به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، فیاض و جواد بودن خداوند با آفریدن و ایجاد کردن محقق میشود. پس لازمه فیاض بودن آفریدن است. به عبارت دیگر، اگر چیزى لایق آفریده شدن باشد و خداوند آن را نیافریند، این نیافریدن با توجه به خیر بودن وجود، منع از خیر است و بخل محسوب میشود و بخل از خداوند محال است.
رسیدن به مقام عبودیت بالاترین هدف آفرینش است، چرا که مراد از بندگی رسیدن به اوج کمال و قله سعادت بشری است و انسان کامل کسی است که به جوار و آستان قرب الهی راه یافته و در نتیجه، از رحمت بیپایان او بهرهمند شده است، به این ترتیب انسان به مراتب بالاتری از ملائکه می رود؛ این بهرهمندی از رحمت الهی، نتیجه عبودیت و رسیدن به مرتبه کمال انسانی است. بنابراین، هدف اصلی از آفرینش انسان عبودیت است.
هدف از آفرينش انسان خلافت و جانشينی خدا است و منظور از جانشينی خدا نيز اين است كه خداوند پرتوی از صفات خود را در درون انسانها به وديعه نهاده است كه اگر اين استعدادها به فعليت برسند، انسان به والاترين مراحل كمال دست خواهد يافت.
انسان می تواند اختیاری کمال را تخصیل کند
حجتالاسلام جواد حاجی زاده، امام جمعه اهر در گفتوگو با ایکنا، اظهار کرد: هدف از آفرینش انسان و جن زمانى میتواند محقق شود که آنها قابلیت رسیدن به کمال را داشته باشند و با فعلِ اختیارىِ خود، آن را تحصیل کنند. درحالى که اگر آن کمال را از ابتدا دارا میبودند، به طورقطع کمالِ اختیارىِ آنها به شمار نمىآمد و هدف اصلى از آفرینش آنها نیز تحصیل نمىشد.
وی با استناد به آیه 56 سوره ذاریات خاطرنشان کرد: در این آیه میخوانیم: من جن و انس را نیافریدم مگر اینکه مرا پرستش کنند.
حجتالاسلام حاجی زاده، شرک را از موانع رویاروی رسیدن به کمال انسان دانست و ادامه داد: شرک، هوا و هوس و انس بیشتر با مادیات و اعتبارات، انسان را از فطرت الهی خود غافل می نماید و اثر این غفلت راه جهنّم را می پیماید.
امام جمعه اهر ضمن بازگو نمودن تفاوت جن و انسان یادآور شد: تفاوت اساسی دو گروه جن و انس با انواع دیگر مخلوقات، توانایی رشد و به کمال رسیدن اختیاری آنها است یعنی تا آنجا که ما علم داریم موجودات دیگر قابلیت رشد و ارتقای کمالات خود را ندارد و درجه وجودی موجودات دیگر در هر مرتبهای که باشند ثابت خواهد بود و از همین رو است که اصطلاح مومن و کافر فقط برای انسان و جن معنی دارد و برای موجودات دیگر بی معنی است.
حجتالاسلام حاجی زاده، از نقش حکمت الهی در تکامل انسان گفت و بیان کرد: حكمت الهى اقتضا دارد كه اسباب و شرايط تكامل اختيارى و نه جبرى براى انسانها فراهم شود تا كسانى كه بـخـواهـنـد، بتوانند راه حق را بشناسند و باپيمودن آن، به كمال و سعادت خودشان برسند ولى فـراهـم شدن اسباب و شرايط براى چنين تكاملى، بدين معنى نيست كه همه انسان ها از آنها حسن استفاده كرده و فقط راه صحيح را برگزينند .
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: خداوند بزرگ بندگان را نیافریده مگر به خاطر اینکه او را بشناسند، هنگامی که او را بشناسند، عبادتش می کنند و هنگامی که بندگی او کنند از بندگی غیر او بی نیاز شوند.
حجتالاسلام حاجی زاده، تاکید کرد: انسان در خلقت خود دارای زمينههای شقاوت و انحراف است و بايد در كنار همين اوصاف و حالات مسير سعادت خود را طی كند و به نوعی خلاف مسير گرايش طبع مادی خود به سوی گرايش روحی و الهی خود حركت كند تا در اين كِش و قوس ها به سعادت حقيقی خويش دست يابد.
عبادت را به عنوان فلسفه خلقت انسان می دانند
حجتالاسلام عبدالغفارغفاری، امام جمعه بخشایش در گفتو گو با ایکنا، اظهار کرد: عبادت را به عنوان فلسفه خلقت انسان برای تکامل و نزدیکی به خدای متعال که کمال مطلق است، میدانند؛ بنابراین عبادت راه و وسیله است، برای رسیدن به کمال نه اینکه هدف نهایی باشد بلکه هدف مقدّمی است و چون راه نزدیک شدن به کمال مطلق فقط یکی است و آن همان خط مستقیم است.
وی انسان را مظهر جامع خداوند دانست و افزود: انسان مظهر جامع خداوند است و هدف زندگی نيز چيزی جز تحقق همين مظهريت در خود نيست.
وی با استناد به آیه 133 سوره انعام خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: پروردگارت بی نیاز و صاحب رحمت است.
حجتالاسلام غفاری، ضمن بازگو نمودن هدف از خلقت انسان ادامه داد: هدف خلقت انسان، بندگی خداست يعنی انسان بايد تن به بندگی خدا و عبوديت وی داده و جز در برابر او در برابر هيچ كس سر فرود نياورد.
امام جمعه شهر بخشایش یادآور شد: غایت حکیمانهای که خداوند در مسیر خلقت عالم در نظر گرفته، تکامل انسان و رسیدن او به درجات والای وجودی و درنهایت، بهره مندی او از این کمالات و رشد و پیشرفت آدمی است.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: امیرمومنان علی(ع) می فرمایند: خداوند سبحان هنگام آفرینش خلق از طاعت و بندگیشان بی نیاز و از معصیت و نافرمانی آنها ایمن بود؛ زیرا معصیت گناهکاران او را زیان ندارد و طاعت فرمانبرداران سودی به او نمی رساند.
حجتالاسلام غفاری تاکید کرد: رسيدن به كمال نهايی هرچند نصيب تعداد كمی از انسانها می شود اما بسياری از آنها بهرههايی هرچند نازل تَر از آن را میبرند و از آن بهرهمند میشوند و در عين دارا بودن مشكلات و معاصی و انحرافات، در قيامت مشمول رحمت واسعه الهی قرار گرفته، اهل سعادت و بهشت شده، زمينه تجربه حيات ابدی و تكامل حقيقی در سرای جاودان را به دست می آورند در حالی كه اگر به دنيا نمی آمدند، اين فرصت در اختيار آنها قرار نمی گرفت.
انتهای پیام