کد خبر: 3710276
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷

حکمت و مصلحت از منظر در قرآن

گروه معارف- حکمت در لغت به معنای استواری و منع از نقص و خلل و تباهی است. چنان که لجام است را «حَکَمَه» گویند، زیرا اسب را از سرکشی و حرکت‌های ناموزون باز می‌دارد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حکمت در لغت به معنای استواری و منع از نقص و خلل و تباهی است. چنان که لجام است را «حَکَمَه» گویند، زیرا اسب را از سرکشی و حرکت‌های ناموزون باز می‌دارد.
شارع مقدس را از آن جهت حاکم می‌گویند که مکلف را از انجام کارهای ناروا باز می‌دارد و قاضی را بدان جهت حاکم می‌گویند که از ضایع شدن حق افراد جلوگیری می‌کند و همچنین ساختمان محکم را از آن حیث محکم می‌گویند که احتمال خرابی و بی‌ثباتی کمتر در آن است و نیز برهان و استدلال را زمانی دلیل محکم می‌گویند که نقص و بطلان در آن راه نداشته باشد و اینکه سفارش شده اعتقادات انسان باید محکم باشد، به این معناست که آنچه را انسان به آن اعتقاد پیدا می‌کند باید از ثبات و استواری برخوردار باشد تا تزلزل و انحراف در آن نفوذ پیدا نکند.
حکمت به معنی سنجیده کار کردن است
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: حکمت به معنی تدبیر و سنجیده کار کردن و سخن گفتن است و مصلحت دنیوی و اخروی را در نظر گرفتن است و نظام هستی بر پایه نظام احسن طراحی شده و مدیریت می‌شود که برتر از آن در نظام مادی و دنیوی امکان پذیر نیست؛ به این معنا که از سوی فاعل هیچ کم و کسری نیست.
وی با استناد به آیه 216 سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و بسا چیزی را خوش نمی‌دارید و آن برای شما خوب است، و بسا چیزی را دوست می‌دارید و آن برای شما بد است و خدا می‌داند و شما نمی‌دانید.
حجت‌الاسلام اکرمی ادامه داد: انسان باید بداند که در هر حادثه ناگوار و ناخوشایند و بلای ناخواسته‌ای که برای او پیش می‌آید خیری نهفته که ممکن است دیر یا زود متوجه آن بشود و یا هیچگاه برای او آشکار نشود، بنابراین باید در هر بلا و مصیبت و سختی بگوید: الخیر فی ما وقع؛ یعنی در هرچه اتفاق افتاد خیری بوده است.
امام جمعه سراب با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) یادآور شد: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: ترس از خدا، سرآمد حكمت است.
حجت‌الاسلام اکرمی ضمن بازگو نمودن فرموده آیت الله خامنه‌ای(مدظله عالی) اظهار کرد: رهبرمعظم انقلاب می فرمایند: حکمت، فکر مستحکمی است که نه ابزار عقلانی می‌تواند آن را نفی کند و از بین ببرد و نه استدلال و تجربه‌ای هم می‌تواند آن را خنثی کند.
وی افزود: جهان آفرينش با اتقان و استحكام خاصی آفريده شده و طراح اين جهان آن چنان كاردان و حكيم بوده كه هرچيز را به جای خويش به بهترين صورت ممكن قرار داده است.
هر آنچه خداوند حکيم در مورد انسان اجرا می کند، به مصلحت او است
حجت‌الاسلام سيد حسن موسوی، امام جمعه کلیبر در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: هر آنچه خداوند حکيم در مورد انسان اجرا می کند، به مصلحت او است؛ زيرا خداوند حکيم مطلق است و آنچه برای انسان مقدر نمايد، نيز حکمت و مصلحت نيست؛ پس هر چه خداوند برای انسان خواسته به مصلحت او و بر اساس حکمت الهي است که موجب شکوفایی استعدادهای انساني شده، يا او را از خواب غفلت بيدار می کند و متوجه خداوند می شود.
وی افزود: خداوند نظام احسن دنیا را به عنوان مقدمه برای زندگی ابدی قرار داده و بیان کرده که این نظام هرگز یک نظام اصیل و کمال نیست؛ زیرا ظرفیت و قابلیت آن را دارا نیست.
وی با استناد به آیه 98 سوره یونس خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: خداوند کسانی را که به هنگام دیدن بلا و مصیبت تضرع و زاری و به درگاه خداوند دعا و انابه نمی‌کنند سرزنش می‌کند و می‌فرماید اگر این کار را می‌کردند بلا برداشته می‌شد، چنانکه از قوم یونس برداشته شد،
حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: تمام عالم تحت تدبير و حكمت خداوند است و هيچ گونه خلل و نقص و كاستي در عالم هستی كه از خداوند صادر شده باشد نمی‌توان يافت و خداوند اراده نموده است كه نظام احسن و نيكویی بيافريند تا مخلوقات بيشتری از كمالات بهتری بهره‌مند شوند.
امام جمعه کلیبر ضمن بازگو نمودن فرموده امام خامنه ای یادآور شد: رهبرمعظم انقلاب می فرمایند: از محاسبات مادی و ظاهری حکمت و سخن حکیمانه حاصل نمی‌شود؛ اما ماوراى این محاسبات بسیار حقیر و کوته‌بینانه‌ى مادى، محاسباتى حقیقى در عالم وجود، وجود دارد که آن، محاسبات حکمت‌آمیز الهى است» و او تلاش دارد از قرآن کریم و روایات اهل بیت به آن‌ها دست یابد.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیغمبر(ص) می فرمایند: بهترين سخن، ذكر خداست و سرآمد حكمت، اطاعت از اوست.
حجت‌الاسلام موسوی تاکید کرد: ما به خدایی معتقد هستیم که بر خیر، مصلحت و حکمت تمام بندگان خود آگاه و توانا است و از همین رو اگر بدانیم در استجابت نشدن دعایمان خیر و مصلحتی نهفته است، بدون شک افسرده نمی‌شویم و از درگاه خدا مأیوس نخواهیم شد.

انتهای پیام

captcha