مهجوریت زدایی از قرآن؛ نیازمند دیدگاه‌های مثبت قرآنی در جامعه
کد خبر: 3818814
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰

مهجوریت زدایی از قرآن؛ نیازمند دیدگاه‌های مثبت قرآنی در جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی - مربی تفسیر قرآن با بیان اینکه برای مهجوریت زدایی باید دیدگاه‌های سازنده و مثبت قرآنی در جامعه انتقال و منتشر شود، بیان کرد: آموزش‌های تفسیر و تدبر باید افزایش پیدا کند و در این زمینه مساجد و پایگاه‌های مقاومت نقش بیشتری دارند چرا که با طیف‌های بیشتری از اقشار مختلف جامعه ارتباط دارند.

مهجوریت زدایی از قرآن؛ نیازمند دیدگاه‌های سازنده و مثبت قرآنی در جامعه

عزیزه سعادتمند، مربی تفسیر قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: فعالیت مؤسسات قرآنی در زمینه تفسیر کمتر است. تفسیر قرآن کریم متخصص می‌خواهد ولی چون افراد متخصص تفسیر کم هستند در نتیجه مؤسسات قرآنی نیز از این موضوع استقبال نکرده و فقط در بحث آموزش و حفظ قرآن فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به تاثیر قرآن کریم در ظاهر و باطن انسان‌ها افزود: حفظ و قرائت قرآن کریم ظاهر انسان را اصلاح می‌کند و ما هر چقدر با تفسیر و بطن قرآن آشنا شویم به همان نسبت شناخت انسان از این کتاب الهی بیشتر شده و همه این موارد لازمه عمل به قرآن کریم است.

استاد راهنمای سطح ۲حوزه علمیه خواهران صادقیه تبریز با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن اظهارکرد: روخوانی، روان خوانی و حفظ قرآن زمینه ایجاد انس با کتاب الهی است و همه این مقدمات زمینه ساز ورود به دنیای تفسیر، تدبر و عمل به قرآن است.

وی ادامه داد: طبق احادیث موجود از ائمه اطهار قرآن عهد الهی است و ماهمیشه باید به عهد خود با خداوند وفا کنیم.

سعادتمند که تحصیلات خود را تا سطح ۳حوزه در رشته تفسیر علوم قرآنی ادامه داده است اضافه می‌کند: قرآن کتاب اصلی مسلمانان جهان است بنابراین بیشتر از همه علوم قرآنی توجه بیشتری باید به تفسیر و تدبر در آن پرداخته شود.

این مربی قرآن با اشاره به اینکه تفسیر استاد قرائتی ساده است گفت: افراد برای درک موضوعی و مفهومی قرآن کریم اگر به تفسیر استاد قرائتی مراجعه کرده و آن را مطالعه کنند خیلی بهتر است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به استقبال جوانان از تحصیل علوم حوزی گفت: با توجه به افزایش شعبه‌های حوزه علمیه خواهران هر سال استقبال جوانان از حوزه های علمیه بیشتر می‌شود.

سعادتمند با اشاره به مهجور بودن قرآن کریم در جامعه گفت: چون ما مزه قرآن را نچشیده‌ایم، نچشانده‌ایم و نمی چشیم قرآن در جامعه ما مهجور است و برای از بین بردن مهجوریت قرآن در جامعه نقش انفرادی و جمعی جامعه مورد توجه قرار گیرد.

وی که در پایگاه‌های مقاومت مساجد به تفسیر قرآن کریم می پردازد افزود: برای مهجوریت زدایی باید دیدگاه‌های سازنده و مثبت قرآنی در جامعه انتقال و منتشر شود، آموزش‌های تفسیر و تدبر افزایش پیدا کند و در این زمینه مساجد و پایگاه‌های مقاومت نقش بیشتری دارند چرا که با طیف‌های بیشتری از اقشار مختلف جامعه ارتباط دارند.

سعادتمند، با اشاره به نقش صدا و سیما در اشاعه فرهنگ و تفسیر قرآن نیز ابراز کرد: صدا وسیما و مخصوصاً رادیو معارف با پخش جلسات اخلاق و تفسیر اساتید بزرگ قرآنی در اشاعه فرهنگ قرآنی تلاش زیادی انجام می‌دهد و جوانانی که با رادیو معارف دوست و همنشین هستند به تاثیرات این برنامه ها واقف هستند.

وی با اشاره به تجربه قرآنی خود از برنامه‌های قرآنی رادیو معارف ادامه داد: از کودکی به آموزش و فعالیت‌های قرآنی علاقه مند بودم، از طریق رادیو معارف با استادان زیادی مخصوصا آیت الله جوادی آملی آشنا شدم که در زندگی من خیلی تاثیر گذار بودند.

این مربی تفسیر اجرای برنامه‌های دینی و قرآنی در جامعه از طریق نهادهای مختلف را یکی از راهکارهای نشر و گسترش آموزه‌های قرآنی در جامعه ذکر کرد.
انتهای پیام

captcha