هفته پرترافیک مسابقات قرآن؛ از نیروهای مسلح تا اوقاف استان تهران
کد خبر: 3829799
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

هفته پرترافیک مسابقات قرآن؛ از نیروهای مسلح تا اوقاف استان تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوعی برگزاری و معرفی برترین‌های چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران، برپایی مسابقات قرآن نیروهای مسلح در بخش کارکنان پایور و وظیفه و بانوان شاغل و خانواده‌ها، خبر تأسیس کانون‌های تخصصی قرآنی دانشجویان دانشگاهیان و انتشار برنامه‌های کاروان قرآنی اعزامی به حج و ... همراه بود.

به گزارش ایکنا، هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوع چون برگزاری مسابقات قرآن نیروهای مسلح، گزارشی از برنامه‌های کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع، تأسیس کانون‌های تخصصی قرآنی دانشجویان دانشگاهیان، فینال رشته قرائت چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران، جلسه شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی اربعین ۹۸ و مسابقات نیروهای مسلح و ... همراه بود.

درگذشت والده خواهران «نافذکلام»
در آغازین روز هفته‌ای که گذشت، فرشته و نسرین نافذکلام، دو نفر از بانوان فعال قرآنی که سال‌هاست در کسوت داوری مسابقات قرآن کریم در سطوح مختلف به قضاوت می‌پردازند به سوگ مادر نشستند. همچنین عباس سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشورمان در پی درگذشت مادر مدرس و داور بین‌المللی کشورمان پیام تسلیت صادر کرد.

کاروان قرآنیبرنامه‌‌های کاروان قرآنی ایران در سرزمین وحی

در ادامه فعالیت‌های کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در ایام حج ابراهیمی و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر تبلیغ و ترویج تلاوت در ایام حج، اعضای کاروان قرآنی کشورمان در هتل‌های محل اسکان زائران ایرانی در مکه مکرمه و مدینه منوره، به اجرای برنامه پرداختند. همچنین اجرای تلاوت در مراسم پرفیض دعای کمیل و مراسم دعای عهد و نیز نشست روحانیون بعثه مقام معظم رهبری و نشست مسئولان مجموعه‌های فرهنگی در مکه مکرمه و تلاوت و اجرای برنامه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی در مدینه منوره و رفتن به زیارت مقبره شهدای احد، مسجد ذوقبلتین، منطقه خندق، مساجد سبعه(هفت‌گانه) و مسجد قبا از دیگر برنامه‌های اعضای کاروان در این شهر مقدس بود.

تأکید بر همکاری شبکه قرآن سیما و بنیاد غدیر
نشست مشترک حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و حسین ظریف‌منش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر، برگزار شد. تأکید بر تهیه و تولید ویژه‌برنامه‌هایی برای ترویج مسئله امر به معروف و نهی از منکر را در رسانه ملی و شبکه قرآن، تبیین مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر، پرداخت شبکه قرآن به مباحث امر به معروف و نهی از منکر به همراه یک شبکه معین در دهه اول محرم از جمله مباحثی بود که طی این جلسه مطرح شد.
تأسیس کانون‌های تخصصی قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی
پس از تأسیس باشگاه فعالان قرآنی دانشجویان در سال گذشته، «کانون‌های تخصصی قرآنی دانشجویان»، که بخشی از این باشگاه است، راه‌اندازی شد. سازماندهی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، ارتقای توانمندی‌های دانشجویان در زمینه فعالیت‌های قرآنی، تلاش برای اشاعه فرهنگ قرآنی در بین دانشجویان، استفاده از ظرفیت و پتانسیل دانشجویان به دلیل ضریب نفوذ بالای آنها در سطح جامعه، ایجاد روحیه نشاط معنوی در بین دانشجویان و حمایت مادی و معنوی از فعالیت‌های قرآنی دانشجویان از جمله اهداف فعالیت این کانون است.
نشست کاروان قرآنی عراقبرگزاری نشست مشترک قرآنیان عراق و اتحادیه موسسات قرآنی
هیئتی از فعالان قرآنی بخش مردمی استان بصره عراق که آخرین روز نخستین ماه تابستان در ایران حضور یافته‌اند، نشست هم‌اندیشی مشترکی را با مدیران اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار کردند. بیان مأموریت‌های اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و خانه‌های قرآنی تحت پوشش این اتحادیه، ارائه پیشنهاداتی برای آغاز همکاری و اجرای برنامه‌های مشترک از جمله موارد مطرح شده در این جلسه چند ساعته بود.

