دین از منظر قرآن
کد خبر: 3752825
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸

دین از منظر قرآن

گروه معارف- اسلام دینی اجتماعی است و حتی احکام فردی آن نیز جهت اصلاح روابط اجتماعی و تقویت اهداف قرآنی استفاده می‌شود و به این دلیل، هدف اسلام، تنها ساختن فرد دیندار نیست، بلکه هدف بزرگتر و مقدس‌تر اسلام آماده ساختن برای جامعه‌ای است که روابط اجتماعی و اخلاقی افراد آن بر اساس احکام دین بنا شده باشد.

دین از منظر قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اسلام دینی اجتماعی است و حتی احکام فردی آن نیز در جهت اصلاح روابط اجتماعی و تقویت اهداف قرآنی استفاده می‌شود و به این دلیل، هدف اسلام، تنها ساختن فرد دیندار نیست، بلکه هدف بزرگتر و مقدس تر اسلام " آماده ساختن" و بستر سازی برای "جامعه مدار" است که روابط اجتماعی و اخلاقی آنان بر اساس احکام دین بنا شده باشد.
دین، چراغی فروزنده فراروی انسان است، بنابراین در ابعاد و گستره هم،‌ ناظر به تمامیت وجود انسان است، یعنی هر نیاز و گرایش و کششی که در وجود آدمی قرار دارد، دین، به سمت همان‌ها در تکاپو است و در همان ها مداخله می‌کند، پس حوزه مداخلاتی دین، همه ابعاد وجودی آدمی است، که می توان از این ابعاد، یاد نمود.
قرآن كریم دین را یكی از فطرت‌های انسان می‌داند
حجت‌الاسلام سعید مرادپور، امام جمعه اسکو، در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: قرآن كریم دین را یكی از فطریات انسان می‌داند و مردم را به پاسخگویی به این نیاز درونی می‌خواند.
وی با استناد به آیه 6 سوره انشقاق خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای انسان تو با رنج و كوشش به سوی پروردگارت می‌روی و با مرگ نایل به ملاقات او می‌شوی.
حجتالاسلام مرادپور ادامه داد: میل به فناپذیری و جاودانگی یكی از نیازهایی كه در اعماق جان انسان ریشه دارد می‌باشد و ترس از به پایان رسیدن زندگی به شدت وی را می‌آزارد، كسانی كه مرگ را پایان حیات انسان می‌شمارند، به پوچ انگاری می‌رسند و زیستن در این جهان را بی‌معنا می‌یابند.
امام جمعه اسکو، یادآور شد: زندگی انسان اگر به خاطر دنیا باشد، ارزش ندارد، بنابراین غرض از خلقت باید غیر از این باشد و زندگی در دنیا وسیله‌ای برای آن غرض باشد.
وی با اشاره به فرموده امام رضا(ع) افزود: ثامن الحجج امام رضا(ع) می فرمایند: از آن جا كه در آفرینش مردمان و استعدادهای آنان آنچه به طور كامل به مصالح‌شان رساند وجود نداشت و آفریدگار برتر از آن بود كه به چشم ظاهر دیده شود و ارتباط مستقیم با وی برقرار شود، چاره‌ای جز این نبود كه فرستاده‌ای معصوم میان او و آدمیان میانجی شود و امر و نهی الهی را به ایشان برساند.
حجت‌الاسلام مرادپور تاکید کرد: تنها دین الهی است كه با تأكید بر حیات جاویدان انسان و زندگی پس از مرگ، به این نیاز اصیل آدمی پاسخ می‌گوید و عطش جاودانه زیستن را فرو می‌نشاند.
دين‌دار كسی است كه اهل ايمان باشد
حجت‌الاسلام شیخ مصطفی باقری بنابی، امام جمعه بناب، در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: دين دار كسی است كه اهل ايمان، تقوا، اخلاص، عمل صالح، عامل به واجبات، تارکِ محرمات، در پی رضای خدا، رها از سلطه نفس امّاره و امرکننده به معروف و نهی کننده از منكر باشد.
وی افزود: تا کسی دین خدا را نشناسد، چگونه می‌تواند به آن عمل کند و تا کسی دین دان نشود، چگونه می‌تواند دین دار باشد؟!
وی با استناد به آیه 20 سوره حدید خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمل پرستی و فخر فروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است.
حجت‌الاسلام باقری بنابی، با اشاره به فرموده مولای متقیان علی(ع) ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: سرآغاز دین، خداشناسی است.
امام جمعه بناب، ادیان توحیدی را عاملی برای وحدت جامعه دانست و یادآور شد: ادیان توحیدی مظهر وفاق و همبستگی‌اند و بیش از هر عامل دیگر، وحدت جامعه را تضمین می‌كنند. قرآن كریم از یك سو، مؤمنان به ادیان دیگر را كه صادقانه به آموزه‌های تحریف نشده پیامبران‌شان پایبندند را اهل نجات و رستگاری می‌داند و بدین وسیله مسلمانان را به هم زیستی مسالمت آمیز با آنان فرا می‌خواند. و از سوی دیگر وحدت جامعه را در سایه آموزه‌های اسلام از بزرگترین نعمت‌های خداوند می‌شمارد.
وی افزود: پیامبران از جانب خداوند در قالب دین اموری را به انسانها تعلیم دادند كه آگاهی بر آن، جز از طریق وحی امكان پذیر نبود و انسان نمی‌توانست از غیر راه وحی و نبوت از آنها آگاه شود.
حجت‌الاسلام باقری بنابی تاکید کرد: از نظر قرآن انسان هم در جنبه فردی به لحاظ توجه به هدف و سعادت خویش و پاسخگویی به نیاز فطریش و هم در جنبه اجتماعی برای رسیدن به عدالت، وحدت و آرامش محتاج به دین است.

انتهای پیام

captcha