نمایش «روزهای بی‌قوام» در تبریز روی صحنه می‌رود
کد خبر: 3784637
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

نمایش «روزهای بی‌قوام» در تبریز روی صحنه می‌رود

گروه فرهنگی - به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، نمایش ملی «روزهای بی‌قوام» از ۱۳ بهمن همزمان با ۲۰ استان کشور در تبریز روی صحنه می‌رود.

نمایش «روزهای بی‌قوام» در تبریز روی صحنه می‌رود

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سیدمحمدحسین بلاغی، سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی، عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، نمایش ملی «روزهای بی قوام» از ۱۳ بهمن همزمان با ۲۰ استان کشور در تبریز روی صحنه می‌رود.

وی افزود: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب می‌تواند فرصتی برای بیان عملکرد دستگاه‌ها و به‌ویژه عملکرد مجموعه‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی تشکیل شده‌اند، باشد.

بلاغی با بیان این‌که حوزه هنری نهادی است که بعد از انقلاب در حوزه‌ هنرهای دینی و انقلابی فعالیت کرده است، افزود: این نهاد دو رسالت مهم «تربیت هنرمندان متخصص در رشته‌های مختلف و تولید آثار فاخر هنری» را بر عهده دارد.

افتتاح مجموعه هنری مهر و ماه در تبریز

وی در ادامه به اهمیت اجرای نمایش روزهای بی‌قوام اشاره کرد و گفت: مجموعه هنری مهر و ماه مشتمل بر نگارخانه و تماشاخانه همزمان با اجرای نمایش روزهای بی‌قوام در تبریز افتتاح می‌شود.

وی با بیان این‌که اجرای برنامه‌های فرهنگی مستلزم زمان است، افزود: از سال گذشته برنامه‌های متنوع محتوایی و تبیینی در حوزه هنری استان کلید خورده که در چهلمین سال پیروزی انقلاب برگزار می‌شود.

بلاغی در این خصوص گفت: چاپ چند عنوان کتاب تحقیقی و پژوهشی، تولید قطعات موسیقی و سرود «دیدار ۲۹ بهمن» و نمایش بی‌قوام از جمله برنامه‌های محتوایی حوزه هنری استان است؛ در حوزه تبیینی نیز برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده که برگزاری ‌شب خاطره‌ نمونه‌ای از آن است.

اهلم قلم و هنرمندان رسالت بزرگی در رابطه با انقلاب دارند

مهدی ازیری، پیشکسوت تئاتر در آذربایجان شرقی نیز در این نشست، گفت: برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران زحمات زیادی کشیده و خون‌های بسیاری ریخته شد، از این‌رو هنرمندان و اهل قلم رسالت بسیار سنگینی در این رابطه دارند.

وی با بیان این‌که نمایش «روزهای بی‌قوام» توسط ایوب آقاخانی که از نویسندگان سرشناس کشور است، نوشته شده و به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است، افزود: این نمایش توسط یکی از کارگردانان قوی و مسلط شهر تبریز «سیامک افسایی» اجرایی می‌شود و بازیگران نمایش نیز بسیار خوب و مسلط به کار خود هستند.

وی در ادامه به اهمیت بیان دستاوردهای پیروزی انقلاب در قالب هنر تأکید کرد و گفت: هنر و تئاتر از جمله زمینه‌هایی است که‌ می‌توان در آن کارهای خیر و ماندگار انجام داد.

لزیری گفت: در انتخاب نمایشنامه، سلیقه کارگردان بسیار اهمیت دارد و نمایشنامه باید کارگردان را جذب کند، در غیر اینصورت کارگردان علاقه‌ای به اجرای و تهیه نمایش نخواهد داشت.

سیامک افسایی کارگردان نمایش روزهای بی‌قوام نیز در این نشست با بیان این‌که این نمایش از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به تمامی استان‌ها ابلاغ شد که در مجموع ۱۵ الی ۲۰ استان اعلام آمادگی کردند، افزود: ما محتوای این نمایش را قدری تغییر داده و بومی‌تر کرده‌ایم، به گونه‌ای که داستان نمایش با قیام ۲۹ بهمن تبریز پیوند دارد.

وی گفت: در این نمایش شیوه کارگردانی را قدری تغییر داده و تعداد کاراکترها را نیز به هفت نفر تقلیل داده‌ایم.

وی با بیان این‌که از بین نمایش‌های اجرا شده سه نمایش جهت اجرای عمومی در تهران انتخاب می‌شود، افزود: این نمایش به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اجرا می‌شود و ما تلاش کرده‌ایم با دیدی متفاوت، نمایش را از شعارزدگی خارج کنیم.

افسایی با تأکید بر این‌که متن نمایش امکان خلاقیت را به کارگردان داده و به بازیگر این اجازه را می‌دهد که قدرت بازیگری‌اش را به نمایش بگذارد، افزود: در شهرهایی چون اردبیل، ارومیه، لرستان، تهران، قم و... این نمایش اجرا می‌شود و رغبت دارم نمایش‌های آنان را نیز ببینم و با نمایشی که در تبریز اجرا می‌شود مقایسه کنم.

وی با تأکید بر این‌که این نمایش را از روی میل باطنی و علاقه اجرایی کرده‌ام، گفت: بنده تئاتر را زمانی که کودک بودم با بازسازی واقعه ۱۷ شهریور شروع کردم و می‌توان گفت که انقلاب و جنگ با وجود من عجین شده است.

انتهای پیام

captcha