روايات بر میآيد كه عفاف عموميت داشته و شامل مردان نيز می شود.
وی باا شاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: هر کس نامحرمی را دید و چشم خود را به طرف آسمان بلند کرد یا بست، خداوند در بهشت، حورالعین بهشتی را به عقدش درمیآورد.
حجتالاسلام جلیلی گستره عفاف را در گستردگی زندگی تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: عفاف يا مترادف حجاب دانسته شده و يا معنای آن به پاكدامنی و خويشتنداری در مسائل جنسی تقليل داده شده است. در حالی كه معنا و مفهوم عفاف فراتر و گسترده تر از اين است. مفهومی كه از عفاف رواج يافته نه با معنای لغوی آن سازگاری دارد و نه با آنچه در تعاليم اسلامی در معنای عفاف ذكر شده است. گستره عفاف به گستردگی زندگی انسان است و اختصاص به غريزه جنسی ندارد.
عفت يكی از فضايل اخلاقی است كه جايگاه والايی دارد
حجتالاسلام مهدی قشلاقی اقدم، معاون مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور آذربایجانشرقی در گفت و گو با ایکنا اظهار کرد: عفاف يا عفت يكی از فضايل اخلاقی است كه همواره در تعاليم اسلامی جايگاه والايی داشته و توجه خاصی بدان شده است.
وی افزود: بی حجابی سبب میشود كه گروهی از زنان، در يک مسابقه بی پايان، در نشان دادن اندام خود و تحريک مردان هوس باز شركت كنند. اين امر در عصر و زمان ما كه به خاطر گرفتاریهای تحصيلی و اقتصادی سن ازدواج بالا رفته و قشر عظيمی از جامعه را جوانان مجرد تشكيل میدهد، آثار بسيار زيانباری دارد.
وی با استناد به آیه 273 سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه میخوانیم: انفاق شما به ويژه بايد برای نيازمنداني باشد كه در راه خدا فرو ماندهاند و توجه به آيين خدا آنها را از وطنهايشان آواره ساخته است و شركت در ميدان جهاد به آنها اجازه نمیدهد تا برای تأمين هزينه زندگی دست به كسب و تجارتی بزنند نمیتوانند مسافرتی كنند و سرمايهای به دست آورند و از شدت خويشتنداری، افراد بیاطلاع آنها را غنی میپندارند، ولی آنها را از چهرههايشان می شناسي و هرگز با اصرار چيزی از مردم نمیخواهند.
حجتالاسلام قشلاقی اقدم ادامه داد: برداشتن حجاب،مقدمه برهنگی، آزادی جنسی و بی بند و باری است كه مشكلات و مفاسد ناشی از آن در عصر و زمان ما بر كسی پوشيده نيست.
معاون مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی یادآور شد: عفت نقطه مقابل شكم پرستی و شهوت پرستی است كه از مهم ترين فضايل انسانی محسوب می شود.
وی بااشاره به فرموده مولای متقیان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: پاداش مجاهد شهيد در راه خدا بزرگ تر از پاداش عفيف پاكدامنی نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمیشود همانا عفيف پاكدامن فرشتهای از فرشتههاست.
حجتالاسلام قشلاقی اقدم، عفاف را یک حالت درونی دانست و تاکید کرد: عفاف يک حالت درونی است كه انسان را از گناه و حرام باز میدارد و آثار آن در گفتار و كردار انسان نمود پيدا میكند.