مسابقات قرآن نیروهای مسلح
هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های کارکنان نیروهای مسلح(دوازدهمین دوره مسابقات بانوان شاغل، دومین دوره همسران و نخستین دوره فرزندان) به میزبانی وزرات دفاع و همچنین سی‌ودومین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نیروهای مسلح به میزبانی ناجا بودیم.

مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌ها

اینن رقابت‌ها به مدت دو روز طی ۲۹ و ۳۰ تیرماه با حضور ۴۵۰ نفر در ۱۱ رشته قرائت تحقیق، ترتیل، اذان، حفظ ۳، ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء و کل و مفاهیم سطح ۱ و ۲ به میزبانی سازمان صنایع دفاع در بخش بانوان شاغل، سازمان صنایع دریایی به میزبانی فرزندان دختر و شرکت توان به میزبانی فرزندان پسر و قضاوت 9 تیرم داوری برپا شد.
همچنین سی‌ودومین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نیروهای مسلح با راهیابی ۲۳۰ نفر از کارکنان پایور و وظیفه سپاه پاسداران اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در ۱۰ رشته قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء و حفظ کل، اذان و درک مفاهیم سطح یک(زیر دیپلم) و مفاهیم سطح دو (بالای دیپلم) براساس تفسیر جزء ۲۱ تفسیر نمونه برگزار شد که طی آیین اختتامیه از 60 نفر از برگزیدگان تجلیل به عمل آمد.

نیروهای مسلحدرخشش کارکنان و خانواده‌های نهاجا در مسابقات قرآنی نیروهای مسلح
کارکنان و خانواده‌های قرآنی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با درخشش در مسابقات قرآنی نیروهای مسلح و کسب عناوین برتر، معرفی شدند.
در اين دوره از مسابقات كه با مشارکت كاركنان پايور و بانوان شاغل برگزار شد، علی‌اصغر کرمی، حائز رتبه دوم و فاطمه حسن‌آبادی، زهرا خبازی و فاطمه عابدی به ترتیب مقام‌های دوم، چهارم و پنجم را در رشته حفظ کل قرآن کریم کسب کردند. همچنین در رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن نیز فاطمه سیدزاده، مقام دوم و پارمیدا پاسبان طوس، مقام چهارم را به دست آوردند و از جمله افرادی بودند که در این مسابقات به خوبی درخشیدند.
رقابت ۱۱ قاری جوان استان تهران برای حضور در مرحله کشوری
فینال رشته قرائت چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران در حالی در دارالقرآن حکیمیه در حالی برگزار شد که۱۱ نفر حضور داشتند که برای هر کدام از قاریان پنج قطعه از آیات قرآن در نظر گرفته شده است که هر کدام از قاریان به قید قرعه به تلاوت یکی از این قطعات که یک ساعت قبل از آغاز فینال در اختیار آنها قرار گرفته شد، پرداختند.
در این مرحله محسن قاسمی، وحید خزایی، مسعود نوری، مسعود موحدی، حبیب صداقت، امیر باقری، حسن حکیمی، محمد کاظمی، حمید شیخ‌زاده، علیرضا مهدی‌زاده و علی خشنود حضور داشتند. از بین ۱۱ فینالیست این دوره از مسابقات ۹ نفر سال گذشته نیز در فینال حضور داشته‌اند. سال گذشته و در چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن استان تهران، ۱۶ نفر در فینال رشته قرائت حضور داشتند که در نهایت محسن قاسمی رتبه اول را کسب کرد، این شرکت‌کننده امسال نیز در فینال مسابقات حضور یافته است. همچنین مراسم اختتامیه چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران ۳۱ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و به منظور تجلیل از برگزیدگان این دوره از مسابقات برگزار شد.
یادآور می‌شود، رقابت‌های بخش بانوان ۲۷ تیرماه و مسابقات بخش آقایان نیز از روز ۲۹ تیرماه آغاز شده و 31 تیرماه پایان یافت. در این مسابقات مجموعاً ۳۱۳ شرکت‌کننده در هشت رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن کریم،‌ حفظ ۲۰ جزء قرآن، حفظ ۱۰ جزء قرآن، حفظ پنج جزء، اذان (ویژه آقایان) و دعاخوانی به رقابت پرداختند.

