مردم خرید کتاب را فراموش نکرده‌اند/ تأثیر گرانی بر هدفمند شدن خرید
کد خبر: 3816274
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
سردار ناظری:

مردم خرید کتاب را فراموش نکرده‌اند/ تأثیر گرانی بر هدفمند شدن خرید

گروه ادب ــ مدیر نشر فاتحان گفت: مردم به دلیل گرانی و فشار‌های اقتصادی، خرید کتاب را فراموش نکرده‌اند، بلکه خرید خود را هدفمند انجام می‌دهند.

دوشنبه***تأثیر گرانی بر هدفمند شدن خرید/مردم کتاب را رها نکرده‌اندسردار علی ناظری، مدیر نشر فاتحان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره فعالیت‌های این انتشارات گفت: فاتحان نشر شناخته‌شده‌ای است و در دو سال اخیر، فعالیت نمایشگاهی ما نمود بسیاری داشته است؛ چراکه خودمان نمایشگاه برگزار می‌کنیم و به همین دلیل از اصل نشر غافل شده‌ایم و تولیدات بسیار کمی داشتیم، اما در ماه‌های اخیر تصمیم گرفتیم که فعالیت خود را به نشر و تولید کتاب معطوف کنیم.

وی با اشاره به رویکرد نشر فاتحان، افزود: یکی از رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌های اصلی ما این است که نقش گروه‌ها و صنف‌های گوناگون مردم در دفاع مقدس و شکل‌گیری چنین حماسه‌ای را به ویژه به نسل جوان نشان دهیم و در این راستا انتشار کتاب‌هایی را مربوط به نقش ورزشکاران، دانشجویان، دانش‌آموزان، زنان و ... در جنگ کلید زده‌ایم که امیدواریم مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.

سردار ناظری ادامه داد: براساس تجربه‌ کتاب «عباس دست طلا»، کتاب‌هایی که درباره اقشار و گرو‌های خاصی منتشر می‌شود، فقط مخاطب خاص ندارد، بلکه مخاطبان آن عام است؛ چراکه این کتاب ۲۴ نوبت چاپ شده است؛ هرچند این کتاب یا کتاب‌هایی مانند «روایت نیم‌روز بیست و چهارم» که درباره قنوتی، روحانی شهید، است، الگوی مؤثری برای طلبه‌های جوان است که به رسالت خود عمل کنند.

وی در ادامه درباره وضعیت چاپ کتاب گفت: امسال قبل از آغاز نمایشگاه کتاب تهران، ۱۲ عنوان را که مربوط به سال گذشته بود با همکاری یک ناشر دیگر چاپ و در نمایشگاه عرضه و سعی کردیم که با ارتباطات و تلاش‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی علاوه بر حضور در نمایشگاه‌ها، به چاپ کتاب و ارائه مطلوب آن نیز بپردازیم. از این رو امسال برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن حضور پیدا کردیم که حضور خوبی بود و با وجود اینکه پیش از این نمایشگاه، نمایشگاه کتاب تهران برپا بود، اما مردم از کتاب‌ها استقبال کردند.

این ناشر ادامه داد: با وجود اینکه به دلیل گرانی کاغذ، فشار زیادی به حوزه نشر وارد می‌شود و کتاب به سختی تولید می‌شود، اگر اثر خوبی تولید و بر روی گرافیک، محتوا و ظرفیت‌های هنری آن کار شود، همچنان مورد استقبال خواهد بود. ممکن است که اثری گرانتر چاپ شود، اما فروش می‌رود؛ چرا که این مسئله را در نمایشگاه کتاب تجربه کرده‌ایم و بیشترین فروش در این نمایشگاه مربوط به کتاب‌های «سرباز سال‌های ابری»، «دختری کنار شط»، «عباس دست طلا» و «حزب دیالمه» بود.

وی به گرانی کاغذ و مشکلات چاپ کتاب اشاره کرد و افزود: فضای فروش کتاب به دلیل قیمت کتاب، سنگین است، اما اگر اثر خوبی عرضه شود، این امیدواری هست که با وجود فشار‌های اقتصادی و بالا بودن قیمت‌ها، مردم کتابخوانی را ترک نخواهند کرد، اما این بار به هر کتابی پول نمی‌‎دهند و به دنبال کتاب خوب هستند و از سلیقه و حسن نیت و توجه خوبی برخوردارند. بنابراین باید این فرصت را غنیمت بدانیم و بر محتوا و سوژه‌های خوب کار کنیم و آن را در شکل و ظاهر مناسبی ارائه دهیم.

سردار ناظری تصریح کرد: در اغلب نمایشگاه‌های کتاب، چه در حوزه تخصصی مانند دفاع مقدس و قرآن و چه در حوزه عمومی مانند نمایشگاه کتاب، مردم حضور بالایی دارند و با وجود اینکه اغلب کتابی هم خریداری نمی‌کنند، اما به موضوع کتاب علاقه‌مندند؛ بنابراین مسئولان باید برای این مردم برنامه‌ریزی کنند تا کتابخوان شوند و حضور آن‌ها را تبدیل به حضور مؤثری کنند. این امر به تدریج فراگیر خواهد شد و نتایح مثبتی خواهد داشت.

انتهای پیام

captcha