برای ترویج مفاهیم قرآنی از زیرساخت‌ها شروع کنیم
کد خبر: 3805793
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷

برای ترویج مفاهیم قرآنی از زیرساخت‌ها شروع کنیم

عضو پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی با تأکید بر این موضوع که تلاوت، حفظ و حتی نگاه کردن به قرآن باید مقدمه این باشد که بدانیم چگونه از مفاهیم قرآنی در جامعه بهره ببریم، گفت: از ساده‌ترین مسائل باید برای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه بهره ببریم. زیرساخت‌های تولید و مبانی سبک زندگی ایرانی-اسلامی ما باید نشأت گرفته از مفاهیم قرآن باشد.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی ‌با تأکید بر این موضوع که در رابطه با قرآن ما باید یکسری مسائل را که با آن سر و کار داریم فهرست کرده و آن‌ها را همواره مد نظر قرار بدهیم اظهار کرد: در آیات و روایات وارد شده است که نگاه کردن به قرآن، تلاوت، حفظ و در مجموع سروکار داشتن با قرآن ارزشمند است اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که فردی که در آستان قرآن زانو می‌زند پس از دریافت این ارزش‌های قرآنی در وجود او چه چیزی باید رخ بدهد؟

وی یادآور شد: اینکه یکسری معارف را از قرآن دریافت کنیم خوب است اما پس از آن باید بدانیم که این معارف چگونه باید در زندگی فردی، اجتماعی، خانواده و… اثر گذار باشد. نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره داشته باشیم و می‌تواند در ترویج مفاهیم قرآنی اثرگذار باشد بحث مرتبط با الگوسازی است. چه بسا برخی از افراد در جامعه قرآن می‌خوانند اما الگوی معاشرت و تعامل، تفکر و… آن‌ها نشأت گرفته از جایی دیگر است. همان چیزی که در جامعه امروز با آن روبرو هستیم.

این عضو پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی تأکید کرد: چیزی که در جامعه امروز باید به آن بپردازیم ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی است. یعنی باید از ریشه به مفاهیم قرآنی توجه کنیم نه اینکه صرفاً تلاوت و حفظ داشته باشیم و تفکرات و معاشرت خود را از جای دیگری دریافت کنیم. ما حتی در ساده‌ترین موضوعات همچون معماری خانه نیز باید از قرآن الگو بگیریم. تعاملات ما با دیگران نیز باید نشأت گرفته از قرآن باشد نه اینکه برای مشکلاتی که در جامعه وجود دارد نسخه غرب را در اقتصاد، فرهنگ و … تجویز کنیم. از سازه‌هایی که در جامعه داریم باید بهره ببریم و الگوسازی کنیم. همین امسال که سال رونق تولید نام گرفته است را می‌توانیم در مفاهیم قرآنی پیدا کنیم و تولید که از زیرساخت‌های کشور است را به مفاهیم قرآنی سوق بدهیم. زیرساخت و ارائه فرهنگ قرآنی می‌تواند به ترویج مفاهیم قرآنی کمک کند.

انتهای پیام

captcha