ضرورت برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن در شهرستان‌ها/ متسابقان از صوت غافل هستند
کد خبر: 3825388
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
داوران مسابقات قرآن ‌در گفت‌گو با ایکنا تأکید کردند؛ ‌

ضرورت برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن در شهرستان‌ها/ متسابقان از صوت غافل هستند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی به منظور ارتباط و تعامل فعالان و چهره‌های قرآنی، ایجاد فضای معنوی، ایجاد ارتباط بین متسابقان و داوران، معرفی چهره‌های جدید قرآنی به مدت دو روز برگزار شد و داوران ‌نکاتی را برای بهبود روند برگزاری مسابقات ارائه کردند.

ضرورت برگزاری کلاس‌های آموزشی در شهرستان‌ها

چهل‌ودومین مسابقات قرانی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی به منظور ارتباط و تعامل فعالان و چهره‌های قرآنی، ایجاد فضای معنوی، ایجاد ارتباط بین متسابقان و داوران مسابقات، معرفی چهره‌های جدید قرانی ‌بین خواهران و برادران به مدت دو روز برگزار شد و داوران ‌نکاتی را برای بهبود روند برگزاری مسابقات ارائه کردند.

سطح کیفی شرکت‌کنندگان مطلوب نیست
خدیجه مولایی، داور رشته وقف و ابتدا در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سطح کیفی شرکت‌کنندگان را در حد مطلوب ارزیابی نکرد و گفت: شرکت‌کنندگان از نظر تعداد و به لحاظ کمیت افزایش پیدا کرده بودند اما از نظر کیفی و فنی در حد قابل قبول نبوده و نیاز به آموزش بهتر و بیشتر است.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان انتظار دارند که داوران همزمان با کار داوری به آنها آموزش داده و اشکالاتشان برطرف شود که عملاً چنین کاری امکان‌پذیر نیست.

انتظارات از تبریز بیشتر است
مولایی که داوری مسابقات قرآنی استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی و اردبیل و در حالت کلی منطقه شمال غرب را تجربه کرده است، ادامه داد: از تبریز به عنوان قطب فعالیت‌های قرآنی انتظار بیشتری می‌رود که در زمینه فعالیت‌های قرآنی بانوان اهتمام و تلاش بیشتر و بهتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌ها این ضعف بیشتر مشاهده می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه ضعف کلاس‌های آموزشی در شهرستان‌ها خیلی زیاد است و این موضوع باعث اتلاف وقت و سرمایه نیروی انسانی و کاهش بهره‌وری می‌شود.

داور مسابقات قرآن در ادامه با تأکید بر اینکه نباید فعالیت‌های قرآنی در سطح روخوانی و روان‌خوانی و دعاخوانی باشد، افزود: عمل به قرآن کریم باید در رأس تمام فعالیت‌ها و امور زندگی قرار گیرد و کاربرد قرآن در زندگی آموزش داده شود تا تأثیر این مسابقات و رفت و آمدها در زندگی به خوبی نمایان شود.

بانوان با قرائت‌های اصیل آشنا شوند
مرضیه توفیق‌نیا، یکی دیگر از داوران مسابقات قرآن در رشته تجوید در قرائت تحقیق و ترتیل قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: متأسفانه سطح کیفی شرکت‌کنندگان در بخش تجوید در سطح متوسط و پایین قرار دارد و این موضوع در شهر تبریز که دارای چندین قاری و حافظ ملی و بین‌المللی است،  پذیرفته نیست.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های خاص در زمینه تجوید برای بانوان افزود: مسئولان برگزاری مسابقات باید با برگزاری کلاس‌های آموزش در سطح بالای آموزشی بانوان را با قرائت‌های اصیل قرآن کریم آشنا شوند.

