تولید ملی در شعار خلاصه نشود
کد خبر: 3801032
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲

تولید ملی در شعار خلاصه نشود

گروه اجتماعی ــ حمایت از تولید داخل توسط دولت، تولید کالا و اجناس با کیفیت قابل رقابت و خرید کالای ملی توسط مردم سه ضلع مثلثی هستند که اگر هر کدام به خوبی ایفای نقش کنند می‌توان گام‌های اساسی جهت رفع موانع تولید و باز کردن درهای صادرات باز کرد.

تولید ملی در شعار خلاصه نشود

مقام معظم رهبری به‌عنوان سکاندار نظام جمهوری اسلامی طی چند سال اخیر پرداختن به موضوعات اقتصادی را در اولویت کار دولتمردان قرار داده و حتی شعار سال‌های اخیر را نیز به موضوعات اقتصادی و مباحث تقویت همه‌جانبه از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی اختصاص داده‌اند.

ایشان به این به یقین و باور رسیده‌اند که هر چقدر تولید ملی در کشور ارزش‌گذاری شده و به آن بهای لازم داده شود امید به آینده در جامعه افزایش یافته و تحریم‌های اعمال شده بر روی کشورمان اثر کمتری خواهد داشت.

امید می‌رود با تذکرات مقام معظم رهبری در طی سال‌های اخیر مبنی بر حمایت همه‌جانبه دولت و ملت از کالای داخلی بتوان جان تازه‌ای به صنعت داخلی بخشید.

علی اسلامی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه اعمال تحریم‌های شدید علیه کشورمان هدفی جز پیروزی ابرقدرت‌ها در جنگ اقتصادی که علیه کشورمان راه‌اندازی شده است ندارد، افزود: واردات بی رویه، حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی را به حاشیه رانده است. زمانی که با تحریم‌های نفتی مواجه هستیم بهترین راهکار قطع واردات است به طوری که باید هزینه واردات را در تولید داخل هزینه کرده و دست تولید‌کنندگان را گرفت تا آن‌ها در مقابل انواع هجمه‌هایی که سر راهشان قرار می‌گیرد توان رقابت و ایستادگی در مقابل بازار خارجی را داشته باشند.

وی افزود: باید با اتخاذ راهکار مناسب چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرد و از آن جهت خودکفایی بهره برد و از سویی دیگر دلالی و واسطه‌گری در کشور بیشترین آسیب را به بخش‌های تولیدی وارد می‌کند باید با ایجاد قوانین سخت‌گیرانه دست‌هایی که واسطه‌گری و دلالی را در کشور رونق بخشیده و باعث هدر رفت سرمایه می‌شوند را قطع کرد.

این استاد دانشگاه اعتماد به تولید ملی را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و افزود: باید عموم شهروندان به این باور برسند و همه بدانند که تنها راه حل برون‌رفت از بن‌بست اقتصادی در کشور اصلاح مولفه‌های اقتصادی و معیشت کشور بوده که مهم‌ترین آن رونق و شکوفایی تولید در داخل است.

وی در ادامه با اشاره به اعتماد به جوانان اظهار کرد: اعتماد بی رویه به اروپاییان راهکار درستی برای کشور نیست بلکه ما با اعتماد به جوانان متخصص داخلی می‌توانیم در اقتصاد کشور نیز انقلابی اساسی ایجاد کنیم ولی متاسفانه عدم اعتماد به جوانان باعث می‌شود نگاه‌های محافظه‌کارانه جایگزین تفکر و روحیه هیجانی جوانان شده و ایده‌ها و نظریه‌پردازی‌ها رنگ و بوی دیگری داشته باشد.

اسلامی با بیان اینکه می‌توان از چالش ارز و فضای تحریم به وجود آمده را به فرصت تبدیل کرد، ادامه داد: با استفاده از نظریات کارشناسان اقتصادی می‌توان از شرایط فعلی بازار و تحریم‌های صورت گرفته علیه کشورمان برای تحرک رونق تولید در داخل کشور بهره‌مند شد.

وی در ادامه با بیان اینکه تولیدکنندگان نیز در این میان باید به سلایق مشتریان در بازار توجه کرده و محصولات تولیدشده توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشند، گفت: علاوه بر حمایت‌های دولت مهم‌ترین وظیفه بر دوش تولیدکنندگان است که بتوانند در عرصه رقابت خوش درخشیده و سرمایه ملی را به فنا ندهند. آنها باید محصولات خود را بر اساس نیاز بازار و به سلیقه مشتریانی تولید کنند که در مقابل هجوم انواع رسانه‌ها قرار داشته و هر روز تنوع محصولات در بازار افزایش یافته و با انواع تبلیغات در‌صدد هستند مشتریان وفاداری برای محصولات خود پیدا کنند.

اسلامی گفت: اگر تولیدکنندگان محصولات باکیفیت بالا و ماندگاری طولانی تولید کنند بدون شک عموم مردم نیز از این تولیدات استقبال کرده و خواهان این هستند که از سرمایه و تولید داخلی حمایت کنند. هر چند که قبول داریم تا زمانی که جلوی واردات بی‌رویه که کمر تولید داخل را خم می‌کند گرفته نشود نمی‌توان کاری از پیش برد. حمایت دولت از تولید کنندگان داخلی و بها دادن به کار آن‌ها و تولید محصولات بادوام و با کیفیت و استقبال مردم از تولید ملی همچون زنجیره‌ای به هم متصل هستند که اگر هر کدام از این زنجیره به هم متصل شده وظایف خود اگر هر کدام از این زنجیره به هم متصل شده وظایف خود را به خوبی انجام دهند باعث اقتدار و شکوفایی ملی و کاهش اثرات تحریم‌ها می‌شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نباید عناوین شعار سال در حد یک شعار تبلیغاتی خلاصه شود، اظهار کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود که عناوین پر طمطراق شعار سال در برگزاری همایش‌ها و نصب پوستر و بنرهای تبلیغاتی خلاصه می‌شود و این آفت بزرگی است که همه ساله با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه مقام معظم رهبری این نوع تبلیغات و شعارها را آفت شعارهای سال اعلام می‌کنند ولی متاسفانه دیده می‌شود عناوین شعار سال دستاویزی می‌شود برای هزینه‌های اضافی و پرخرج که در ادارات خرج می‌شود.

انتهای پیام

captcha