به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، قرآن كريم برای نشان دادن ويژگیهای قيامت كه مسلماً آثار تربيتی فوق العادهای دارد، از نامهای گوناگون استفاده میكند تا ترسيم دقيقی در مجموع آيات از آن روز عظيم و حوادث فوقالعاده و تكاندهنده آن كرده باشد.
در قرآن كريم حداقل از 70 نام قيامت اسم برده شده است كه درواقع از 70 دريچه مختلف به روز قيامت نگاه میكند.
قیامت، بنابر آموزههای اسلامی نام روزی است که تمام انسانها به خواست الهی برای محاسبه اعمالی که در دنیا انجام دادهاند در پیشگاه الهی جمع میشوند. از این روز به قیامت کبری نیز یاد میشود. پیش از این روز وقایعی شگفت در زمین و آسمان روی میدهد که به «اشراط الساعه» معروف است. قرآن و روایات تاکید دارند که زمان قیامت، بر کسی جز خدا معلوم نیست.
برای محاسبه اعمال انسان، علاوه بر اعمالی که به صورت مجسم و عینی در پیش چشم او قرار دارد، نامه اعمال انسان که تمام اعمال انسان در آن ضبط شده به او داده میشود. کسی که نامه اعمالش به دست چپش داده شود، اهل دوزخ است و آنکه نامه اعمالش به دست راستش داده میشود، یعنی نیکوکار بوده و اهل بهشت و رستگاری است، گواهانی نیز که شاهد اعمال انسان بودهاند برای شهادتدادن وجود دارند.
فقط خداوند از زمان فرارسیدن روز قیامت اطلاع دارد؛ به همین دلیل، فرارسیدن قیامت، ناگهانی است، بهگونهای که بسیاری در غفلت به سر میبرند.
عدم آگاهی از زمان وقوع رستاخیز، در کنار ناگهانیبودنش، با توجه به عظمتش سبب میشود هیچگاه مردم قیامت را دور ندانند و همواره در انتظار آن باشند، به این ترتیب خود را برای نجات در آن آماده سازند، و این عدم آگاهی اثر مثبت و روشنی در تربیت نفوس و توجه آنها به مسئولیتها و پرهیز از گناه خواهد داشت.
بر اساس آیات قرآن، در روز قیامت، همه مردگان، به طور ناگهانی و به یکباره، با قدرت پروردگار دوباره زنده میشوند، از قبرها بیرون آمده، در صحرای محشر جمع میشوند و به حساب آنان رسیدگی میشود. مکان حضور و حسابرسی آنان در فضایی است که واقعیت آن چندان برای ما روشن نیست، اما بر اساس آیات قرآن کریم، این نکته مشخص است که آسمان و زمین در آن زمان تغییر میکند.
هر كس در روز قیامت مسئول كارهای خويش است
حجتالاسلام محمود شربیانی امام جمعه عجبشیر در گفتوگو با ایکنا، اظهار کرد: هر كس در روز قیامت در دادگاه بزرگ الهی مسئول كارهاي خويش است و خودش جريمه جرائمش را میپردازد و روز قیامت یا روز جزا، روزی است که همگان از خاک برمیخیزند و اعمالشان محاسبه میشود.
وی با استناد به آیه 19 سوره انفطار بیان کرد: در این آیه میخوانیم: روزی که هیچ کس مالک چیزی نیست.
حجتالاسلام شربیانی از وارد شدن اسان پس از مرگ به عالم برزخ گفت و ادامه داد: انسان پس از مرگ وارد عالم قیامت نمیشود، بلکه به عالم برزخ وارد میشود. منظور از عالم برزخ، جهانی است که میان دنیا و عالم آخرت قرار دارد، یعنی هنگامی که روح از بدن جدا میشود، پیش از آن که بار دیگر در قیامت به بدن اصلی بازگردد، در عالم برزخ بسر میبرد.
امام جمعه عجبشیر، زمان قیامت را نامعلوم دانست و یادآور شد: قیامت روزی است که برای رقم خوردنش باید اتفاقاتی خاص رخ دهد، روزی که زمانش نامعلوم است و تنها پروردگار از آن اطلاع دارد، روزی که میگویند طولانی است و دو حالت صغری و کبری دارد.
حجتالاسلام شربیانی، ضمن بازگو نمودن حلاّل مشکلات محشر اظهار کرد: در روز قیامت سرمايههاي مهم دنيا يعنی مال و ثروت، فرزندان و دوستان به حال انسان سودی نمیبخشند بلكه تنها حلاّل مشكلات محشر ايمان و عمل صالح و قلب سليم است.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیغمبر(ص) میفرمایند: «هنگامی که روز قیامت فرار رسد، خورشید آنقدر به مردم نزدیک میشود که فاصله آنها با خورشید به اندازه یک یا دو میل خواهد بود. آنقدر خورشید آنان را گرم میکند که هرکس به مقدار اعمالش در آن فرو خواهد رفت؛ برخی تا پاشنه پا و برخی تا زانو و برخی تا کمر و برخی را لجام میکند».
حجتالاسلام شربیانی تاکید کرد: انسان تمام تلاشها و كوششهايی كه انجام داده است به خاطر میآورد، اين يادآوری يا به خاطر مشاهده نامه اعمال است و يا تجسم و حضور خود اعمال و يا به خاطر گواهی اعضاء بدن و فرشتگان و يا بخاطر كنار رفتن حجابها از قلب و روح انسان و زدوده شدن عوامل غفلت است.
مهمترین کار در قیامت، بررسی اعمال بندگان است
حجتالاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفتوگو با ایکنا، اظهار کرد: مهمترین کار در قیامت، بررسی اعمال بندگان و محاسبه آنها است. این بررسی بر اساس قوانینی است که در قالب آموزههای اعتقادی و عملی(احکام) توسط پیامبران به مردم ابلاغ شده است. هر کسی مسئول عملکرد خود است و هیچ کس، نمیتواند بار گناه کسی را به دوش بکشد و به هیچ کس ظلمی نخواهد شد.
وی افزود: عدم آگاهی از زمان وقوع رستاخیز، در کنار ناگهانی بودنش، با توجه به عظمتش سبب میشود هیچ گاه مردم قیامت را دور ندانند و همواره در انتظار آن باشند، به این ترتیب خود را برای نجات در آن آماده سازند، و این عدم آگاهی اثر مثبت و روشنی در تربیت نفوس و توجه آنها به مسئولیتها و پرهیز از گناه خواهد داشت.
وی با استناد به آیه 39 سوره مریم گفت: در این آیه میخوانیم: آنها را از روز حسرت بترسان، روزی كه همه چيز پايان میيابد و حكم نهايی صادر میشود و اين در حالی است كه آنها هنوز در غفلتند و ايمان نمیآورند.
حجتالاسلام ناصری ادامه داد: در روز قیامت انسان تمام تلاشها و كوششهايی كه انجام داده است به خاطر میآورد، اين يادآوری يا به خاطر مشاهده نامه اعمال است و يا تجسم و حضور خود اعمال و يا به خاطر گواهی اعضاء بدن و فرشتگان و يا بخاطر كنار رفتن حجابها از قلب و روح انسان و زدوده شدن عوامل غفلت است.
امام جمعه خسروشاه، از تیزبین شدن چشمها در روز قیامت گفت و یادآور شد: در این روز چشمها تيزبين میشوند و چشم بصيرت انسان باز می شود و حقايق را میبيند.
حجتالاسلام ناصری اظهار کرد: تمام اعمالی که هر انسان در طول زندگی خود انجام داده، در چیزی ثبت میشود که به نامه اعمال معروف است. این کتاب بهاندازهای دقیق و گویاست که کسی نمیتواند آن را انکار کند.
وی با اشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) میفرمایند: «زمان بعد از برانگيخته شدن سختتر از قبر است، روزى است كه در آن كودكان خُرد سال پير مىشوند و بزرگسالان هوش از سرشان مىرود و جنينها سقط مىشوند، هراس آن روز حتى فرشتگانِ بى گناه را به وحشت مىافكند، چه رسد به كسى كه با گوش و چشم و زبان و دست و پا و شرمگاه و شكم خويش گناه كرده است، واى بر او اگر خداوند وى را نيامرزد و آن روز بر او رحم نكند».
حجتالاسلام ناصری، ضمن بازگو نمودن شرایط اعمال افراد در روز قیامت تاکید کرد: اعمال افرادی که به خدا و آخرت ایمان دارند و با انگیزه تقرب و نزدیکی به خداوند آنرا انجام دادهاند، مورد قبول قرار میگیرد و ثواب و پاداش به آن عطا میشود. اما غیرمسلمانانی که به خدا و آخرت ایمان دارند و عمل خیری را به قصد تقرب انجام میدهند، در صورتی که در ایمان نیاوردن تقصیری نداشته باشند، از اعمال خیر خود که ربطی به ایمان ندارد، بهرهمند میشوند، ولی اگر در ایمان نیاوردند تقصیر داشته باشند؛ یعنی با اسلام و آموزههای آن آشنا بوده ولی بدون دلیل و تنها به جهت تعصب و لجاجت از قبول آن سرباز زده باشد، تمام آن اعمال خیر به هدر خواهد رفت.
انتهای پیام