بازدید هیئت قرآنی بصره از ایکنا

هیئتی از فعالان قرآنی استان «بصره» عراق از محل خبرگزاری ایکنا بازدید کردند و در جریان روند تولید و انتشار اخبار در این رسانه قرار گرفتند.

«سید حکیم الشرع»، مدیر مؤسسه علوم قرآن بصره؛ «شیخ مهدی الحجیمی»، مدیر بخش روابط عمومی و رسانه این مؤسسه؛ «احمد جاسم رمضان»، مدیر مدرسه قاریان و حافظان «الامامین الجوادین» بصره؛ «شیخ عدنان الصالحی»، داور بین‌المللی قرآن و مدیر مرکز قرآنی «دارالقراء» بصره؛ «حسین المنصوری»، «سید جاسم العبدلی»، «شیخ هادی النجار» و تعدادی از فعالان قرآنی و دینی استان بصره عراق از جمله اعضای این هیئت قرآنی بودند.

معرفی قاریان و حافظان برتر استان تهران
با پایان یافتن رقابت‌های چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران در بخش آقایان، نفرات برتر این دوره از مسابقات مشخص شد.

اربعین98جلسه شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی اربعین ۹۸ تشکیل شد

جلسه شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی اربعین ۹۸، با حضور سیدعلی سرابی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مسئول کارگروه قرآن کمیته فرهنگی ستاد اربعین و محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن و لاله افتخاری، مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی-آموزشی ستاد مرکزی اربعین، سیدمحمد موجانی، مدیر روابط عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و دبیر کارگروه قرآن کمیته فرهنگی ستاد اربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس و سعید غضنفری، دبیر کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.
تصمیم‌گیری درباره فراخوان ثبت‌ نام و دعوت از قاریان و گروه‌های تواشیح علاقه‌مند به حضور در موسم اربعین، شرایط و نحوه ثبت‌ نام قاریان اعزامی از مهم‌ترین دستورات این جلسه بود. همچنین در این جلسه مقرر شد، فراخوان برای نام‌نویسی از قاریان، حافظان، گروه‌های تواشیح و فعالان قرآنی به‌زودی اعلام شود تا علاقه‌مندان، ضمن اطلاع از شرایط ثبت‌ نام بتوانند برای نام‌نویسی در این فراخوان اقدام کنند.
اعلام زمان‌بندی بخش اول مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، زمان‌بندی برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن را که در دو بخش مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود اعلام کرد. بر اساس این برنامه، زمان مرحله مقدماتی با برگزاری مسابقات در رشته اذان از روز دهم مردادماه در قم آغاز می‌شود و تا ۳۰ مردادماه، که روز پایانی مسابقات در رشته قرائت تحقیق است، ادامه خواهد داشت. همچنین بخش مقدماتی مرحله کشوری رشته‌های آوایی با حضور راه‌یافتگان از ۳۱ استان در شهر مقدس قم و به صورت ضبط استودیویی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha