کد خبر: 3699275
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰

نگرش قرآن به آثار تقوا

گروه معارف- تقوا، اصطلاحی اخلاقی به معنای خویشتن‌داری در اطاعت از دستورات الهی و دوری از گناهان است. قرآن تقوا را شرط نجات از آتش جهنم و قبولی اعمال دانسته که موجب نزول برکات بر شخص و رهایی او از گرفتاری‌ها در دنیا می‌شود.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی،  تقوا، اصطلاحی اخلاقی به معنای خویشتن‌داری در اطاعت از دستورات الهی و دوری از گناهان است. قرآن تقوا را شرط نجات از آتش جهنم و قبولی اعمال دانسته که موجب نزول برکات بر شخص و رهایی او از گرفتاری‌ها در دنیا می‌شود.
تقوا نزد عارفان در بالاترین درجه، به معنای اتّقا (حذر کردن) از غیر خداست، درست بر خلاف صورتِ ظاهر آن (اتقوا اللّه) و نیز دوری از هر آنچه سالک را از خدا دور می‌کند، به این معنا که دل او با غیر حق شاد نشود و آرام نگیرد.
تقوا عنصری تاثیرگذار در سرنوشت انسان است
حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: تقوا عنصری تاثیرگذار در سرنوشت انسان است و درواقع ملکه ای است که اگر در انسان ایجاد شود به قرب الهی صعود می کند و همانطوری که تفکر راهی است که انسان را به حقایق جهان هستی آشنا می کند، تقوا هم طریقی است که انسان را قادر به مشاهده حقایق و اسرار عالم می سازد، هر قدر خواهش‌های مادی کمتر باشد و دل آدمی متوجه معبود شود، معرفت فطری شکوفاتر و عبادت درونی نمود بیشتری می یابد، بنابراین متقی معارف دینی را آشکارا مشاهده کرده و می یابد.
وی با استناد به آیه 96 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می گشودیم و لیکن چون آیات و پیغمبران ما را تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم.
حجت‎الاسلام شربیانی ادامه داد: بدون تقوا رسیدن به هیچ مقامی امکان ندارد، زیرا تا زمانی که نفس آلوده به چرک محرمات و گناهان است و تا مادامی که تابع هوس ها و لذت های نفسانی است و شیرینی آن در کام اوست، اولین مقام کمالات معنوی برای او رخ نداده است و به حیات طیبه ای که هدف آفرینش شمرده می شود دست نمی یابد.
امام جمعه عجب‌شیر یادآور شد: اگر در جامعه تقوا حاکم باشد، جامعه ای آرمانی دور از انتظار نیست و پیغمبر(ص) می فرمایند: حقيقت تقوا آموختن آنچه آدمي نمی داند و عمل به آنچه می داند.
حجت‌الاسلام شربیانی نقوا در آخرت را مایه سعادتمندی دانست و تاکید کرد: اگر به تقوا پایبند باشیم، هم زندگی دنیوی ارزشمند است و هم در آخرت از سعادتمندان خواهیم بود.
تقوا انجام واجبات است
حجت‌الاسلام مهدی منصوری، امام جمعه شربیان در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: تقوا انجام واجبات و ترک محرمات است و آدم با تقوا یعنی مسلمانی که نشكن است؛ درحقیقت كسی است كه حوادث و پول و مقام او را نمی ‌شكند و تغییر نمی ‌دهد.
وی با استناد به آیه 13 سوره حجرات خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ اینها ملاک امتیاز نیست، گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است.
حجت‌الاسلام منصوری ادامه داد: حقيقت تقوی پرهيز است، پرهيز از گناه، پرهيز از معصيت و نافرمانی، جالب اين است که: خداوند از خود به عنوان «اهل تقوی» ياد می‏‌کند.
امام جمعه شربیان با اشاره به فرموده امام جعقرصادق(غ) یادآور شد: امام جعفرصادق(ع)می فرمایند: اگر انسان از خدا بترسد، همه از او می‌ترسند و اگر از خدا نترسد، از هر چیزی خواهد ترسید.
وی افزود: بخشیده شدن گناهان، امان یافتن از آتش دوزخ و رهایی از خوف و حزن از آثار تقوا در حیات اخروی است.
حجت‌الاسلام منصوری تقوا را تجلی ایمان به معاد دانست و تاکید کرد: تقوا در واقع روشن ترین اثر و نمود و تجلی ایمان به مبداء و معاد هست، یعنی اگه بخواهیم میزان پایبندی خودمون به اعتقاداتمون را محک بزنیم باید سراغ میزان تقوای خودمون بریم تا با شناخت میزان تقوای درونیمون یه شناخت نسبی از خودمون بدست بیاریم.

انتهای پیام/

captcha