حال خوش خواندن
کد خبر: 3765208
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰

حال خوش خواندن

گروه اجتماعی - بیست‌وششمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی با شعار «حال خوش خواندن» با برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های مختلف در حال برگزاری بوده و امید است گام‌های مهمی در جهت افزایش سرانه مطالعه در کشور برداشته شود.

حال خوش خواندن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، فرا رسیدن هفته کتاب و کتاب‌خوانی بهانه‌ای می‌شود تا نشست‌های مختلف کتاب‌خوانی در سطح شهر فعال شود، با وجودی که نشست‌ها و برنامه‌های زیادی در این یک هفته برگزار می‌شود و آنچنان که مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی اعلام کرده است ۱۳۱ نشست کتابخوانی در ایام هفته کتابخوانی در حال برگزاری است.
آیا به واقع برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانی می‌تواند در ایجاد انگیزه برای اشتیاق به مطالعه و کتاب‌خوانی در عموم مردم مفید و مؤثر باشد.هر چند که اجرای برنامه‌های متنوع در سطح شهر در این کار بی‌تأثیر نیست ولی اینکه چرا سطح مطالعه در جامعه پائین است به علل و عوامل زیادی بستگی دارد که شاید یکی از مهم‌ترین این عوامل به بحث گرانی کتاب و کاغذ در کشور و وضعیت اقتصادی مردم باز می‌گردد و این بحث موضوعی نیست که بتوان آن را از نظر دور داشت یا ان را کم اهمیت جلوه داد.
ابراهیم اسدی، پژوهشگر فرهنگی با تأیید فشارهای اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم به ایکنا می‌گوید: متاسفانه وقتی مردم تحت فشار اقتصادی شدید هستند در مرحله اول بودجه‌های خود را کم می‌کنند و اولین کالایی که از سبد خانوار حذف می‌شود کتاب و محصولات فرهنگی است.
وی ادامه داد: در کشور ما روز به روز هزینه کاغذ افزایش می‌یابد بنابراین هزینه چاپ نیز متاثر از هزینه کاغذ بوده و شاهد هستیم قیمت کتاب نسبت به چاپ دوره های قبلی چندین برابر افزایش یافته است.
اسدی افزود: متأسفانه گرانی و وضعیت اقتصادی کتاب‌های همه گروه‌های سنی را تحت تأثیر قرار داده است و نمی‌توان گفت کتاب‌های بزرگسالان گران شده ولی کتاب‌های کودک و نوجوان وضع بهتر و متوسطی دارند بلکه کتاب همه گروه‌های سنی افزایش قابل توجهی یافته است.
این پژوهشگر فرهنگی با اشاره به انتخاب شعار مناسب در هفته کتاب اظهار کرد: هر سال در هفته کتاب و کتابخوانی شعارهایی برای آن انتخاب می شود و شعار امسال نیز با عنوان «حال خوش خواندن» نامگذاری شده است .
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه خانواده نیز در گرایش به مطالعه و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی نقش مهمی دارد خاطرنشان کرد: گرچه دولتمردان و سیاست‌های اجرا شده و برنامه‌هایی که فرهنگ عمومی کتاب‌خوانی را افزایش دهد در اولویت است در کنار آن خانواده‌ها نیز می‌توانند فرزندان خود را با ارائه راهکارهایی در جهت علاقه مندی به مطالعه ترغیب کنند.
اسدی با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های عمومی در سطح استان تصریح کرد: آن چنانکه در آمار استانی اعلام شده است ۱۴۳ کتابخانه در سطح استان فعال است و خانواده‌ها می‌توانند با عضویت خود و فرزندانشان در کتابخانه‌های عمومی فرزندان را با محیط های فرهنگی کتابخانه‌ها آشنا کرده و آنها را با نحوه امانت گرفتن کتاب آشنا کنند و در کنار آن به صورت خانوادگی کتاب خوانده وبا این روش‌ها بتوانند در ترغیب اعضای خانواده به مطالعه مفید باشند.
وی خاطرنشان کرد: امانت گرفتن کتاب از کتابخانه‌های عمومی به جز هزینه ثبت‌نام هزینه دیگری ندارد بلکه باعث می‌شود اعضای کتابخانه علاوه بر امانت کتاب، در جلسات رونمایی و نقد و بررسی کتاب نیز مشارکت کنند.
اسدی با اشاره به صحبت‌های مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی در راه‌اندازی طرح «کتاب تلفنی» اظهارکرد: پیش از این طرح کتاب‌های صوتی به بازار آمده بود و بسیاری از افراد مخصوصا نابینایان به شدت از این طرح استقبال می‌کردند و توانستند از طرح کتاب و کتاب‌خوانی به نحو خوبی استفاده کنند و اگر طرح «کتاب تلفنی» در تمام استان اجرایی شود روش بسیار خوبی برای افزایش سرانه مطالعه و آگاهی در جامعه است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح جلد کتاب نیز تاثیر زیادی برای خرید در مخاطب و مطالعه در گروه‌های سنی مختلف ایجاد می‌کند افزود: متاسفانه در بازار کتاب، کتاب هایی دیده می‌شود که طرح جلد بسیار نامناسب و نامطلوبی دارد و در برخی اوقات طرح جلد هیچ ربطی به محتوای کتاب ندارد و هیچ علاقه‌ای برای خرید و مطالعه ایجاد نمی‌کند.
پژوهشگر فرهنگی افزود: برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی در طول سال و بازگشایی کتابخانه‌های عمومی در محلات که دسترسی عمومی به آن راحت تر باشد، معرفی کتابخوان‌های برتر به صورت ماهانه و مداوم، معرفی افراد موفق حوزه کتاب‌خوانی، برگزاری جلسات قصه گویی، ذکر خاطرات کتابداران و افرادی که در کتابخانه‌های عمومی که با عموم شهروندان در ارتباطند، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در بوستان‌های شهر و ...از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در جهت افزایش مطالعه عمومی مفید و مؤثر باشد.

انتهای پیام

captcha