حجتالاسلام اصغر نقدی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، با اشاره به هدف بنیانگذارکبیر انقلاب از مطرح کردن وحدت بین حوزه و دانشگاه گفت: از دیدگاه امام خمینی (ره) حوزه و دانشگاه مغز متفکر جامعه به شمار میآیند که جامعه را به سوی اقتصاد، علم و مدیریت اسلامی هدایت کرده و قانون اسلامی را به صورت مدون و سیستماتیک در اختیار مسئولان قرار میدهند.
وی، اظهار کرد: با وجود این که وحدت حوزه و دانشگاه تا حدودی محقق شده است، ولی با افقهای ترسیم شده از سوی امام (ره) فاصله داریم. وحدت بین این دو باید بر اساس حکومت اسلامی و دیدگاه جمعگرایانه شکل میگرفت.
وی افزود: در دیدگاه جمعگرایانه منافع نظام بیش از منافع فردی اهمیت دارد. ولی در دیدگاه فردگرایانه سوار شدن بر ماشینهای گران قیمت و ساختن کاخ نیز مشروع است.
وی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) ادامه داد: خداوند بر مسئولان نظام جمهوری اسلامی واجب کرده است تا سطح زندگی شان را متناسب با سطح زندگی مردم عادی تنظیم کنند که مردم با دیدن آنان امید و نشاط پیدا کنند.
حجتالاسلام نقدی، در ادامه با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه در تدوین سند اسلامیسازی آموزش و پرورش تا حدود زیادی محقق شد، گفت: اساتید حوزه و دانشگاه با هماهنگی و وحدت، این سند را به سرانجام رساندند. اما این وحدت باید در تمامی حوزهها به چشم بخورد و مبنا باید اسلامی و در چهارچوب ارزشهای دینی باشد تا به راهکارهای علمی دست پیدا کنیم.
این استاد دانشگاه، با بیان اینکه اسلام فردی، مانع بزرگی برای وحدت حوزه و دانشگاه است، بیان کرد: در برخی دانشگاهها با این مشکل روبهرو هستیم که صرفاً به دنبال راهکارهای تجربی برگرفته از غرب و فارغ از بحثهای اسلامی هستند. اما بهرهمندی از تجارب متراکم بشری در معیت مبانی اسلامی، ارزشهای دینی و بومی است که جامعه را برای رسیدن به علم اسلامی یاری میکند. برخی حتی به کارآمدی دین برای مدیریت جامعه نیز معتقد نیستند.
وی افزود: در برخی موارد در حوزه علمیه نیز، دید مثبتی نسبت به دستاوردهای غربی در دانشگاهها وجود ندارد و این در حالی است که شیوههای تحقیقاتی و نگاه تجربی در دانشگاهها و نظام ارزشی اسلامی میتواند بسیاری از مشکلات حاکم بر جامعه همچون افزایش سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، بیبندوباری، اعتیاد، بیکاری و حاشیه نشینی را برطرف کند. اگر خروجی وحدت حوزه و دانشگاه، نتواند مشکلاتی از این قبیل را حل کند، وحدت بین حوزه و دانشگاه تحقق نیافته است.
حجتالاسلام نقدی، رشد اجتماعی را راهی برای تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه دانست وعنوان کرد: رشد اجتماعی یکی از عوامل افزایش انتقادپذیری، تقویت روحیه مشورت پذیری و انتقاد پذیری است که با مشارکت نظام تعلیم و تربیت، رسانهها و دستگاههای تبلیغاتی میتواند وحدت بین حوزه و دانشگاه را تحقق بخشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، با بیان این که مسلمانان در گذشته ابرقدرت علمی و صنعتی جهان بودند، اظهار کرد: نظام استکبار برای رسیدن به سلطهی اقتصادی به سلطه فرهنگی متوسل شد و پس از شکست در تغییر حروف الفبا، تصمیم بر تغییر ادبیات علمی گرفته و در انجام این کار موفق شدند و دانشگاههای ما بر اساس نظامهای فکری سکولاریسم، اومانیسم و ... تاسیس شدند.
حجتالاسلام نقدی تاکید کرد: دانشگاه اسلامی باید تکلیف مدار و با انگیزه الهی و مطابق دستور خدا فعالیت کند.
وی خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه باید در خدمت هم باشند تا با بهرهگیری از علوم تجربی و ارزشهای اسلامی افرادی سالم، صالح و موحد تربیت کنند.