هنوز به حد قابل قبول و آرمانی نرسیده‌ایم
داور رشته تجوید با اشاره به اینکه تا اندازه‌ای تجوید شرکت‌کنندگان نسب به سال‌های گذشته بهتر شده است، ادامه داد: نمی‌توان این موضوع را انکار کرد، سطح کیفی شرکت‌کنندگان هر سال بهتر می‌شود اما باید خیلی بهتر از این باشد، هنوز به حد آرمانی و قابل قبول نرسیده‌ایم.

وی برگزاری کلاس‌های مشاوره و راهنمایی قبل یا حین برگزاری مسابقات برای شرکت‌کنندگان را مفید دانست و افزود: شرکت‌کنندگان بعد از اجرای مسابقات سؤالات زیادی از داوران مطرح می‌کنند که این موضوع کار داوری را مختل می‌کند بنابراین بهتر است کلاس‌هایی به منظور راهنمایی و مشاوره همزمان با برگزاری مسابقات برگزار و اشکالات آنها مطرح شده و روش‌های صحیح خواندن و بقیه موارد نیز به کمک راهنمایی و مشاوره حل شود.

مکان داوری مسابقات خوب نبود
توفیق‌نیا‌ مکان اختصاص داده شده به داوران را به هیچ وجه مناسب ندانست و گفت: مکان مسابقات بانوان مورد قبول نبود، مکان داوری نیز اصلاً محیط خوبی به شمار نمی‌رود. چراکه داوران باید در کمال آرامش و در سکوت بتوانند متسابقان را ارزیابی کنند در حالی که امسال محل داوران و شرکت‌کنندگان یکجا بوده و سرو صدای محیط به شدت زیاد بود.

علاوه بر آن رفت و آمدها باعث برهم زدن نظم جلسه بوده و تمام کارهای اجرایی مربوط به اخذ و ثبت نمرات و کارنامه در همین مکان صورت گرفته و سکوت و آرامش جلسه بر هم زده شده و از کیفیت برگزاری مسابقات کاسته می‌شد.

وی اظهار امیدواری کرد: مسئولان و برگزار‌کنندگان مسابقات تلاش و جدیت بیشتری برای برگزاری هرچه بهتر کمی و کیفی مسابقات انجام دهند، با کارشناسان مجرب و مربوطه در زمینه‌های مختلف مشورت کرده و از نظرات داوران و شرکت‌کنندگان استفاده کرده و هماهنگی بیشتری با مرکز داشته باشند.

متسابقان از صوت غافل هستند
محبوبه نصیری، داور رشته صوت قرآن کریم نیز در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، از فن و تکنیک صوت شرکت‌کنندگان رضایت چندانی نداشت به طوری که می‌گوید: شرکت‌کنندگان بیشتر درگیر بحث لحن بوده و از صوت غافل هستند.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان بیشتر به فکر پیاده‌سازی لحن هستند و فکر می‌کنند صوت قرائت خود به خود اصلاح و پیاده‌سازی می‌شود.

نصیری ادامه داد: در رشته صوت، طنین صدا خیلی مهم است و خیلی وقت‌ها صوت ذاتی است البته صوت و لحن به صدای افراد نیز بستگی دارد.

داور رشته صوت تمرین زیاد را رمز موفقیت دانست و افزود: صوت را با تمرین و تقلید می‌توان تقویت کرد، مطمئناً مساحت صدا با تقلید و شرکت کردن در کلاس‌های صوت و لحن اصلاح می‌شود.

وی تأکید کرد: برخی افراد تصور می‌کنند با چندماه شرکت کردن می‌توانند به سطح عالی در صوت و لحن برسند در حالی که صوت و لحن در بلندمدت نتیجه‌بخش است و با تمرین و تکرار و ممارست می‌توان به نتایج بسیار عالی رسید.

نصیری‌ در پایان اظهار کرد: مسئولان برگزاری مسابقات از تجربیات افراد مجرب و توانمند استفاده کنند تا هر سال شاهد به وجود مشکلات و موارد تکراری نباشیم.

انتهای پیام

captcha