عبودیت؛ نهایت قرب انسان به خدا
کد خبر: 3775186
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

عبودیت؛ نهایت قرب انسان به خدا

گروه معارف - استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: عبودیت نهایت اوج تکامل یک انسان و قرب او به خداست به همین دلیل است که خداوند غرض از خلقت انسان را «عبودیت» معرفی می‌‌کند.

عبودیت؛ نهایت قرب انسان به خدا

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: عبودیت نهایت اوج تکامل یک انسان و قرب او به خداست به همین دلیل است که خداوند غرض از خلقت انسان را «‌عبودیت» معرفی می‌کند.
وی افزود: اطاعت به معنای پیروی شخص از اوامر و نواهی مافوق خود است و بندگی نیز همان حقیقت عبودیت است.
وی با استناد به آیه 59 سوره نساء «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از خدا اطاعت کنید و از رسول و اولی الامر خویش فرمان برید و چون در امری اختلاف کردید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید به خدا و پیامبر رجوع کنید در این خیر شماست و سرانجامی بهتر دارد.
حجت‌الاسلام همزبان‌ ادامه داد: خداوند حکیم و عادل و قادر مطلق است، به همین دلیل اگر فرمان به اطاعت بندگان می‌دهد اطاعت از او حتماً در دنیا و آخرت، در زندگی شخصی و اجتماعی و در ابعاد مادی و معنوی، برای بندگان آثار مثبت فراوانی به همراه دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه‌‌ یادآور شد: اگر تقوی و خلوص نیت در کنار اعمال ما نباشد، خداوند اعمال ما را قبول نخواهد کرد.
وی از عوامل تأثیرگذار در تقرب به خداوند گفت و بیان کرد: اساساً دنیا مقدمه‌ای جهت رسیدن و تقرب به خداوند است و در آن وسایلی قرار دارد که تحقق این هدف را تسریع می‌بخشد. نزدیکی به خداوند امری است که یک شبه نمی‌توان به آن رسید بلکه نیازمند زمان و انجام اقداماتی است.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: بهترین چیزی که به‌‌وسیله آن می‌توان به خدا نزدیک شد ایمان به خدا و پیامبر اوست، زیرا ریشه اصلی حرکت‌های سازنده و مثبت، ایمان است.
حجت‌الاسلام همزبان تأکید کرد: عبودیت و الوهیت مخصوص ذات پروردگار است و آدم مۆمن باید هرگونه شرک و بت‌پرستی را نفی نماید و همه کارها را فقط برای او انجام دهد. زیرا غیر خدا ارزش آن را ندارد که معبود انسان قرار گیرد.

انتهای پیام

captcha