درختانی با نیاز آبی کم بکاریم/ چمن‌كاری در شهرها کاهش می‌یابد
کد خبر: 3795727
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
جمالی‌نژاد خواستار شد:

درختانی با نیاز آبی کم بکاریم/ چمن‌كاری در شهرها کاهش می‌یابد

گروه جامعه ــ معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر كشور به مناسبت روز درختکاری خواستار کاشت درختانی با نیاز آبی کم شد و گفت: دستورالعمل نگهداری و توسعه فضای سبز با اولویت مدیریت اصولی منابع آبی به استان‌ها ابلاغ شده‌است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور،  مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر كشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور همزمان با ۱۵ اسفند روز درختكاری با اشاره به ضرورت كاهش مصرف آب در حوزه خدمات شهری و فضای سبز، گفت: لازم است شهرداری‌ها به موضوع استفاده از درختان با نیاز آبی كم، مقاوم و بومی توجه ویژه کنند.

وی اظهار كرد: در این خصوص، دستورالعمل نگهداری و توسعه فضای سبز با اولویت مدیریت اصولی منابع آبی به استان‌ها در سال جاری ابلاغ شده كه در آن بر كاهش سطوح چمن‌كاری خصوصاً در بلوارها و حاشیه بزرگراه‌های سطح شهر، پارك‌های جنگلی و فضاهای سبز حومه شهر و توجه ویژه به افزایش احجام سبز نسبت به سطوح سبز در فضاهای سبز شهری و ممنوعیت کاشت چمن در توسعه فضاهای سبز عمومی شهری تاكید شده‌است و انتظار می‌رود مدیریت شهری به این موارد توجه لازم داشته باشد.

جمالی نژاد اضافه كرد: به منظور كاهش آلودگی هوا و اثرات ناشی از پدیده گرد و غبار و در راستای قانون هوای پاك، شهرداری‌ها طی همكاری با وزارتخانه‌های نیرو، جهاد كشاورزی، راه و شهرسازی و كشور، از ظرفیت‌های پیش بینی شده در این قانون به منظور توسعه فضای سبز و احداث كمربند فضای سبز شهری استفاده کنند.

وی همچنین به مصوبه هیئت وزیران در موضوع مدیریت فضای سبز شهری اشاره کرد و گفت: این مصوبه كه پس از آسیب شناسی شهرداری‌ها در این موضوع تهیه و به تصویب هیئت محترم وزیران رسید، بر استفاده از روش‌های نوین آبیاری و استفاده از پساب تصفیه شده تاسیسات تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری با رعایت استانداردهای زیست محیطی در آبیاری فضای سبز شهرها تاكید دارد و انتظار می‌رود شهرداری‌ها به ظرفیت‌های نهفته در این مصوبه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور افزود: در قانون هوای پاك و مصوبه هیئت وزیران در زمینه فضای سبز شهری پیش بینی‌های لازم در خصوص تامین نهال مورد نیاز طرح‌های درختكاری شهری توسط وزارت جهاد كشاورزی صورت گرفته كه شهرداری‌ها باید اقدامات لازم را در زمینه كاشت، نگهداری و بهره‌برداری به عمل آورند.

وی همچنین گفت: طی سال‌های اخیر نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی توسط شركت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در مدیریت شهری با روش‌ها و ایده‌های جدید صورت گرفته كه امید است شهرداری‌ها در حوزه فضای سبز شهری به این ایده ها توجه کنند.

جمالی‌نژاد با بیان اینكه روز درختکاری و هفته منابع طبیعی در حقیقت برای یادآوری این مهم است كه اگر به فضای سبز توجه كافی نداشته باشیم، شرایط زیستی شهرها به خطر می‌افتد، تاكید کرد: انتظار می‌رود مدیریت شهری در همكاری با سایر دستگاه‌ها اجرایی ذیربط زمینه حفظ و نگهداری درختان و فضای سبز موجود شهری را فراهم کنند.

وی همچنین با اشاره به تاكیدات دین مبین اسلام بر درختكاری و حفظ درختان، گفت: جا دارد همه دست اندركاران عرصه‌های مدیریت شهری و روستایی و همچنین رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به سنت حسنه درختكاری توجه کنند و مشاركت فعال شهروندان و اقشار مختلف جامعه در حفظ و نگهداری درختان و فضای سبز ضامن اصلی توسعه این موضوع است.

انتهای پیام 

captcha